Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #1 Skrevet 2. mars 2010 Dette er saken: jeg søkte på en stilling som var lyst ut før jul, var til intervju og fikk i januar beskjed om at jeg ble innstilt som nr 1 til 100 % fast stilling. Videre fikk jeg beskjed om at det skulle opp i ansettelsesrådet, men at dette kun var en formalitet så stillingen var min. Med avtale om fast jobb i denne bedriften takket jeg nei til et annet tilbud og unnlot å søke på ytterligere ledige stillinger. I dag får jeg plutselig beskjed om at stillingene har blitt trukket tilbake og jeg står da uten jobb. Så lurer jeg på; kan de gjøre dette helt uten videre? Om det er juridisk holdbart så er det i allefall etisk fullstendig uholdbart! har jeg noen rettigheter her i det hele tatt? hva kan jeg gjøre? Jeg er SÅ provosert nå, og jeg har IKKE planer om å la dette gå hen i stillhet. Det er jo f... meg å holde folk for narr å drive på sånn! Hadde jeg visst dette så hadde jeg jo aldri takket nei til den andre jobben og det har jo vært utlyst flere aktuelle stillinger i tiden etter at jeg "fikk" denne jobben som jeg ikke har søkt på fordi jeg fikk beskjed om at jeg hadde fått fast jobb der... ARGH!!!
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #2 Skrevet 2. mars 2010 Så lenge stillingen og eventuell ansettelse ikke har vært oppe i ansettelsesrådet så er det alltid en fare for at man ikke får stillingen. Så ingenting er å regne for sikkert før etter at ansettelsen har gått gjennom i rådet. Det er ikke ofte det skjer, men det hender at stillinger blir trukket tilbake eller at rådet innstiller en annen til stillingen. Den som er instilt som nr.2, 3 osv. har også mulighet til å klage og noen ganger blir klagen tatt til etterretning. Så selv om man med god prosent kan regne med at ting går i orden så er det, som sagt, ingenting som er 100% før rådet har godkjent ansettelsen. Så jeg tror nok ikke du vil komme særlig langt med å klage siden ansettelsen ikke var gått igjennom av rådet og kontrakt var underskrevet.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #3 Skrevet 2. mars 2010 Jeg er klar over dette, men jeg fikk jo muntlig "garanti" for at jeg hadde jobben. Er det arbeidsplassen/ avdelingsleder som har gjort en feil da? Som sagt så fikk jeg jo beskjed om at jobben var min og at det ikke var mer å tenke på... HI
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #4 Skrevet 2. mars 2010 Var veldig dumt av avdelingsleder å gi deg en garanti h*n ikke kunne gå god for. Nå vet jeg ikke hvor godt du var kjent med prosessen på forhånd, men om du var det så burde du også visst at ingen ting er 100% sikkert før ansettelsesrådet har sagt sitt. Jeg sier ikke at dette er din skyld og jeg skjønner godt at du synes det er ergelig. Men noen sak har du nok dessverre ikke. Hadde det vært slik at du hadde underskrevet kontrakt så hadde det stilt seg litt anneledes... 20:48
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #5 Skrevet 2. mars 2010 Jeg kjenner ikke prosessen i det hele tatt, dette er (eller kunne vært) min første faste jobb. Jeg visste faktisk ikke at det var sånn at det ikke var sikkert før det hadde vært i noe ansettelsesråd, dette fikk jeg vite for en uke siden. Avdelingsleder har hele tiden gitt uttrykk for at jobben var trygg, og jeg fikk sjokk da jeg fikk kontrabeskjed i dag :-( HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå