Gå til innhold

Jeg har PCOS og har alvorlige problemer med vekten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ung dame på snart 25 år, jeg fikk diagnosen PCOS for noen år siden. Jeg og min ektemann skal gjennom IVF i løpet av 2010/2011

Jeg må ned til minimum 78 kg før jeg blir godkjent, men vekten min svinger som bare det. Jeg spiser normalt og unngår såkalt "fy fy" mat.

Jeg trener hver dag, men jeg klare ikke å få vekten min stabil. Jeg har veid meg kun om morgenen og på samme vekt hver gang. Jeg har ført vektdagbok og den ser slik ut:

30. April 2009: 92,0 kg

30. September 2009: 88,1 kg

29. Oktober 2009: 84,4 kg

17. Desember 2009: 81,1 kg

3. Januar 2010: 83,2 kg

23. Januar 2010: 79,2 kg

6. Februar 2010: 78,3 kg

21. Februar 2010: 81,6 kg

1. Mars 2010: 84,0 kg

Jeg gikk på Reductil slanketabeletter (reseptbelagte) fram til de ble tatt av markedet, og de hjalp ikke noe særlig. Jeg begynner å bli meget bekymret, det kan ikke være bra at vekten min svinger så mye over så kort tid. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Innen sommeren må jeg ned til 78 kg, men med en vekt så ustabil, vet jeg ikke hva jeg kan veie når den tid kommer. Er jeg over 78 kg, får vi ikke prøverør. Jeg er sliten fysisk og psykisk og har utviklet angst, sosial fobi og depresjon.

Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du blitt sjekket for insulin resistens?

Går du på metformin?

Jeg ville faktisk tippe på at metformin kan hjelpe deg og du burde lese om low arb, et normalt "sunt" kosthold er ikke nædvendigvis sunt for oss med pos.

Skrevet

Metformin!!

Hør med legen om du kan få det. Google det, mange kvinner som har fått hjelpe med vekten av det.

Kan ta meg selv som eksempel. Har pcos. Etter fødsel hadde jeg 8 kg som satt bom fast i 12 mnd. Gikk ikke ned selv med trening og bevisst kosthold. Så begynte jeg på metformin og etter 3 mnd begynte vekten å "løsne". Jeg har gått ned 4 kg nå og det virker ikke som det har tenkt til å stoppe.

Skrevet

Eg har gått ned 20 kg, gått på Grete roede kurs. (har PCOS). Nesten alle cystene på eggstokkene har blitt borte + fått regelmessig menstruasjon!!! :)

For min del var/er det viktig å spise minst kvar 3. time, dette for å holde blodsukkert stabilt. Ser du skriver at du trener kvar dag, då er det også veldig viktig å spise nok, ellers går ein opp i vekt. På vektklubben.no kan du rekne ut om du spiser nok i forhold til din alder/vekt/høgde og aktivitetsnivå. Dette er noko en må tenke litt på når ein skal ned i vekt.

Håper det går bra for deg! Lykke til!! :)

Skrevet

Tidligere kunne jeg også svinge så mye i vekta som du gjør.. Og det er kjempe frustrerende !

Men, ikke glem at det er mange faktorer som kan spille inn på vekta, og at stress er en negativ faktor! Du sier du trener hver dag? Hva pleier du å trene? Hvor mye spiser du iløpet av en dag? Prøv å spis 6 SMÅ måltider, det gjør faktisk underverker på forbrenningen:) Lav Karbo fungerte kjempebra for meg, og jeg ved at mange med PCOS har positiv erfaring med det!

Fortell deg selv at du er flink og at dette klarer du.. Fordi det gjør du!!

Fokuser på de kiloene du allerede har gått ned og så skal du se at resten forsvinner sakte med sikkert ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...