Gå til innhold

Keisersnitt med tvillinger.. (samme som keisersnitt debatten)

tvillingmamma<3

Anbefalte innlegg

Jeg har vert på kontroll på sykehuset i dag, og var superspent! De hadde sagt jeg skulle få vite datoen på keisersnittet mitt, og jeg har omtrent ikke sovet hele helgen!!

Men når jeg kommer inn til legen, er ingenting ordnet, ingenting er bestemmt :( Men når jeg kommer tilbake om 2 uker så skal jeg få vite det.. Tror ikke jeg kommer til å være så spent denne gangen..

Men det jeg egentlig skulle spørre om her, var at legen min ville sette datoen i uke 38-39, selv om hun forteller meg at tvillingsvangerskap vanligvis går til uke 37.. Virker som om de vill at fødselen skal starte av seg selv, for så å prøve å "lure" meg til å føde vaginalt..?

Noen med tvillinger som har opplevd d samme? Hvilken uke har dere fått planlagt ks med tvillinger?

Fortsetter under...

Jeg ville jo aller helst slippe keisersnitt og har utsatt avgjørelsen lengst mulig, så vi fikk ikke datoen før på kontrollen i uke 37 og da ble den satt til 38+4. De sa til meg på ullevål at ca 14 dager før termin er vanlig for planlagt keisersnitt med tvillinger.

Jeg har jo hørt om en del som da har endt opp med hastesnitt litt før det, men jeg har ikke hørt om noen som har blitt "tvunget" til å føde vaginalt, og faktum er at mange tvillingsvangerskap går helt fint frem til uke 38 eller lenger.

Så vidt jeg har skjønt tar de eneggere i uke 37 på ullevål, men siden mine har hvert sitt av alt så hadde de ingen hast. Hvor langt på vei er du? Jeg vet ikke når det er vanlig å sette datoen jeg, for som sagt; jeg ville absolutt ikke ha keisersnitt men må pga. leiet til ungene.

wow

oplevde akkurat det samme, ble også lovt å få vite dato 14 dager etter at vi var på fødselssamtale. Men da vi kom dit etter 14 dager så hadde de ingenting klart.

Får forskjellige leger hver gang jeg er på kontroll.

Hun jeg var hos først sa at hun kom til å sette opp planlagt KS i uke 37. og at vi skulle få vite dato etter 14 dager.

Han vi var hos sist sa at vi skulle få i løpet av uke 38, og at vi ikke fikk dato...

Jeg gikk litt "hardt" på og da sa legen at han vurderte det til at det beste var å se an situasjonen og formen min best mulig. For å planlegge snittet utfra formen min, situasjonen osv. Derfor ville han ikke sette meg opp. Han sa videre at dersom jeg absolutt ville kunne jeg få en dato, men han holdt likevel på i uke 38.

Jeg spurte da hva som skjer om fødselen starter før det. Og da skulle jeg ringe (fikk ett nummer), også klargjorde de KS mens jeg dro på føden. Deretter vasket de meg og ordnet meg. Satt bedøvelse og tok KS ila ca 90 min....... Avhengig av hvor kritisk ting blir / utløper seg...

Jeg godtok dette sist, siden han sa det var best.

Men nå har jeg begynte å bli litt mer skeptisk / kritisk. Hva hvis tenk om .....

Jeg vil ha i uke 37 !!!! :D

Jeg er i uke 34 bare, men jeg føler virkelig at det begynner å nerme seg! Forstår ikke hvorfor de ikke kan sette en dato :/ Og de sier at hvis noe skjer FØR uke 36 så må de "vurdere" om det går bra med ks?

Hva skjer i uke 36 som gjør at da kan de ta ks uansett? Sjønner virkelig ingenting, og vet ikke helt hva jeg skal si eller gjøre :(

Sliter med pusten, bekkenet og har ekstrem halsbrann + soveproblemer, og kjenner at allt dette sliter sykt på.. skulle ønske tvillingene kom snart, men det er vell litt tidlig enda :/

Jeg har selvfølgelig sagt at jeg vill ha en dato, men de klarer alltid å utsette det :/ Denne gangen var det noe papirarbeid de ikke hadde jort :/ Men legen lovde at nå skulle papirene fylles ut, så jeg skal få vite det neste gang..

Men jeg tror ikke jeg tørr å håpe allt for mye på det, blir så skuffet når de utsetter det igjen :(

Annonse

Jeg har fått beskjed om at det blir mest sannsynlig keisersnitt på meg, og at det da blir mellom uke 34 og 37, nå sist sa legen at det mest sannsynlig blir senest uke 36.

Men mine er eneggede, deler morkake og har blitt behandlet med laseroperasjon for TTTS .. så mulig det er annerledes da.

Skal bli tvillingmamma<3

Ja det er helt vilt.....

Jeg var på sykehuset i går, og møtte da en lege som gikk veldig hardt på hva jeg skulle gjøre dersom fødselen startet av seg selv før KS - dato. Følte hun virkelig prøvde å overbevise meg om at det beste var å føde vaginalt i såfall. Og jeg ble "presset" til å tenke nøye gjennom dette...

Men jeg holdt på mitt. Og det som overrasket meg veldig da var at hun satte meg opp på KS dato. i uke 37. Skulle fått før om det ikke hadde vært helligdager akkurat den uka....

Så er i alt veldig fornøyd nå som jeg har fått dato, selv om det var en veldig ubehagelig situasjon å bli presset på den måte nå.

(Jeg gråt da jeg kom hjem.. følte meg veldig presset. Men innser i dag at jeg har fått dato... så de kan jo ikke nekte så mye bare jeg holder på mitt)

Men begynner å skjønne mer at du synes dette er fælt ja..... Du MÅ holde på ditt og si at du har tenkt nøye gjennom hva som skal skje om du kommer inn og fødsel har startet og at du likevel vil ha KS....

Siden jeg har fått ks pga fødselsangt så vet de veldig godt at jeg vill ka ks UANSETT! Er livredd for at fødselen skal starte av seg selv :( Har masse kynnere/maserier, og er redd hver eneste gang det strammer seg i magen :(

Vill så gjerne at de skal sette datoen, og helst i uke 36-37, så føler jeg kanskje at jeg kan slappe av, og at allt går som planlagt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...