♥Klumpen og Lillesnuppa♥ Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Står jo fra 6mnd på 0,25mg boksene... Klarer de små virkelig å sutte på en liten tablett? Jeg ser jo for meg at den forsvinner rett ned i magen på mini på 16mnd.. Hvilke erfaringer har dere som har prøvd/bruker fluor? Og hvilken smak er isåfall mest populær hos de minste?
It's all about me Skrevet 1. mars 2010 #2 Skrevet 1. mars 2010 Veslefrøken er snart 19 mnd og vi startet for noen dager siden. Startet vel litt før med storebroren, men langt unna 6 mnd.
Joikaboll@ Skrevet 1. mars 2010 #4 Skrevet 1. mars 2010 Har starta ved 6 mnds alder med alle 5. Ingen har noen gang satt den i halsen.
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #5 Skrevet 1. mars 2010 Jenta vår er nå 13 mnd, og vi har enda ikke begynt. Jeg tenker: Det fluortabletten kommer til å bli svelgt med en gang. Gjør den ikke det? Klarer en ettåring å sitte å sutte på tabletten altså? Er jo liten vits å gi fluortablett om den likevel bare ender rett i magen, blir ikke mye effekt av den da;)
♥Klumpen og Lillesnuppa♥ Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 1. mars 2010 Takk for svar Trollemor: er nettopp det jeg også tenker... Men skader kanskje ikke å prøve? Tror jeg kjøper en boks Til dere erfarne fluorgivere: Klarer de små virkelig å sutte på tablettene, eller blir de svelgt rett ned?
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #7 Skrevet 1. mars 2010 Jeg har begynt å gi rundt året. Da har det gått så som så med suttingen. Noen tabletter har gått rett ned, andre har blitt sugd opp sånn halvvegs og noen har blitt i munnen til de forsvant av seg selv. Med tiden har stadig færre blitt svelgt med det samme. Jeg tenker som så at det er nå en treningssak det der også, og da får det så være med litt svinn ;-) De gjør jo ingen skade i magen, så suger de til den er halvert så er det jo bedre enn ingenting.
erteposen + 4 Skrevet 1. mars 2010 #8 Skrevet 1. mars 2010 Hvorfor gir dere fluor? Har barna deres veldig dårlig tenner? Jeg er bare litt overrasket siden en ikke anbefaler det uten videre lenger.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 1. mars 2010 #9 Skrevet 1. mars 2010 erfaren og erfaren men begynte til eldste her da han var rundt året- null problem han sugde de fint. jeg trodde også han skulle svelge de hele med han suger og tygger så fint....
✿FlowerPower (✿◠‿◠) Skrevet 1. mars 2010 #10 Skrevet 1. mars 2010 På 10mnd kontroll på helsestasjonen fikk vi utdelt 1 tannbørste og 1 boks fluor. Vi begynte å pusse tennene hans da han var ca 8-9 mnd (4 tenner) Og fluor begynte vi samme dagen vi fikk boksen. Trodde han kom til å sette den i halsen, så delte den i to. Men han sugde/tygget faktisk på den. Så vi gir en hel nå. Med en gang vi er ferdig å pusse tennene peker han på fluorboksen. Den er som en "belønning" for tannpussen hehe..
✿FlowerPower (✿◠‿◠) Skrevet 1. mars 2010 #11 Skrevet 1. mars 2010 Helsesøster anbefaler fluor! Barn trenger ikke ha dårlige tenner for å bruke fluor, det er jo forebyggende!!
Pirkeanonym Skrevet 2. mars 2010 #12 Skrevet 2. mars 2010 Vi begynte ved første tann, ved 6 mnds alder. Det gikk veldig fint. Hun har aldri satt den i halsen. Til erterposen: For noen år siden så gikk de vekk ifra fluorbruk, som et prøveprosjekt, men det førte til utrolig mye tannråte hos barna, 5 åringer tror jeg det var, derfor har de igjen begynt å anbefale å ta det. (Ifølge min helsesøster og lege på helsestasjonen.)
MammanTilEmma❤ Skrevet 2. mars 2010 #14 Skrevet 2. mars 2010 jenta mi på 6 mnd har fått 2 tennerm, har kjøpt en boks fluor, men så redd hun skal sitte den i halsen?
Trollemor75 Skrevet 2. mars 2010 #15 Skrevet 2. mars 2010 Vi har ikke fått utdelt på HS, og helsesøster har ikke nevnt det med et pip. Tror vi drøyer det til vi får en klar anbefaling, for jeg er litt skeptisk.
lille sprelle Skrevet 2. mars 2010 #16 Skrevet 2. mars 2010 Startet med 6 mnd alder. Det første året passet vi på at hun hadde suttet ferdig på den før vi la henne ned, men nå vil hun gjerne legge seg ned med den i munnen. Har aldri hatt problemer.
Honningmelon Skrevet 2. mars 2010 #17 Skrevet 2. mars 2010 Mine fikk da de var 1 år. Hadde aldri problem med at de satte i halsen eller svelget den rett ned. De suttet på den vel og lenge. Om jeg skulle gitt fra 6 mnd vill jeg knust den. Vi gir fluor fordi vi har fått den anbefalt fra to forskjellige tannleger.
blomstre Skrevet 2. mars 2010 #18 Skrevet 2. mars 2010 Gøril: I følge helsedirektoratet sine sider om tannstell så anbefales fluor i tilleg til fluortannkrem kun ved høy risiko for hull i tennene.... (infoen er oppdatert april 2009) http://www.helsedirektoratet.no/tannhelse/tannstell/
Sistah*G07*J09* Skrevet 2. mars 2010 #19 Skrevet 2. mars 2010 Har en på 2år, å vi har aldri brukt fluortabletter. Fikk råd fra tannpleier at man trengte ikke fluortabletter så lenge man fikk pusset tennene ordentlig og med vanlig tannkrem (ikke barnetannkrem).
Den heldige eier av ett barn Skrevet 2. mars 2010 #20 Skrevet 2. mars 2010 Har ei på 3,5 år som aldri har brukt fluor. Skulle hun få hull som treogtjueåring, så vil jeg ikke tro at det er en verdenskrise. Det anbefales ikke fluor dersom du pusser med fluortannkrem, og ungene har et tilnærmet normalt sunt kosthold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå