Gå til innhold

Noen flere uføre mammaer her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ufør grunnet alvorlige bekkenproblemer etter forrige fødsel og svangerskap. Dette er 3 år siden. Pga et brennende ønske om et barn til er jeg nå gravid, med termin i oktober. Er det noen andre her som er ufør og venter barn?

Jeg leser på nettet at pappaen ikke har rett på fødselspermisjon hvis mor er ufør. Ser jo for meg at dette blir et kjempeproblem når jeg blir skrevet ut av sykehuset. Noen med kunnskap/erfaringer på dette området?

Videoannonse
Annonse
Gjest TanSan♥3Barn+Et Lite Knøtt♥
Skrevet

Jeg er 100 % varig ufør,d er pga en medfødt skjelettsykdom.Har 2 fedre til barna mine.Ingen av de hadde rett på fødselspermisjon! Heldigvis klarte jeg meg godt likevel!

Det går helt sikkert bra skal du se:).Har du ikke en mamma eller noe som kan hjelpe deg når mannen din er på jobb da?

Skrevet

Glemte å skrive at jeg ikke er gravid nå!

Skrevet

Vil jo gjerne tro at det går bra, men kjenner allerede nå at jeg nærmer meg å være sengeliggende. Er 2 mnd på vei. Så da er det vel nærliggende å tro at det ikke kommer til å gå så bra. Sist var det helt forferdelig, men jeg klarte meg gjennom det. Tror nok det blir verre denne gangen, siden jeg er så dårlig allerede. Har en mamma ja, hun kan jo hjelpe til litt. Men hun er ikke frisk selv, så det er ikke noe jeg kan støtte meg helt på.

Men finnes det ikke noe unntak for at far har rett på foreldrepenger på grunnlag av sin inntekt? I tilfelle jeg faktisk blir liggende på sykehuset eller 100% sengeliggende etter fødsel?

Skrevet

Flere som vet noe?

Skrevet

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon

Far har egen opptjening av foreldrepengerettigheter dersom mor ikke har i visse tilfeller. Han mister da fedrekvoten, men kan ta alle felles ukene og få foreldrepenger beregnet ut fra egen inntekt. Mor kan da fremdeles få engangsstønaden. (Vi gjorde det slik, mens jeg var under utdanning)

Les på linken, og se om noe passer for dere.

Lykke til

Skrevet

Gratulerer med svangerskapet! :-))

Vet ikke hvordan det fungerer i praksis når du er uføretrygdet. Men far kan ta over mammapermisjon hvis mor ikke klarer å ta vare på barnet pga sykdom. Det er bare å ringe nav og spørre.

Skrevet

Anbefaler deg å ta keisersnitt siden du har så store problemer med bekkenet ditt! Det tror jeg du har rett på! Ellers kan du vel kansje bli verre.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Jeg skal ta keisersnitt ja, det var fødselen som ødela meg. Veldig bittert å tenke på i ettertid at hvis de bare hadde gjort det annerledes under fødselen hadde alt vært bra nå. Men man har jo ingen garantier, noen dør jo under fødsel også, selv om det er sjelden. Klynger meg til et håp om at keisersnitt skal skåne meg sånn at jeg kanskje ikke blir så dårlig som sist. *klyngeklynge*:)

Må snakke med Nav etterhvert, får bare bli ferdig med første trimester i hvert fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...