Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #1 Skrevet 2. mars 2010 Har kjøpt "sinlac", noen som har prøvd den. Noen som har prøvd en "maisgrøt"
It's all about me Skrevet 2. mars 2010 #2 Skrevet 2. mars 2010 Sinlac er allergigrøt uten lactose og gluten, er det noe du trenger? Ellers er den veldig god, men det er fordi den stappet full av sukker. Udrøy er den også. Her i huset likte begge ungene aller best Hipp sine grøter.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #3 Skrevet 2. mars 2010 Har barnet ditt allergi da siden du har kjøpt Sinlac? Litt lettere å anbefale om du opplyser om det. Jeg begynte med Nestle Maisgrøt laget på morsmelk. Forsøkte etterhvert med en risgrøt, men den falt ikke i smak. Når han var 6 mnd gikk det mye i hvete/havregrøten til Nestle. Men varierte også med andre typer og merker.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 2. mars 2010 #4 Skrevet 2. mars 2010 Med mindre babyen din har allergi, ville jeg prøvd ut vanlig grøt med gluten og melk. Ekspertene mener jo at tidlig innføring av dette, spesielt sammen med morsmelk, minsker sjansen for utvikling av allergi- var nettopp en artikkel om det, uten at jeg greier huske hvor. Dessuten er det mer smak i vanlig grøt. Selv startet jeg aller først med hjemmelaget havregrøt med svisker og aprikoser- kokte alt sammen og moste med stavmikser. Er mye jern og vitaminer i havregrøt, og svisker er bra for magen. Godt smaker det også. Så laget jeg hirsegrøt med litt frukt i, eller en blanding av havre- og hirsegrøt. Etterhvert varierer vi mellom hjemmelaget grøt i ulike varianter og kjøpegrøt. Til kvelds velger vi Småfolk sin Kveldsgrøt med ris og pasta, for da sover hun godt og lenge- og har gjerne blåbærmos eller annen frukt eller kanel i for smak. Nestlegrøtene gulper hun endel av, og dessuten liker hun dem ikke så godt, så vi foretrekker Hipp eller Småfolk i ulike varianter hvis vi må velge mellom kjøpegrøtene.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #5 Skrevet 2. mars 2010 Mye vitaminer i hjemmelaget havregrøt? Det stemmer vel ikke helt....
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #6 Skrevet 2. mars 2010 Jeg prøver å unngå vegetabilsk olje (palmeolje) og må derfor på helsekosten for å kjøpe barnegrøt. Babyen min synes den er god, blander ofte litt frukt i og da sklir det ned på høykant. Synes det er så ekkelt at de bruker denne palmeoljen i barnematen også, når de vet hvor skadelig den er.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. mars 2010 #7 Skrevet 3. mars 2010 Joda, det stemmer tenk du: "Havre er rikt på protein, jern, kalsium og B-vitaminer. Havre er svært gunstig for kolestrolet" - fra http://www.bakeverksted.no/comweb.asp?ID=246&segment=11&session= Lønner seg å google før man uttaler seg. Og når man tilsetter frukt eller bær, så får man enda mer vitaminer og mineraler. Når ungen blir 10-12 mnd kan man også lage den på melk, da får man med seg enda flere viktige næringsstoffer.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. mars 2010 #8 Skrevet 3. mars 2010 Men hvorfor ikke lage grøt selv da? Finnes mange fine kornsorter å lage grøt av. Jeg lager grøt på havregryn, hirse, grovt mel, havremel m.m, og der der det ingen palmeolje. Jeg har tro på naturlig mat jeg, det er ikke nødvendig å alltid kjøpe ferdig hverken grøt, fruktmos eller middag.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #9 Skrevet 3. mars 2010 Legen på helsest anbefalte maisgrøt som start da den ikke inneholder gluten.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #10 Skrevet 3. mars 2010 Googler i vei jeg, samt undersøker andre kilder. Men må være feilopplysning alt jeg kommer over da? Hvorfor er det så stor forskjell i næringsinnhold på disse to grøtene da: http://www.matvareguiden.no/matvare5644.asp http://www.matvareguiden.no/matvare6435.asp Får man overdose med Småfolk sin kanskje.... Når anbefalt dagsdose jern er 10 mg, er ikke 0,6 mye. Men om man er påpasselig med andre jernrike matvarer er det selvsagt ikke noe problem.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #11 Skrevet 3. mars 2010 Da er ikke legen helt oppdatert. Det anbefales nemlig nå litt gluten helt fra start.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå