Gjest Tale30 Skrevet 2. mars 2010 #1 Skrevet 2. mars 2010 Fikk en telefon i går fra NAV. Jeg har forsøkt å få snakke med min saksbehandler, da mitt gamle NAV kontor ikke har sendt over mine papirer til ny kommune til tross for at jeg har ringt dem med beskjed, samt endret folkeregistrert adresse. Han innledet inne samtalen med å presentere seg men gikk rett på: "Hei, jeg ringer fra NAV. Har fått beskjed om å ringe deg. Har du fått svar på det du lurer på?" "Er det du som er ******* (saksbehandler)? Spør jeg. "Nei" sa han, og fortsatte med å igjen spørre om jeg fortsatt lurte på noe. Jeg forklarte at de ikke hadde sendt over mine papirer, og at dette måtte komme i orden. Han sa at det var mitt nye NAV-kontor sitt ansvar å ringe til mitt gamle kontor for å bestille papirene. "Jeg har snakket med flere NAV ansatte de siste dagene", sa jeg, "og de sa alle at denne oversendelsen ville gå automatisk med en gang folkeadressert adresse ble endret?" "Javel", sa han da. Jeg ble da så irritert at jeg ba ham si til min saksbehandler at han fikk ringe meg tilbake. Det verste er at denne merkelige mannen er den samme som har ansvaret for veiledningen av nye arbeidssøkere (kjente igjen hans litt spesielle talemåte) De ringer fra skjult nummer, og presenterer seg i beste fall med fornavn. Har vi ingen rett til å knytte hjelpen vi får til en peson? Med så mye motstridende informasjon så hadde det vært greit å kunne nøste opp ved å henvise til saksbehandlere dersom det skulle oppstå problemer.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #2 Skrevet 2. mars 2010 Nå er vel denne personen neppe representativ for alle NAV-ansatte. jeg har aldri noen gang hatt problemer med NAv, selv om jeg har hatt hyppig kontakt med de. Kanskje jeg er heldig, men det viser i alle fall at ikke alle på nav er noen inkompetente tullinger. Du kunne svært enkelt ha sagt: "Unnskyld, HVEM er det jeg prater med"? Så hadde du sluppet å irritere deg over noe som ikke behøvde å bli et problem.
Gjest Tale30 Skrevet 2. mars 2010 #3 Skrevet 2. mars 2010 Jeg vet at ikke alle i NAV er inkompetente. Jeg har bare hatt veldig mange problemer med dem. Uheldig er jeg sikkert. Jeg har vært veldig mye i kontakt med dem fordi det har blitt gjort mange feil i min sak. Aldri har de presentert seg med fullt navn. Jeg kan selvfølgelig spørre dem om fullt navn, men det er ikke det som er poenget. Poenget er at det er frekt å ringe fra et offentlig kontor uten å presentere seg med fullt navn. Denne mannen har selv sagt på infomøtet at NAV ansatte ringer fra skjult nummer, og unngår å oppgi fullt navn fordi de skal beskytte seg selv.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #4 Skrevet 2. mars 2010 Jeg jobber på Nav, og presenterer meg alltid med fullt navn. Men kan forsåvidt forstå at noen ikke gjør det (jeg får meg ikke til å la være fordi jeg er innprentet å være høflig). Sist jeg var gravid var jeg veldig dårlig, og det som fungerte best for meg var å betjene sentralbordet. Det oppsto en del problemer da, siden alle jeg hadde snakket med konsekvent spurte etter meg neste gang de ringte, og jeg var der bare 2 dager i uken. Enkelte ble da rett og slett sinte og ufine, og krevde at jeg skulle ringe dem tilbake me den gang jeg kom på jobb. Dette var ikke sp helt enkelt å kombinere med å ta meg av alle inngående samtalene.
Gjest Skrevet 2. mars 2010 #5 Skrevet 2. mars 2010 Hm, i alle de jobbene jeg har hatt, privat og offentlig, har det vært forventet at man skal presentere seg på vanlig, høflig måte:) Kanskje han her er unntatt fra høflighetsreglene... Skjønner at du blir oppgitt over de. Jeg får alltid følelsen av at alt jeg sier er teit og at å spørre om ting er kjempedumt. (det er jo _selvfølgelig_ sånn og slik..) oig det irriterer meg mye mer enn at jeg ikke vet hvem jeg sakker med. Utrolig uhøflig og merkelig at de forventer at alle kan det samme som de. SKal de ikke sitte på litt mer kompetanse på NAV da, eller kan hvem som helst vandre inn og gjøre denne jobben uten noen utdannelse? Litt rart om de føler at de trenger å beskytte seg mot vanlige NAV-brukere. I kun EN jobb har jeg vært pålagt å presentere meg med nummer i stedet for navn og det var i en vekterjobb hvor man hadde jevnlig kontakt med kriminelle og det er nok litt større sjans for at DE forsøker å oppsøke deg hjemme enn folk som vil ha sykelønn eller permisjonspenger:D
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #6 Skrevet 2. mars 2010 Jeg jobber på Nav, og presenterer meg alltid med fullt navn. Men kan forsåvidt forstå at noen ikke gjør det (jeg får meg ikke til å la være fordi jeg er innprentet å være høflig). Sist jeg var gravid var jeg veldig dårlig, og det som fungerte best for meg var å betjene sentralbordet. Det oppsto en del problemer da, siden alle jeg hadde snakket med konsekvent spurte etter meg neste gang de ringte, og jeg var der bare 2 dager i uken. Enkelte ble da rett og slett sinte og ufine, og krevde at jeg skulle ringe dem tilbake me den gang jeg kom på jobb. Dette var ikke sp helt enkelt å kombinere med å ta meg av alle inngående samtalene.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #7 Skrevet 2. mars 2010 Herreguud, nå å dere gi dere! Har masse å gjøre med NAV, og av og til blir jeg kontaktet av andre enn saksbehandleren min. Om det er "Arne" fra NAV som ringer, ja, så hallo, det er ikke noe problem det så lenge jeg får den hjelpen jeg skal ha. Nå er det sikkert forskjellig i forhold til hvilket kontor man sokner til, men jeg er i allefall fornøyd. Har aldri opplevd at de ringer fra skjult nummer heller, det viser sentralbordnummer. Skjønner godt at de ikke viser internnummeret sitt, det får du ikke med legen heller. De skal vel ha tid til å saksbehandle og i stedet for å ta imot sure telefoner..
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #8 Skrevet 2. mars 2010 Jeg jobber på Nav, og presenterer meg alltid med fullt navn. Men kan forsåvidt forstå at noen ikke gjør det (jeg får meg ikke til å la være fordi jeg er innprentet å være høflig). Sist jeg var gravid var jeg veldig dårlig, og det som fungerte best for meg var å betjene sentralbordet. Det oppsto en del problemer da, siden alle jeg hadde snakket med konsekvent spurte etter meg neste gang de ringte, og jeg var der bare 2 dager i uken. Enkelte ble da rett og slett sinte og ufine, og krevde at jeg skulle ringe dem tilbake me den gang jeg kom på jobb. Dette var ikke sp helt enkelt å kombinere med å ta meg av alle inngående samtalene.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #9 Skrevet 2. mars 2010 Jeg jobber på Nav, og presenterer meg alltid med fullt navn. Men kan forsåvidt forstå at noen ikke gjør det (jeg får meg ikke til å la være fordi jeg er innprentet å være høflig). Sist jeg var gravid var jeg veldig dårlig, og det som fungerte best for meg var å betjene sentralbordet. Det oppsto en del problemer da, siden alle jeg hadde snakket med konsekvent spurte etter meg neste gang de ringte, og jeg var der bare 2 dager i uken. Enkelte ble da rett og slett sinte og ufine, og krevde at jeg skulle ringe dem tilbake me den gang jeg kom på jobb. Dette var ikke sp helt enkelt å kombinere med å ta meg av alle inngående samtalene.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #10 Skrevet 2. mars 2010 Jeg jobber på Nav, og presenterer meg alltid med fullt navn. Men kan forsåvidt forstå at noen ikke gjør det (jeg får meg ikke til å la være fordi jeg er innprentet å være høflig). Sist jeg var gravid var jeg veldig dårlig, og det som fungerte best for meg var å betjene sentralbordet. Det oppsto en del problemer da, siden alle jeg hadde snakket med konsekvent spurte etter meg neste gang de ringte, og jeg var der bare 2 dager i uken. Enkelte ble da rett og slett sinte og ufine, og krevde at jeg skulle ringe dem tilbake me den gang jeg kom på jobb. Dette var ikke sp helt enkelt å kombinere med å ta meg av alle inngående samtalene.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #11 Skrevet 2. mars 2010 Jeg jobber på Nav, og presenterer meg alltid med fullt navn. Men kan forsåvidt forstå at noen ikke gjør det (jeg får meg ikke til å la være fordi jeg er innprentet å være høflig). Sist jeg var gravid var jeg veldig dårlig, og det som fungerte best for meg var å betjene sentralbordet. Det oppsto en del problemer da, siden alle jeg hadde snakket med konsekvent spurte etter meg neste gang de ringte, og jeg var der bare 2 dager i uken. Enkelte ble da rett og slett sinte og ufine, og krevde at jeg skulle ringe dem tilbake me den gang jeg kom på jobb. Dette var ikke sp helt enkelt å kombinere med å ta meg av alle inngående samtalene.
Gjest Tale30 Skrevet 2. mars 2010 #12 Skrevet 2. mars 2010 Haha, ser at du jobber på NAV Neida, jeg bare tuller!! Jeg syns det er greit å ha navnet på dem som svarer på mine spørsmål. I begynelsen tenkte jeg ikke over det, men etter å måtte dokumentere at jeg har fått feilaktige opplysninger så ser jeg at det hjelper lite å komme med "Jeg snakket med en eller annen på NAV" Hadde jeg hatt fullt navn, kunne denne personen ha blitt kontaktet. Da hadde han/hun også fått konsekvenser for å feilinformere. Uansett hva man sier, så ER det mye feilinformasjon i NAV-systemet. Jeg har begynt å spørre om fullt navn, og logger alle samtaler slik at jeg kan gå tilbake i papirene mine for å gi konkret informasjon om når og ed hvem jeg snakket. Det burde jo ikke være slik, men jeg har lært at man står helt på bar bakke dersom man ikke har ting skriftlig, eller i det minste kan legge ansvar på en navngitt person.
Gjest Tale30 Skrevet 2. mars 2010 #13 Skrevet 2. mars 2010 Jeg har forresten også vært ute for å be om fullt navn, men få til svar at vedkommede ikke ønsket å oppgi det.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #14 Skrevet 2. mars 2010 Jeg kan til en viss grad forstå at man ikke ønsker å oppgi fullt navn. F.eks på psykiatrisk sengepost oppgir man aldri etternavn på dem som jobber der. På Nav møter man mange hakka sprø mennesker, og jeg kan forstå at de ansatte vil beskytte seg selv.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #15 Skrevet 2. mars 2010 Jobber selv på et offentlig kontor og presenterer meg alltid med fullt navn, synes det er en selvfølge. Men her tar tydeligvis enkelte NAV-kontor tatt forholdsregler for å beskytte sine ansatte. Synd at det skal bli slik -det sier jo noe om presset de tilsette har på seg i denne jobben, men det er jo ikke verdens undergang for deg Tale -det kan du vel leve med.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #16 Skrevet 2. mars 2010 Jeg har ringt til nav en gang og presanterte meg da med navn.. Fikk bare ett frekt "javell" tilbake... Virker ikke som om de har så høy moral på akkurar det der....
Gjest Tale30 Skrevet 2. mars 2010 #17 Skrevet 2. mars 2010 Jeg kan definitivt leve med det Nå er det jo ikke alle innlegg her inne som handler om liv og død. Det er god plass til irritasjon også..
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #18 Skrevet 2. mars 2010 Jeg jobber i en annen offentlig etat, med trykk på Og man får utrolig mange ymse henvendelser. Jeg har også svart forholdvis kort/frekt, feks hvis jeg må ta telefonen rett etter å ha blitt skjelt ut etter noter av forrige innringer. Jeg har også opplevd at folk bare begynner å spørre om ting nærmest uti en samtale, som " hei det er xx, sant at den der nye loven er sånn og sånn"....HÆ? Har også opplevd å få spørsmål som virket helt på trynet, og hørt at samtalen sto på høytaler med latter i bakgrunnen hver gang jeg sa noe. Folk ringer også som journalister uten å si det, og prøver å fritte deg ut. Har også varianten av folk som tar ringerunden blant saksbehandlerne i håp om at noen sier noe annet enn en av kollegaene sa. Nesten uten unntak "underslår" folk relevant info, og kun presenterer fakta i saken som taler til sin fordel, slik at det blir umulig å svare riktig. Etter en stund blir slitasjen så stor at man kan oppleves som frekk, ikke vite hva man snakker om etc. Dessuten er det svært mange som ringer inn som ikke gidder å presentere seg heller!
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #19 Skrevet 2. mars 2010 DRAMAQUEEN! Er det mulig å lage så mye problemer ut av ingenting?? Hvis du vil vite navnet hans, SÅ SPØR HAN DA! Herregud for et hønsehue du er. Det er populært å hakke på Nav her inne skjønner jeg, dere føler vel et sterkt samhold da damer. Kjøtthuer.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #20 Skrevet 3. mars 2010 Jeg jobber på Nav, og har faktisk opplevd at en bruker har kommet hjem til meg på natten. Flere ganger har jeg opplved å bli oppringt privat fra brukere. Jeg ønsker ikke å bruke fullt navn i jobben min, men gjør det fordi det blir forventet.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #21 Skrevet 3. mars 2010 Mannen min jobber på NAV og fikk f.eks sleng mot seg en gang han ga avslag på en søknad at: "Du skal faen meg passe deg. Jeg vet at du har unger..." Skjønner utmerket godt at NAV-ansatt ikke ønsker å oppgi fullt navn til kreti og pleti.
Gjest Tale30 Skrevet 3. mars 2010 #22 Skrevet 3. mars 2010 Jeg skjønner godt at ansatte på NAV ikke ønsker å oppgi fullt navn når det går så langt at de blir truet. Det er jo helt klart mennesker i ulike tilstander som bruker NAV-systemet. Grunnen til at jeg kunne ønske å ha navn på dem som gir meg råd og veiledning i min sak er som nevnt over at jeg da hadde hatt muligheten til å få gjennomslag for en eventuell klage dersom det ble gjort en feil eller tre. Dårlig veiledning har allerede kostet meg 16.000 kroner, og det syns ikke jeg er greit. Hadde jeg kunnet dokumentere hvem som ga meg denne informasjonen, hadde jeg hatt mer gjennomslagskraft i min klage. Den personen som veiledet meg helt på ville veier hadde også hatt en mulighet til å sette seg inn i den delen av regelverket som hun tydeligvis ikke kunne nok om. Jeg er ikke av den oppfatning at NAV ansatte er dummere enn andre. De jobber i et tungrodd system, som har gjort arbeidshverdagen umulig for dem. Der de før var spesialiserte på et felt, skal de nå kunne litt om alt. Den frustrasjonen det må være å sitte daglig ute av stand til å svare på spørsmål kan jeg bare tenke meg. Jeg er altså ikke imot de som jobber der, men selve NAV systemet. Og det er tydeligvis ikke bare HØNSEHUER som meg her inne som mener det, siden problemene i NAV har nådd langt opp i det politiske systemet.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #23 Skrevet 3. mars 2010 Hvordan har feilinformasjon ksotet deg 16.000?
Gjest Tale30 Skrevet 3. mars 2010 #24 Skrevet 3. mars 2010 Det er en litt lang historie, men jeg kan si at jeg flere ganger kontaktet NAV når jeg gikk fra mammaperm til arbeidssøker. Jeg sa at jeg nå hadde forsøkt å sette meg inn i regelverket, og at jeg ville være sikker på at jeg hadde gjort alt riktig mht. å melde seg opp på nett, søke jobber, sende meldekort osv. Den informasjonen jeg fikk av to ulike kontakter i NAV var feil, og førte til at jeg ikke fikk betalt dagpenger fra den dagen jeg startet med å sende meldekort. Jeg har en klage inne nå, men jeg kunne ikke forvente svar før april-mai (jeg sendte den i januar)
Gjest Tale30 Skrevet 3. mars 2010 #25 Skrevet 3. mars 2010 Jeg kan legge til, for rettferdighetens skyld, at det var like mye min egen feil. Jeg hadde ikke lest regelverket godt nok. Men det var derfor jeg kontaktet NAV for veiledning, fordi jeg ikke var helt sikker på om jeg hadde forstått det riktig eller om jeg hadde fått med meg alt. Det jeg mener er at de da har et ansvar å informere. Det er et omfattende regelverk, og man kan lese seg helt blind. Og som jeg sa til den personen i forvaltningen som jeg kontaktet i etterkant, jeg har hovedfag og begikk denne feilen. Hva da med dem som så vidt kan lese og skrive? Det er helt klart ikke et system som er godt nok til å hjelpe mennesker som av ulike årsaker er i en vanskelig situasjon! Igjen sier jeg at dette IKKE er de ansattes feil, men institusjonen de jobber i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå