Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Vi slet med å finne bleier vår lille,slanke gutt som ikke lekket tiss, men Libero Baby Soft 2 (3-6 kg) var løsningen, som jeg har brukt i mange måneder nå! Bæsjen holdt den også langt bedre på enn Pampers (som har en tendens til å lekke oppetter ryggen). Men plutselig begynte det å lekke igjen. Jeg skjønte ingen ting, men det samme gjentok seg natt etter natt. Plutselig kan jeg skifte pysj og laken fire ganger i løpet av en natt, ganske slitsomt. Til slutt sammenlignet jeg nøye de nye bleiene med noen gamle jeg hadde i stelleveska. Jeg trodde det kun var den artige tegningen på forsiden som var borte, men så... Bleiene føltes annerledes (annerledes tekstur), den var endret ved beina, og den største forskjellen var at "lommene" på innsiden foran og bak var borte. Den hadde også mer elastiske borrelåsbånd (samme som Pampers har). Bleiene var helt klart forskjellige. Så jeg mailer Libero og spør, og en dame ringer meg. Men hun sier at det er lenge siden bleien ble endret, så jeg må ha fått noen... (ganske mange, spør du meg) gamle pakker. Jeg har kjøpt de fleste på flere Rema 1000-butikker og Coop Prix. Den siste pakka kjøpte jeg på Kiwi (begynte å mistenke at disse bleiene var billigproduksjon pga. bleiekortet, men dama fortalte at det var en produksjonsfeil som var årsaken til at tegningen på forsiden manglet). Men hvorfor disse endringene har blitt gjort, kunne hun ikke svare på. Pussig at det ikke står på pakka at bleien er endret, det er sjelden endringer blir forbigått i stillhet... Er det jeg som har forvillet meg helt inn i ammetåka, eller er det andre som har merket forskjell? Og har det blitt til det bedre???
Nenya^juni2010 Skrevet 2. mars 2010 #2 Skrevet 2. mars 2010 Bytt til tøybleier, de holder bedre på bæsjeeksplosjoner =D
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #3 Skrevet 2. mars 2010 Hehe, takk! Skulle gjerne ha gjort det ut fra hensyn til både babyens helse og miljø, men må innrømme at det ikke frister helt. Tror ikke jeg hadde fått pappa'n til å skifte bleier da gitt... Jeg bruker forresten mine egne, gamle tøybleier til rompevask og gulpekluter (selv om pappa'n også synes det er ekkelt..) - de er så myke og gode.
Trollemor75 Skrevet 2. mars 2010 #4 Skrevet 2. mars 2010 Det er ikke så mye arbeid som tror, kommet mye nytt på markedet siden oldtidens tøybleier! Her er både mor og far helfrelste tøybleiebrukere. Den eneste bæsjelekkasjen vi noensinne har hatt (på 1 år!) vår på reise mens vi brukte engangs. Men far må selvsagt være enig, ellers går det ikke. Her hadde vi gjort masse research før fødselen, og hadde bestemt oss for å bruke tøy helt fra starten.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #5 Skrevet 2. mars 2010 All ære til dere! Synes det er kjempeflott at dere bruker tøybleier. Økonomisk er det også, og du er langt fra den første som sier de fungerer bedre enn engangsbleier. Tøybleiebrukere slutter kanskje tidligere med bleie også? (Mer motiverte foreldre..?)
Yo&La+spire Skrevet 2. mars 2010 #6 Skrevet 2. mars 2010 Enig i at tøybleier holder bedre på lekasje ja, iallefall bæsj (engangsbleiene var jo ikke tette bak i ryggen, så bæsjen forsvant helt opp i nakken....)- og så finnes det så utrolig mange varianter og merker av tøybleier at en alltid finner en som passer sitt barn (ingen barn er like i formen, så da er det greit kunne finne en perfekt bleie). Det sies også at de slutter tidligere ja...fordi tisset ikke trekker så fort inn i bleien, så de kjenner at de tisser på en måte (det forblir ikke vått da) Men motiverte foreldre...nja...eg var nesten lei meg når eg måtte pakke vekk de fine bleiene eg og gleder meg til å begynne igjen når småen kommer i april;) Så utrolig mye lettere med tøybleier da og ikke minst deilig å slippe den ekle lukta! (sambo var veldig skeptisk da, men nå har han innrømmet at det ikke er noe mer stress med tøy. Han synes til og med at noen av bleiene er sååå kule, og det trodde eg aldri han skulle innrømme. Det satt langt inne da;))
Yo&La+spire Skrevet 2. mars 2010 #7 Skrevet 2. mars 2010 Det er forresten denne blå med prikker som sambo synes er så kul;) http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=474
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #8 Skrevet 3. mars 2010 WOW, så kuule! Verden har jammen gått fremover på tøybleiefronten! De skal jeg vise mamma, noe heeelt annet enn det jeg gikk med for snart 40 år siden... (Flaut, men jeg trodde fortsatt man måtte brette og stå i for å få de til å passe...) Bra lenke forresten, nå fant jeg både noen kjekke badebleiebukser og, noe jeg skal huske på til senere - hvis det trengs, avvenningsbukser.
Trollemor75 Skrevet 3. mars 2010 #9 Skrevet 3. mars 2010 Badebleiene er geniale, må bare si det. Og mye annet fint på denne butikken. Min mor ble også frelst på tøybleier når hun hvor mye det hadde forandret seg siden min tid. Og mannen fikser alt som er mester. :-)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #10 Skrevet 3. mars 2010 Tror de som bruker engangsbleier kan slutte like tidlig som de som bruker tøybleier. Det var et litt tåpelig utsagn! FORELDRENE KAN DA VÆRE LIKE MOTIVERTE!
Yo&La+spire Skrevet 3. mars 2010 #11 Skrevet 3. mars 2010 Selvfølgelig kan de det, det handler jo mye om foreldrene og barna, hvor motiverte de er. Men en ser likevel en tendens til at tøybleiebarn lettere slutter tidlig, sånn generelt. Masse kule bleier ja! De funker jo på samme måte som engangs, bare at de vaskes. Brettebleier funker også, iallefall til de minste, men eg synes det er mer praktisk med AIO eller lommebleier når de er større iallefall. Det er hakket enklere;) Men hver sin smak:)
Trollemor75 Skrevet 3. mars 2010 #12 Skrevet 3. mars 2010 Det sies at grunnen til at tøybleiebarn slutter noe tidligere med bleier enn andre er at de føler at de blir våt, mens engangsbleier har så bra sugeevne at det er vanskelig for dem å merke det. Atlså, med tøybleier klarer de slutningen "tisse i bleie = våt bleie = rimelig ubehagelig" lettere enn engangsbleiebrukere, der de kan tisse mer eller minde ubevisst. Altså lite med motivasjon å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #13 Skrevet 3. mars 2010 Mer bevisste foreldre kanskje, var det jeg mente å skrive - med et spørsmålstegn bak. Det er vel et praktisk problem også for foreldre med tøybleiebarn (størrelse osv.). Men absolutt ikke meningen å skjære alle over en kam. Jeg har imidlertid opplevd "late" - eller ubevisste - foreldre som ikke stresser med å avvenne barna bleier, selv om de er fire år... (samme for øvrig som lar ungene bruke smokk til de er seks år...)
turtlebug, med bebi i magen:) Skrevet 9. mars 2010 #14 Skrevet 9. mars 2010 Har også bare en anbefaling å komme med; TØYBLEIER! Men, hvis det er uaktuelt for dere, kan dere evt. bruke et sperrelag av PUL, for eksempel et sånt et; http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=48 ...utenpå papirbleia Holder ting inne i bleia, så lenge problemet ikke da er at bleia i utgangspunktet er for full, for dette sperrelaget suger ikke til seg noe, det bare sperrer inne det som måtte finne veien utenfor. Trenger ikke vaskes mellom hvert skift heller, holder lenge å tørke av med en klut, evt skylle under rennende vann. Tørker på et blunk! Kommer veldig langt med to sånne trekk altså! Billig og greit alternativ hvertfall
Yo&La+spire Skrevet 11. mars 2010 #15 Skrevet 11. mars 2010 Evt kan man ha en ullbukse med lanolin utenpå papirbleia også. Funker også som sperrelag;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå