Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Er det kjipt å droppe middagen under dåpen, og heller servere kun kaffe og kaker? Har selv tenkt å lage til tapas, men er redd det blir sykt hektisk med å lage mye i forveien + lage mat fra tidlig av morningen av på dåpsdagen (ja, jeg MÅ lage det selv, blir for dyrt å kjøpe ferdig).... Når vi kommer fra kirken blir det oppvarming av all mat etc...noen tips til alternativ matservering?
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 Ja jeg hadde nok stusset litt. Vi hadde dåp for 2 uker siden. Hadde 25 gjester. Serverte koldtbord, lagde alt selv. Ble mye styr på lørdagen for da gjorde vi alt ferdig. På søndagen stekte vi eggerøre. Ellers var det bare å varme opp kjøttbollene jeg hadde laget og ha i div til biff stroganoffen da gjestene kom. Men det gikk helt fint det.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #4 Skrevet 1. mars 2010 Hva med et enkelt koldtbord eller snitter/smørbrød? Det kan jo for det meste lages dagen i forveien.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #5 Skrevet 1. mars 2010 Lag noe mye enklere da vel Kommer jo litt ann på hvor gjestene dine bor, men for vår del ville det være uaktuelt, da folk kommer langveis fra....
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #6 Skrevet 1. mars 2010 Bra med din ærlige mening! Ja, jeg må jo bare innse at det er tapas + kaker etc jeg vil ha, får bare litt vondt i magen av å tenke på alt stresset det blir, hehe. Men får håpe på litt hjelp så ordner det seg vel. Mest mulig må gjøres i forveien selvfølgelig. Bare å kjøre på med tips om annen servering, jenter! Tas i mot med takk! HI
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #7 Skrevet 1. mars 2010 Hva syns du er enklere? Lapskaus eller snitter er uaktuelt for vår del ;p
Willy Wonka Skrevet 1. mars 2010 #8 Skrevet 1. mars 2010 Jeg hadde ikke reagert på det. Helt greit med kaker og kaffe. Men som de sier lenger opp her, kan jo lage noen snitter. Jeg har vært i flere barnedåper hvor det serveres snitter, kake og kaffe... Det er liksom ikke hva man putter i munnen som er viktig denne dagen.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #9 Skrevet 1. mars 2010 Koldtbord eller biff stroganof (skrives det sånn?) da?
It's all about me Skrevet 1. mars 2010 #10 Skrevet 1. mars 2010 Når en kommer i selkapet i en dåp er det gjerne mange timer siden frokost og kaffe og kaker på tom mage er ikke godt. Så at alle må stoppe på bensinstasjonen på veien for å få fylt opp magen med noe er bare teit. Om du ikke vil lage noe stort, så ha iallfall en gryterett som er laget på forhånd. Noe mat bør du ha.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #11 Skrevet 1. mars 2010 Så sant, så sant! Jeg vil jo helst at alle skal være fornøyde da, så gjør en del ut av maten ja..men med hjelp så kan vel alt gå an?
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #12 Skrevet 1. mars 2010 Det blir mat, og skikkelig god mat...! *pustepause...phuuu* HI
petite fleur Skrevet 1. mars 2010 #13 Skrevet 1. mars 2010 Vi hadde både tapas og koldtbord i dåpen, lagde alt i forveien unntatt salat, asparges og eggerøre. Vi varmet kyllingvinger og kjøttboller i ovnen. Aioli, potetsalat, tzatziki og salsa lagde jeg 2 dager før. La opp røykalaks, spekeskinke, lefseruller og ost på fat dagen før. Mamma hadde med rundstykker, kjøttkaker og druesalat. Har sikkert glemt noe, men poenget er i alle fall at det gikk veldig greit på selve dagen, det tok 30 minutter så var maten servert. Fikk masse skryt for den gode maten :-)
sjøsamen Skrevet 1. mars 2010 #14 Skrevet 1. mars 2010 Jeg er sikker på at det kommer til å gå kjempebra, det gjorde det hvertfall for oss. Allier deg med noen venner / familie som kan bidra med noe, og som kan hjelpe til med å ordne dagen før og på selve dagen. Blir sikkert nydelig uansett Hilsen hun som hadde dåp for 14 dager siden
Bidleba*4unger Skrevet 1. mars 2010 #15 Skrevet 1. mars 2010 Vi skal ha dobbeltdåp (to barn med tilhørende familer) med nesten 50 stykker på søndag, og vi skal ha det hjemme. For ikke å slite oss ut med to babyer i huset, har jeg på forhånd bakt sukkerbrød og sjokoladekake (langpannestørrelse begge to) og lagt i fyseren, tar det opp og pynter dagen før. I tillegg is og kransekake, svigermor baker en kake også. På lørdag ettermiddag baker jeg horn, som serveres med suppe som jeg lager ferdig, skal bare ha i de grønnsakene som er lettkokt helt på slutten. Så i bunn og grunn er det eneste jeg gjør søndag er å varme opp suppe og koke kaffe. Så enkelt kan det gjøres.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #16 Skrevet 2. mars 2010 Vi skal ogsaa lage maten selv, tenkte foerst aa bestille koldtbord, men blir litt dyrt fant vi ut. cirka 25 gjester og vi har bestemt oss for aa lage maten selv. Men vi faar god hjelp av mamma og svigermor. KOmmer til aa lagen det meste paa loerdag, saa varmer vi det opp paa soendag. De fleste kakene lager vi foer det
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #17 Skrevet 2. mars 2010 Oi, blir ikke 4 kaker alt for lite på 50 gjester? Kommer vel rundt 25 hos oss og vi har 7 kaker vi skal lage, men mulig det er vi som lager alt for mange, hørtes bare så lite ut med 4 kaker på 50 gjester
Mammaen til Isak Skrevet 2. mars 2010 #18 Skrevet 2. mars 2010 4kaker på 50 gjester hadde vært alt for lite i vår krets i allefall:)
Hildemor fra vest Skrevet 2. mars 2010 #19 Skrevet 2. mars 2010 Har hatt koldtbord i alle våre barnedåper og det synes jeg har vært enkelt å greit å forberede. Har og hatt kaker i massevis. Angående hun over som skulle ha 4 kaker så var det jo her snakk om langpanner det tilsvarer jo t2 vanlige runde kaker så da tror jeg det skal holde ja med mindre dere har invitert noen skikkelige kakemonser;-)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #20 Skrevet 2. mars 2010 Vi serverte hjemmelagde rundstykker med masse godt pålegg, og ja, kaker og kaffe. Man *må* ikke ha middag, koldtbord eller annen avansert mat i dåp. De fleste dåpsfeiringer jeg har vært i har hatt snitter og kaker. Dersom man har stor familie og inviterer noen venner/faddere i tillegg, blir det faktisk ganske mye jobb og dyrt. Det er jo ingen i familien som forventer at man skal slite seg ut både arbeidsmessig og økonomisk på en dåp? Ikke i min og mannens familie i hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå