Gå til innhold

hvordan bereges fødselstiden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mange sier at fødselen var så og så lang, og da mener de fra de kom på sykehuset til babyen var ute... Har også hørt at man visstnok regner at man er i fødsel fra man har ca 4 cm åpning. Jeg har sagt at min varte i 12 timer, men det var fra første rie da. Da jeg kom på sykehuset hadde jeg 6 cm åpning, og 4,5 time senere var han ute. Så min varte vel i 4,5 time da kanskje :)

Jeg vil si at fødselstiden er fra første rie, eller når vannet går om det er det som skjer først.

Har aldri hørt at det regnes utifra åpning eller når man ankommer sykehuset. Åpning kan man jo ha lenge før fødselen starter. Og det blir jo vanligvis ikke sjekket før man kommer på sykehuset fordi fødselen har startet. Jeg fikk sjekket det før fødselen i det ene sv.sk , og da hadde jeg 3 cm åpning 1 uke før fødselen startet.

Skulle jeg regnet fra ankomst på sykehuset vil min raskeste fødsel da bare være 7 min lang. Og greit nok det var en styrtfødsel, men sååå kort var den ikke :)

Det er vel vanskelig å gi et hundre prosent svar på det, men en hovedregel så vidt jeg har skjønt er at de renger fra 3-4 cm.

Det kan bli veldig feil å feks renge fra vannet går eller første rie.

Sikkert like feil som det blir å si at fødselen din anonym begynte ved 3 cm om du gikk sånn lenge

Vannet mitt gikk 41 timer før riene 6 timer senere så var babyen ute.

Jeg pleier å si at jeg hadde en fødsel på 6 timer fordi det er så kort i seg selv.

Når jeg ser på hva jm sier så var jo denne fødselen enda kjappere

fra 3 cm tok det 4 timer.

fra 3-10 cm tok det i overkant av 2 timer så det var igrunn pressingen som tok tid

Med nr 2 så hadde det vært spennende å vite om jeg hadde gått med åpning før riene kom. Jeg kom inn med full åpning og fikk endelig mulighet til å presse.

Denne fødselen må regnes fra første rie/vfannavgang og da tok det 45 min,.

Hei !

Når en føder så skal man jo følge et partogram , altså et program der man plotter inn funn for å se at fødselen går fremover.

Partogrammet startes ved 4 cm åpning og en skal ha 3 gode rier pr. 10 minutt. Da regnes man å være i aktiv fødsel. Og INGEN ligger i aktiv fødsel i 24 timer......!!!!!

Når det er sagt så er det mødre som har smertefull latensfase, men ikke er i fødsel.....

Annonse

Hehe.. di var litt sie tenker jeg ville ikke ut..

men det regnes fra når det er 4 cm åpning at du er i gang med fødsel.'

og man kan ikke tru på alt det di skriver og sier om hvem tegn som er riktig ingen ting er riktig for vi har alle forskjelige kropper og merker det forskjelig..

når vannet går sies det at man bare er noen timer fra slutten på fødselen. tror det er feil og jeg..

sier dere er heldig jeg som fikk korte fødsler. hadde mye smerte med elste i over 3 dag og åpning men han ville ikke ut. vannet gikk ikke en gang.

så brukte en helg på og få min første ut . håper ikke jeg må det med andre mann. kan skrive under på at jeg var sliten etter på..

• 1 måned senere...

Man er i aktiv fødsel fra ca 4 cm, som det er skrevet tidligere her. Denne fasen frem til full åpning Går vanligvis raskere enn den forutfor. Noe av grunnen til at de vil du skal vente med å komme inn til sykehuset til fødselen er ordentlig i gang, for at vi ikke skal spre skrekkhistorier om lange fødsler, at man var et døgn på sykehus osv. Dette ble sagt på svangerskapskurset jeg var på.. Jeg kom inn med 3 cm, og fødte seks timer senere. Men før det hadde jeg gått med modnigs/åpningsrier i 26 timer. Min fødsel er definert som styrtfødsel da det gikk 3 timer fra 4-5 cm til baby var ute. Opplevde det IKKE som en styrtfødsel asså!

Det er som noen skrev her, så utrolig forskjell fra kropp til kropp, og ulik fra gang til gang for hver enkelt kvinne, så sikkert vanskelig å lage noen enkel og klar definisjon...

• 1 måned senere...

Har også hørt det med 3 rier pr 10min for å være i aktiv fødsel. Men jeg for min del var i såtilfelle ikke i aktiv fødsel før de 4 siste pressriene....Hadde 1 pr 10 min i ca 15t og det tok ca 48 timer fra det begynte med rier. Og jeg hadde epidural og riestimulerende de siste 5timer. Egentlig var det ganske greit, for var veldig rolig og fint.

• 2 måneder senere...

Annonse

Om de regner 3 timer fra 4-5 cm som styrtfødsel så var vel igrunn første min også en styrtfødsel. Opplevde det aldri som det og det har heller ikke blitt sagt. Mulig det også kan ha med at jeg hadde en rolig og trygg fødsel samt at det var vaktskifte på slutten.,.

Når det gjelder rier så har jeg istartet rett på heftige og tette rier så ved begge mine fødseler har jeg ikke hatt pauser.

Ble nok oppfattet som utålmodig og litt pysete i starten ved førstemann før jm skjønte at jeg faktisk hadde heftige rier og at jeg åpnet meg fort

• 4 uker senere...

Fra vannet mitt gikk til gullgutt var ute tok det 10 timer. Fra første rie til gullgutt var ute tok det 8 1/2 time. Jeg kan ikke si at fødselen var skikkelig i gang før riene kom. Det var så intense og det var kort tid mellom hver rie, så uansett hva åpningen var kan jeg si at fødselen var godt i gang :)

Skal gjennom ny fødsel i november, og gleder meg faktisk til det starter. Gleder meg ikke til selve fødselen, men den følelsen av at jeg snart skal få se min lille skatt :) Herlig <3

jeg måtte bare slå opp i boken min =)

første stadium består av rytmiske rier, åpningsfase og vannet går. Tar 12 til 14 timer for første og ca 7 timer for påfølgende fødslser.

andre stadium er pressrier. det er utdrivningsfasen. i snitt en time, men kan vare i to timer for første og være ned i 15 til 20 min for senere fødsler.

Tredje stadium er morkaken som skal ut. 10 til 20 min.

• 4 uker senere...

Sikkert helt umulig å gi noe klart svar. Sikkert veldig individuelt. Jeg hadde 1 cm åpning, en time etter hadde jeg 7 cm åpning. Så det gikk rimelig raskt. Dette var min første, så jeg er spent når nummer to kommer. Får satse på at det går saktere.

• 2 uker senere...

Jeg regner min fødsel fra første rie, er vondt da å, har aldri skjønt hvorfor det ikke skulle telle liksom :P min fødsel varte i 10 timer og 20 min fra første rie.. 7 timer hvis man skal regna fra 3cm.. Men jeg hadde 2cm åpning før fødselen. når jeg var på kontroll, fikk jordmor til å ta proppa, å 2 dager senere kom gutten :)

Jeg har sagt til alle at jeg brukte 9 timer fra vannet gikk og til snuppa var ute. Fikk rier med en gang etter vannavgang og det var aldri over 7 min mellom riene. Etter en time var jeg nede i mellom 3 og 5 min mellom riene. Men gikk fra 4 - 10 cm åpning på 1 time. Så i følge noen her hadde jeg en styrtfødsel. Men føles ikke slik, og jordmor sa heller ikke til meg at dette var en styrtfødsel. var jo på sykehuset med sterke rier i åpningsfasen i 4 timer før det plutselig ble fart i fødselsforløpet. Desuten var det ikke den siste timen og pressriene som jeg følte var det verste ved fødselen, det var åpningsriene fram til 4-5 cm som nesten tok knekken på meg. Det var de mest smertefulle timene, ikke fra 5 cm og oppover, så jeg hadde vondt i 9 timer og kommer til å fortsette å si at den varte i 9 timer, selv om noen her påstår at den varte i 1 time....

Er 7 dager på¨overtid med neste nå, så blir spennende å se hvor lenge denne fødselen varer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...