Gå til innhold

De som fyller 1 etter 31.aug, Kommer de bak de som har barnehagen som andrevalg også?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er sikra plass hvis hun kommer etter de som har den som førstevalg, men kommer hun helt til slutt da eller? Etter de som har den barnehagen som 2. valg osv? (hvis de ikke får førstevalget sitt)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt jeg har skjønt så kommer en som er født etter 31. aug. helt sist i køen, og får kun plass hvis det er noe ledig når alle født tidligere har fått.

Skrevet

De som er født før 31.august har krav på å få tilbud om barnehageplass innen kommunen uavhengig av hvilken barnehage de har på første eller andreplass på søknaden. I de fleste kommuner vil mange få tilbud om plass i barnehager de ikke har søkt på i det hele tatt, men det tells som et tilbud likevel. De som er født etter 31.august kommer bak i køen uavhengig av hvilken barnehage man har som første eller andre valg.

Skrevet

Med andre ord, siden mini er født i oktober, å vi kun har søkt i bydel grunerløkka, kan vi risikere å få plass langt pokker i vold??? Om vi i det hele tatt får plass? Kan man velge å evt takk nei til den evtuelle barehagen lagt borte, å vente å håpe man får et annet sted, å da heller motta kontantstøtte i mellomtida?

Skrevet

Sånn som det er i Trondheim (aner ikke hvordan det er ellers), kommer de født etter 31. aug. helt sist. Uavhengig av om de født før 31 aug har en gitt barnehage på første eller andrevalg.

Her er barnehagedekningen såpass god at de aller aller fleste "0-åringer" får plass. Men man må være forberedt på at det kan bli i en barnehage man ikke har søkt seg til i det heletatt.

Skrevet

Ja, dessverre. Tror man kan takke nei til tilbud og likevel beholde 1. ønske. Var hvertfall slik før.

Skrevet

Ja hele Oslo er nå felles opptaksområde, så i prinsippet kan man få tilbud om plass man ikke har søkt på, og i annen bydel. Man kan takke nei uten å miste plass på venteliste.

De som fyller 1 år etter 31. august, har ikke krav på plass under hovedopptaket, og får derfor kun tilbud om plass hvis alle som har krav på plass har fått et tilbud.

Skrevet

Jenta vår er født i oktober-08, og vi fikk ikke tilbud om plass før nå i januar...men da var det til gjengjeld i bhg vi hadde på 2.plass, rett i nærheten (Oslo)

Skrevet

Jeg vet mange i Oslo i fjor fikk plass i helt andre bydeler langt unna der de bodde og at det sto mye om det i avisene rundt den tiden. Jeg bor (heldgivis når det gjelder barnehageplass) i en kommune som ikke er større enn at vi uansett ville benyttet oss av plassen, så jeg vet ikke hvordan det fungerer hvis man takker nei til en plass, om man da likevel blir stående i kø i en annen barnehage.

Skrevet

Takk for svar!

Hun har 3 søstre som har plass i denne barnehagen så hun kommer vel iallefall "først" i siste rekka da?

Har vel gode sjanser uansett siden det er plass til rundt 110 barn og bare 39 har den som førsteønske. Ny barnehage som starter opp i august dette året.

Skrevet

Men var det sånn at man kan takke nei til plassen, og motta kontantstøtte i perioden til man får en plass man ønsker?

Skrevet

Ja, det tror jeg da! KS er jo for alle dem som ikke har plass i bhg, frivillig eller ei?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...