Gå til innhold

Dere som har hest...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye koster det å ha hest? Hvor mye koster leie av stallplass, hvor mye penger på mat til hesten, veterinærutgifter osv...

Og hvor mye tid bruker dere på hesten? Mindre etter at dere har fått barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en kaldblodstraver.

Hun går på utegang. 500kr pr mnd

Fri tilgang på rundball. ca 300kr pr mnd.

kraftfor. ca 100kr pr mnd

veterinærutgifter. 800kr ca i året for vaksiner. Aldri vært syk/skadet.

Barfottrimmer. ca 300kr pr mnd.

Jeg går gravid nå så nå bruker jeg ingen tid på henne. Når hun går på utegang må jeg egentlig ikke gjøre noe som helst og jeg har en jente som rir for meg.

Nå er jeg straks ferdig med graviditeten så da må jeg vente i ca 2 mnd før jeg kan ri. Regner da med å ri 2-3 ganger pr uke som jeg gjorde tidligere :-)

Skrevet

Stalleie (ikke utegang) pluss for/høy, alle foringer og flis/møkking: mellom 3000-4000 i mnd.

Smed: Alt ettersom du har en kjenning eller ikke, og om du skal sko, forhør deg heller om dette med en smed.

Dyrelegeutgifter: som sagt over, men ekstra hvis hesten skader seg selvsagt, derfor lurt å ha forsikring på dyret slik at du betaler egenandel, og evnt får tilbake hvis hesten skulle dø og du vil obdusere e.l.

Ellers så må du påregne utstyr, ekstra vitaminer/for i perioder hvor hesten trenger det (feks hvis hesten din får reaksjon på noe, får kolikk, dårlige høver osv)

Det er også lurt å påregne en 1000 lapp ekstra i månedsutgifter etter at alt det "behovsprøvde" er regnet ut, for plutselig ryker hodelaget, salhjort, dekken blir biti i stykker osv.

Hvis du har stallplass med foring og møkking, så trenger du kun å være der for ridningens skyld, med de fleste er innom litt oftere for å se på dyret sitt;) HVos mye du skal ri hesten kommer ann på hva slags hest du har, men minimum 2 ganger i uka. Har du en varmblods/fullblods bør du regne ut rundt 4 ridedager og 2 hviledager på vårtiden, mindre på vinter, har du kaldblods kan du nøye deg med mindre, med unntak av avdankede travere, de trenger å holdes i gang for å ikke få stive ledd, og også for å unngå at de blir "heite". Enkelt da: jo tyngre og kaldere rase, jo mindre trim trengs, men 2 ganger i uka er minimun (selvsagt kan de gå uten trim i perioder, som på beite eller hvis de går utegang, men er de oppstallet og står mye av dagen inne, så må de få strekke på bena)

Skrevet

For noe forbanna vås du over her...En kaldblodig rase trenger da akkurat like mye trim som en varmblods eller fullblods... Jeg rir fjording, og den ris 6 dager i uka og kjøres en dag i uka og er i full konkurransetrening. Tør ikke tenke på hvor elendig formen hadde vært om den bare ble trent TO dager i uka, det er jo håpløst. Ser ikke noe vits i å skaffe seg hest for å ri på den bare to dager i uka, det er jo bortkastede penger.

Sånn ellers er stalleia på 3400 pr mnd, så kommer smed på 1200 pr 6 uke, og så er det tillegsfor på ca 400 pr mnd, samt veterinær regner jeg vel rundt 2000 pr år med mindre noe uforutsett skjer. Utstyr må vedlikeholdes, og salen skal til omstopping en gang i året. Mye å holde styr på...

HI bør overhodet ikke vurdere hestekjøp dersom hun ikke vet svaret på spørsmålene sine selv, en hest er mye arbeid og den krever mer enn to timers tilsyn/ridning i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...