snille_snille Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Vi har i ca 2 mnd hatt faste leggerutiner, men jeg syns det er veldig vanskelig å få han i seng på samme tidspunkt hver kveld. Det er så forskjellig hvordan dagen utarter seg, noen ganger sover han 4 dupper på ca 30 min, mens andre dager sover han 3 dupper hvor en eller to av de er på en timer eller mer. Jeg pleier å se an når siste dupp kommer og så er det stort sett legging 1,5 - 2 timer etter det avhengig av når han blir trøtt. VI kunne godt tenke oss å få fast leggetid rundt 8, men sånn vi holder på nå blir det noen ganger 9 og noen 10. (9 går forsåvidt greit, men 10 blir så sent spesielt siden det stort sett tar 30 min + på å få han i seng) Hvordan har dere klart å få til et fast leggetidspunkt?
Gjest eelis+kian Skrevet 1. mars 2010 #2 Skrevet 1. mars 2010 Jeg innførte fast leggetid, også fulgte dagsøvnen automatisk etter. Så nå legger han seg klokka 21, står opp klokka 10, sover en lur klokka 12, og igjen klokka 17. En time per lur på dagtid :-) Bare vær fast på leggetid på kvelden, så skal du se resten går seg til!
Lilli med småtrolla Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 Skulle vi lagt tulla vår kl 20, måtte vi sagt null hvil etter kl 16. Da hadde hun vert trøtt når klokka var 20, og det var enkelt å legge henne. Så er det jo alt dette med rutiner. Gi barnet et stell, pysj, fast nattasang og alt slikt, sånn at barnet forstår at det er leggetid Vi har også laget oss en uvane (som fungerer veldig bra for oss). Vi gir tulla melk på flakse når hun legger seg. Da sovner hun lett som en plett
Strandloppa og lillebror Skrevet 1. mars 2010 #4 Skrevet 1. mars 2010 Rutiner, rutiner, rutiner! Dere er rett og slett nødt til å bestemme dere for et tidspunkt, også må dere ikke vike fra det. Vi legger lillemor kl 18, har gjort det siden hun var 10uker. (hun er 8mnd nå). Dagsøvnen justerer de selv. Vi bare bestemte oss for at vi ville ha kvelden for oss selv, og var konsekvente på tidspunkt og rutiner. Fast tidspunkt for kveldsmat, kveldsstell og leggerutiner gjør susen:)
X10ne Skrevet 1. mars 2010 #5 Skrevet 1. mars 2010 Jeg har gjort det ved å time siste dagdupp. Jenta mi sover som en stein i vogna, så jeg måtte bare ta en trilletur fra kl 16.00 til 17.30 noen dager. Da er hun trøtt igjen kl 7 som vi hadde bestemt skulle være leggetiden. Måtte bare gjøre det noen få dager så var døgnrytmen på plass :-) Men det de andre skriver høres også fornuftig ut.
snille_snille Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 1. mars 2010 Vi har som nevnt hatt faste legge-rutiner i snart 2 mnd, men har ikke hatt noe fast tidspunkt siden det varierer sånn med hvordan dagen blir og hvor mye han sover. Men han vet at det er natt når vi gjør rutinene. I dag flytta jeg også grøtmåltidet til før kveldsstellet og håper på å etterhvert få mer søvn. Skal prøve de tipsene dere kommer med. Var et godt tips å gå tur hver dag for å få et fast tidspunkt for siste dagdupp!
Underveis --> Skrevet 1. mars 2010 #7 Skrevet 1. mars 2010 Hvor gammel er han? 2 mnd? Jeg tror dette er veldig individuelt fra barn til barn. Man kan ha steinrutiner fra dag 1, men det er ikke dermed sagt at babyens "biologiske klokke" er innstilt på hva som er dag og natt for det. Her hadde vi vel noen rutiner, men jeg lot ham stort sett styre søvnen selv. Han fikk mat når han var sulten, og fikk sove når han hadde behov for det. Han begynte å legge seg for kvelden kl 1900 av seg selv da han var en 2-3 måneder, og har gjort det siden. På samme måte som at noen babyer sover rundt fra de er noen uker gamle, så er det andre som ikke sover rundt før de er over året. Det kommer!
_Løvemamma_ Skrevet 1. mars 2010 #8 Skrevet 1. mars 2010 Jeg lurer også på hvor gammel han er. De første månedene kan det være veldig vanskelig å sture søvenen til babyer. Veldig mange bruker alt for mye tid og krefter på å tvinge inn rutiner, istede for å stole på at det går seg til av seg selv etterhvert. Jeg er så heldig at da jenta mi var ganske nøyaktig 2 mnd så begynte hun å sovne kl 19.30. Så da begynte vi med bad, stell, massasje, mat som rutine, ca kl 19, og etter det sover hun som en stein. Våkner for mat når vi legger oss og i 6 tiden, også sover hun til 9-10. Grunnen til at hun følger vår ryttme så godt (pappaen står opp for jobb halv syv) er nok at hun sover i sengen med oss (hun våkner ikke AV at vi legger oss eller at faren står opp, somregel 10-15 min før.), da blir det en mer naturlig flyt i sove- og våken ryttmen for oss alle tre. Hvordan hun sover på dagtid varierer veldig. I går sov hun bare n time tilsammen iløpet av dagen, mens i dag sov hun 2,5 time på fanget mitt på formiddagen, og også en lang og en kart økt på ettermiddagen. Men kl 19.30, da er det natten. Ikke ha det så travelt med å få til rutiner, la babyen din finne sin egen ryttme. Det krever mye mindre jobbing fra deres side, og og blir mye mer naturlig for babyen.
Fire? Skrevet 1. mars 2010 #9 Skrevet 1. mars 2010 Løvemamma - dette det beste rådet jeg har lest her inne på lenge !!!! Jeg vil bare unnerbygge det du sier - Stress ned med rutiner til de minste !!! Jeg er mamma til nr 2 og når vi hadde nr 1 som baby lærte jeg at mye av rutine "jobbinga" var bortkastet energi. La babyen følge den rytmen den ønsker - første leveår er full av endringer uansett.. Når man endeling tror man har kommet inn i en fast rytme blir den brutt - feks av tenner. Jeg har ikke hørt om noen som pga manglede rutiner i begynnelsen har kommet "skjevt" ut i de påfølgende årene. Vår nr 2 har vært en kveldsrangler av rang - bare sove i fanget frem til ca 2300. Men nå når hun har passert 3 måneder blir hun ganske så fast trøtt 1930 (uavhengig av hvor mye hun sover på dagen) - og da tilpasser vi oss det. De aller fleste babyer som er friske /ikke har plager vil få en naturlig rytme i perioder - min filosofi er å høre på babyen og skyve egne behov litt til side (innenfor rimelighetens grenser). Dvs ja det er deilig å ha sovende baby på kveldstid, slik at man får litt fri - men om den ikke vil sove - ser jeg ikke noe poeng i å drive i "timesvis" å "tvinge" den til å sove. Det blir både du og baby sliten av.
<3 lykkeligeida er mamma <3 Skrevet 1. mars 2010 #10 Skrevet 1. mars 2010 Vi har ei jente som er to og enhalv mnd ca. Hun har vi fast stell på men hun har absolutt ikke klart og finne ut en tid hun er klar for natten. Stortsett så har vi stell, og hun sover/hviler i stua ved halv seks tiden. Da våkner hun etter en halv timestid og koser seg med oss til hun blir trøtt igjen. Om det ikke skjr innen vi legger oss tar vi henne med inn, legger hun og hun ligger i sengen og koser seg til søvnen kommer. Så sover hun ca 6 timer før runde med mat og nye 4-6 timer.. Litt ettersom. Hun her liker og sove og har mye behov for søvn. Men har merket at hun har kortere søvnperjoder og lenger våken nå. Helsesøstra var opptatt av at vi skulle få henne skikkelig trøtt på kveldene og ikke legge hun før hun hadde behov. Og etter det ble nettene bedre for mor og barn. Hun sov max 3 timer mellom mating om natta... Så de faste tidene kommer nok etterhvert. Stresser ikke da hun har det bra nå.
snille_snille Skrevet 2. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 2. mars 2010 Han er 4,5 mnd nå, og jeg syns det er på tide å få et fast leggetidspunkt, trodde ikke det var for tidlig... Frem til nå har vi gjort det dere sier, han har hatt faste leggerutiner, men har lagt han når han er trøtt, dvs stort sett mellom 20 og 22-22:30. Men nå har vi heldigvis de siste 2-3 dagene fått han i seng til kl 20 og han var trøtt:) Men har vel egentlig følt at det har vært litt flaks at det har klaffet... men jeg skal prøve å time litt den siste duppen og være fast på at kl 20 er det natt.
abella Skrevet 2. mars 2010 #12 Skrevet 2. mars 2010 Enig i de gode tipsene du har fått over her, spesielt å time siste lur. I tillegg bør dere stå opp til ca samme tid hver dag, men det regner jeg med at småen din styrer, de fleste våkner jo ca til samme tid hver dag. Også viktig å ha ca oversikt over hvor mange timer han sover hver dag hvis du vil legge til samme tid hver kveld. Det går sikkert fint å variere mellom 3 og 4 dupper så lenge totallengden blir det samme, det hender vi gjør det dersom det er noe som skjer midt i den ene duppen. (og vi 'tvinger' ikke småen til å sove, nei...) Dersom du føler han er klar for fast leggetid skal du stole på deg selv. Den diskusjonen med når innføre rutiner blir det vel aldri enighet om allikevel :-) Jeg er overbevist om at du gjør det som er best for din baby.
Underveis --> Skrevet 2. mars 2010 #13 Skrevet 2. mars 2010 Forøvrig er det eneste som er sikkert at når man tror man har fått en rutine, så gjør de ett eller annet som gjør at rutinen forsvinner igjen like fort. Go with the flow, sier nå bare jeg ;-)
LS81 Skrevet 2. mars 2010 #14 Skrevet 2. mars 2010 Vår jente er litt over 4 mnd nå, og det som er vår utfordring, er alt av rutiner. Dette skyldes at hun er lang og tynn, og hun har vært mest sulten på kvelden. Vi har rett og slett ikke kunnet innført noen fast leggetid på kvelden, fordi jeg er sterkt i mot å legge en sulten baby (når hun først sovner, så sover hun til jeg vekker henne på morgenen). Nå jobber vi med å få lagt henne klokka 21. Det går ikke alltid (hun er ikke bestandig ferdig å spise for kvelden til da), men det er målet hver eneste dag. Som en konsekvens, har vi fått litt bedre rutiner på dagen. Deg jeg ønsker å kommunisere, er at jeg opplever at det er viktig å se an babyen din og den sin dagsform. Ikke se deg blind på klokken, prøv å følge babyen din sine behov også - for mat, og for nærhet. Det jeg er nøye med, er faktisk å vekke henne for mat på samme tid hver morgen, uansett når jeg får henne i seng. Synes faktisk morgenrutiner er like viktig som kveldsrutiner...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå