Gå til innhold

Når man skal ta keisersnitt: Tar man permisjon 3 uker før termin, eller 3 uker før keisersnittet skal tas?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer faktisk ann på hvilket nav-kontor du hører til og hvilken saksbehandler du møter på der..

Har her inne lest om flere stykker som har tatt med brevet fra sykehuset med ks-dato som bekreftelse og fått permisjonen satt fra 3 uker før. Men da jeg prøvde det nektet damen på nav plent, det skulle brukes termindato dermed basta! Jeg prøvde meg med at andre hadde fått lov andre steder i landet, men da var det blitt gjort feil andre steder sa hun.

Litt kjedelig å "miste" permisjonsdager når snittet tas 10 dager før termin, men ifølge damen på nav ble det akkurat det samme for de som fødte vaginalt før termin. Sånn var reglene og sånn skulle de praktiseres over hele landet.

Skrevet

Min erfairng er at de bruker ks-datoen fra brevet fra sykehuset.

Skrevet

Ser ikke helt problemet med å gå ut i fra ks-dato.

Du kan jo bestemme selv når du vil gå ut i permisjon, mener det er opp til 3 mnd før termin. Fra ks-dato/fødselsdato har dere 43/53 uker igjen av permisjonen (gitt at barnet ikke blir født over termin) uavhengig av om du har fått tatt de tre ukene på forhånd eller ikke. Det er derfor for meg helt uforståelig at noen NAV-kontor skal nekte folk å bruke ks-dato..

Skrevet

Det som skjer når nav-kontoret nektet meg å bruke ks-dato er jo at jeg mister permisjon ETTER fødselen istedenfor før, og det ville jeg jo ikke. Siden hun ikke på noen måte ville gå med på å skrive ks-datoen i papirene ville jeg ved å begynne permisjonen tre uker før keisersnittet miste 10 dager permisjon etter at barnet var født. Ved å begynne permisjonen tre uker før termindatoen som hun satte i papirene mistet jeg 10 dager med permisjon FØR fødselen og det var lettere å leve med.

Men som sagt, de praktiserer forskjellig fra sted til sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...