Gå til innhold

NAN og røyking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg har melk til babyen, men må bruke ammeskjold, noe som er fryktelig slitsomt, og jeg føler jeg har ingen kontroll over hva han får i seg, noe som er viktig, siden han er for tidlig født. Har vært på vektkontroll, og det viste seg at han spiste for lite. Så jeg fikk beskjed om å gi NAN i til han i tilegg. Men nå har det seg sånn at jeg synes det er fryktelig mye lettere å gi han bare NAN, for han spiser det han skal og vel så det;) og han får jo vitaminer i tilegg.. Men så røyker jeg da.. Er det helt krise???

Er jo redd for å skade det lille nurket mitt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg hadde ikke ammet babyn min om jeg røyket. Det anbefales ikke!!

Står også i brosjyren om krybbedød at det er farlig å sove sammen med babyn dersom man røyker, så det kan neppe være så bra å amme..

Hadde nok satset på 100 % erstattning.

Hva synes helsesøsteren din da??

Skrevet

Innlegget dit ble helt feil.. Kanskje uklart faktisk.

Virker som at det er krise å røyke om du skal bruke kun nan.

Vil vell heller si at det er krise om du røyker og ammer.

Jeg savner røyken,fantaserer om røyk enda. Mini er 4mnd og jeg sluttet på dagen jeg så det sto "gravid" på testen.

Jeg ammer, og begynnte ikke på å røyke når jeg var ferdig med svangerskapet. Jeg ville sluttet og amme om jeg var deg ;)

Har faktisk lyst til og slutte jeg også,bare for å få tatt meg en røyk!

Men jeg synes faktisk det er lettere å amme...

Skrevet

Tobakk og amming

Det beste for deg og barnet ditt er at du ikke røyker. Men selv om du røyker, er det viktig å amme. Røyking bør i så fall begrenses til rett etter at du har ammet, slik at det går lengst mulig tid mellom nikotininntaket og neste måltid.

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=73

Bare så d er nevnt at du ikke skal la være å amme selv om du røyker...

Skrevet

Kutt ut røyken når du ammer. Har du prematur, så er det en god grunn til å gi ham dyrebare dråper morsmelk!

Man har ikke kontroll på hvor mye de får når man ammer, den eneste kontrollen man har er ukentlige veiinger (noe jeg selv gjorde i 7 mnd med min lille)

Skrevet

Ærlig talt,her fikk du mye sløve svar.

Det jeg syns du bør gjøre er: Amme med det du har.Morsmelk er viktig for barnet ditt. Gi flaske i tillegg. Du kan feks gi 50/50. (amme ett måltid,NAN neste, pumpe innimellom).Om du pumper litt så vil du se hvor mye melk du har og;-)

Ang røyking så er ikke det ett stort problem. Jeg antar du røykte under svangerskapet og? Da er barnet vandt med nikotin og reagerer ikke på det. Gi barnet pupp først, så kan du ta en røyk. Nikotinen er i melken i 1 time, så du kan styre det ganske greit selv.

Men det beste for både du og babyen er selvfølgelig om du kan slutte å røyke:-)

Skrevet

Amm selv om du røyker!

Fordelene med å amme er større enn ulempene ved å amme og røyke. Du kan f.eks amme om morgningen, da er det leeeenge siden du røykte sist og barnet får de dyrebare dråpene med morsmelk. Resten av dagen kan du gi NAN om du vil det.

• 2 uker senere...
Skrevet

Mener nikotinen er der til 3 timer etter en røyk..

Skrevet

Jeg har sjekket med helsesøster,og hun sier 1 time.Jeg er en røykende ammer,og det er hun klar over.Så jeg antar hun har rett:-)

Skrevet

Får håpe det da! Jeg har lest 3timer på nettet da jeg lurte på det selv,men får jo håpe at helsesøster vet hva hun snakker om:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...