Gå til innhold

Dere som mener Nav-ansatte er så udugelige!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare si at jeg faktisk er fornøyd med mitt lokale NAV-kontor. Søknader har blitt godkjent raskere enn vanlig saksbehandlingstid. Første gangs søknad om rehab tok to måneder, de regnet selv med en saksbehandlingstid på tre måneder. Søknad om yrkesretta attføring tok 3 *uker*! De regnet selv med 8 uker da jeg søkte.

Pengene kommer når de skal, og jeg har en kjempeålreit saksbehandler, samme mann som da jeg kom hit for åtte år siden, da nyoperert i ryggen. Har vært i jobb i noen år i mellomtiden, men nå har ryggen streika skikkelig, og jeg måtte inn i systemet igjen. Et system jeg er jævlig glad for at vi har når kroppen ikke fungerer så jeg kan jobbe...

Og de som sitter og tar i mot telefoner har stort sett vært veldig blide og hjelpsomme, muligens fordi jeg ikke skjeller dem ut hver gang jeg ringer...

Skrevet

Det spørs ka det gjeld. Da nav hadde refusjon på reiseregningen, gikk det bare 1 uka så hadde vi pengan på reise. Da æ venta minste fikk æ en fryktelig servise selv om æ aldri traff dame, men snakka med ho på telefon. Da minste fikk diagnose og vi måtte få utvida em dagan, gikk det og raskt, etter æ ringa dæm og snakka med dæm. Men veit om mange som har plagdes med sine utbetalinge. Mett bilde e positivt som privatperson, men jennom jobben e det ikke nåkka positivt. Og her på jobben veit vi kem vi ska snakke med før å få ting gjort

Skrevet

Når jeg var gravid og søkte om foreldrepenger, så kom alt til rett tid og rett sum. Når mannen min skulle ha permisjon kom alt til rett tid og riktig sum. De gangene min mann har vært sykmeldt, så har han ALLTID fått alt han skulle ha og til rett tid! Han har vært sykmeldt 1 gang over 1 år, med påfølgende omskolering. ALDRI vært noe problem.

Hurra hei og hopp for NAV, de har hvertfall vært upåklagelig for vår del:) Er en gang de blingsa, men det var like mye vår skyld.

Ville bare få frem det også, for jeg fikk med meg hvor Line fra "Unge mødre" klagde på NAV i går.

Skrevet

Jeg har hatt masse trøbbel med Nav, både i forbindelse med sykepenger, pleiepenger, svangerskapspenger og barnetrygd.

MEN: Menneskene jeg har truffet på, har vært hyggelige og gjort så godt de kan.

Det som jeg imidlertid tror er mye av kilden til problemene, er at Nav lokalt har blitt fratatt alt mandat til å faktisk GJØRE noe; alt må gå via Nav Forvaltning.

I tillegg MÅ jo Nav ha "verdens dårligste" IT-system?? Mange av problemene som Nav har er knyttet til at papirer blir borte - det virker ikke som det finnes noen mulighet for å scanne inn alt av underlagspapirer inn i systemet?

Gjennomføringen av reformen er et annet kapittel - dette endringsprosjektet har jo gjort ALLE feil som står i boka, pluss noen til.

Synes synd på alle dere i Nav som sitter og tar imot kjeft for ting som dere strengt tatt ikke kan noe for.

Skrevet

Nav lokalt er greit nok, der er det stort sett hyggelege folk, og ei skikkeleg hyggeleg dame -prøver alltid å få henne ;o)

MEN, nav som system er totalt håpløst :(

Det blir rota vekk papirer støtt og stadig. Har hatt mykje å gjere med nav dei siste ni åra pga av kronisk sjukt barn og gjennom fødselspermisjoner. Tidligere synst eg det gjekk greit med nav, ein fekk snakka med saksbehandlar, hjelp når ein har lurt på noko og hjelp til å fylle ut. Men nå har eg hatt problemer med nav i to sammenhengende. Først i forbindelse med at eg mitt kronisk sjuke barn, så sjukmelding og så haugevis med problemer i forbindelse med foreldrepermisjon. Papir blir borte, utbetalinger seine, missforståelser osv osv osv. Og papirer blir jo sendt landet rundt omtrent og skal man snakke med saksbehandler så må gjennom telefon og blir da satt over til ørten forskjellige. Og man får ulike svar av ulike folk.

Dersom man leverer frå seg papirer på nav, pass på å få kopi med stemoel på. Da kan du slå det i bordet den dagen dei nekter på at dei har mottatt papirene. For det er alltid du som ikkje har levert, dei gjer visst aaaaaaaldri feil ;o)

Men ja folkene kan jo være litt sure og gretne. Men eg trur det det kjem av at systemet er så tunggrodd og arbeidet så overveldande.

Og ja dei kan være inkompetente og uvitende, men det er vell pga manglende opplæring og informasjon vil eg tru.

Skrevet

Det finnes gode og det finnes dårlige arbeidere i alle arbeidsgrupper sånn er det.

Her hadde jeg et utrolig rot med foreldrepengene første gangen, men så kom det en ny ansatt inn før jeg fikk nummer to og da gikk det helt på skinner. Overhode ingen problem.

Personen som jobber med sykepenger klarte aldri å få ting til å funke tydeligvis når min mann (nå ex) var langtidsykemeldt. Han lå på sykehuset men alikevel måtte vi styre og fikk betalt ut dobbel lønn annen hver mnd istede for lønn hver mnd. Fordi papirer ble rotet bort hele tiden. Slitsomt.

Men når jeg ble alene må jeg si at jeg bare har møtt hyggelige og effektive mennesker som jobber med de forskjellige stønadene der.

Så det er helt klart mennesker som virkelig gjør en god jobb, de som ikke gidder å gjøre jobben sin og en del som helt klart trenger mer opplæring i det de skal gjøre.

Skrevet

Det er vitkig å få frem at det i tiden fremover skal skje flere positive ting i nav :)

Som en ovenfor foreslo:

- Scanning av papirer. Dette skal snart innføres, sannsynligvis som en konsekvens av papirrotet.

- Telefoni: Både positivt og negativt i forhold til dette. Telefoni skal "sentraliseres" til egne telefonmottak. Her skal det sitte ressurspersoner med ekstra god kompetanse på det bruker ønsker svar på. Minuset er større avstand til lokalkontoret. Du blir selvsagt satt over til lokalkontor/ saksbehandler om det er dette du ønsker. (Men så misnfornøyde en del av de på forumet er, så er vel ikke dette et problem :P)

- Arbeidsavklaringspenger: Innføres i disse dager, til stor spenning for både ansatte og brukere. Attføring, rehab og tidsbegrenset uføre blir en stønad. Brukere trenger bare søke en gang om en ytelse, slipper å hoppe mellom attføring, rehab osv, alt etttersom hvor syke/ friske de er.

Arbeidsavklaringspenger blir innvilget i et år av gangen. Har NAV lokal utarbeidet en "aktivitetsplan" som går ut over dette året, videreføres pengene automatisk, og inntil 4 år. Dette sikrer inntekten til de som har ytelse fra NAV og NAV får arbeide mer med brukere av tjenesten enn å sitte å sktive vedtaksinnstillinger osv.

Det som kan oppleves som et minus for bruker er at man må sende meldekort hver 14. dag. Men det er den beste måten å gjøre det på. Man får automatisk innvilget 100% AAP, og så blir det gradvis trukket i forhold til hvor mye du arbeider på meldekortet (Som på attføring).

Det er svært tungtveiende grunner som git fritak fra meldeplikten.

Mange er negative, men tror dette er fordi man er usikker. De som arbeider må sende inn timeliste for å utbetalt lønn, mens de på ytelser fra NAV må sende inn meldkort.

Håper at dette vil gjøre tjenesten bedre :)

Skrevet

Nei, tror(vet) at det er en gjeng med mennesker som gjør så godt de kan, men som har for mye press som gjør at en gjør masse feil fordi man skal skynde seg. Kjenner fler som jobber på nav og de er dø slitne av å jobbe med et system som ikke fungere som det var tenkt, tanken med reformen var god den, men gjennomføringen var så som så.

Skrevet

Bra at NAV setter igang tiltak, men blir litt drøyt å skylde på Posten for rotet (som jeg oppfatter at en av dere gjorde over her).

Det transporteres jo en masse viktige papirer via Posten, både fra arbeidsgivere, legekontorer, banker, og ikke minst mange regninger! Det forventes at slike ting kommer fram.

NAV går på en måte ut fra at alt som sendes fra DEM til bruker kommer fram. Når NAV sender ut meldekort, innkalling til kurs eller annet, ja nåde brukeren om han ikke svarer tidsnok. Men når papirer sendes internt i NAV, er det stor sjanse for at de forsvinner. Hvorfor? Det kan jo rimeligvis ikke være Postens feil.

Skrevet

Nei tror ikke dere er idioter, men systemet fremstiller dere slik uten tvil!!! Bare se her dere....

1. I fjor tok det 6 mnd å behandle en sykemelding fordi papirene ble rotet bort 3 ganger!!!! Hver gang jeg ringte inn fikk jeg nye oppfinnsomme svar. Så fikk jeg tilslutt beskjed om at jeg ikke fikk penger fordi saken var foreldet, fordi dere hadde rotet bort papirene...

2. Når jeg nå skal søke om permisjonspenger, får jeg 3 forskjellige svar om hva jeg får utbetalt. Jeg er delvis arbeidsledig og jobber noen timer hver uke. Tilslutt spurte jeg om hva jeg egentlig får, for i det ene svaret får jeg mindre enn det jeg har nå. Svaret var: DET SKAL DA IKKE VÆRE EN ØKONOMISK BELØNNING Å FÅ BARN.

3. Ikke får jeg dekket 100% ved arbeidsledighet heller, for NAV har funnet ut at en 100% stilling for meg kun er 30 timer i uken. Hva i svarte er dette her? Det står jo at det er 37,5 t i uken...........

Jo takk for den respekten du.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...