Gjest Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Og hvorfor? Jeg kjenner jeg heller mere til dagmamma så lenge det er kontantstøtte.... Velger man b.hage på heltid, så mister man hele kontantstøtta på 3 tusen-og-noe, samt at man må ut med 2-3 tusen for plassen....men så er det det om dagmamman blir syk ol, da har man ingen til å passe barnet...hm...
~sjiraff~ Skrevet 1. mars 2010 #2 Skrevet 1. mars 2010 Så veldig stor prisforskjell er det vel ikke på bhg og hvit dagmamma. Kommer vel kanskje litt ann på hvor man bor men.. Har selv valgt barnehage til begge mine, da vi ikke fikk bhgplass til minstemann før han var 18 mnd var ikke dagmamma ett alternativ. Har hørt for mange historier til å overlate mitt barn til noen jeg ikke kjenner på den måten..
mer enn bare mor Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 men man må jo betale dagmammaen også da, og mange har jo en dagmammapris på 5-6 000. Så da er det jo ikke akkurat så stor økonomisk forskjell. For min del har økonomi ingenting meg saken å gjøre. Jeg velger barnehage fordi jeg ikke kjenner en dagmamma og jeg syns det er skummelt å levere ungen min til en ukjent person. Jeg føler at en barnehage er "tryggere" fordi da er det flere personer, de har regler de går etter osv. Mange dagmamma-annonser er slik at de vil være dagmamma fordi de vil være lenger i egen permisjon. Noe som er vel og bra, men jeg kjenner at jeg blir litt usikker på om min unge hadde fått tilfredsstilt sitt behov når dagmamma har sitt eget barn der. (man setter jo gjerne sine egne barn først - gjør man ikke?) Godt mulig jeg tar helt feil, men slik "føler" jeg det..
It's all about me Skrevet 1. mars 2010 #5 Skrevet 1. mars 2010 Det at det er pedagoger i en barnehage, et skikkelig planlagt opplegg, variasjon i aktiviteter, flere lekekamerater stiller høyre enn om jeg hadde klart å finne en dagmamma som endte billliger ut.
lille je Skrevet 1. mars 2010 #6 Skrevet 1. mars 2010 Barnehage. Rett og slett fordi da er jeg sikker på at ungen min blir godt i varetatt. Og du skal jammen finne billig dagmamma hvis det skal lønne seg økonomisk å ha han der på heltid!
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #7 Skrevet 1. mars 2010 Har hatt begge mine hjemme til de begynte i barnehage litt før 2 år. Har aldri vurdert dagmamma. Kjenner ingen godt nok som jeg ville stolt nok på (som har mulighet til å være dagmamma altså)
Gjest Sauen og ungene Skrevet 1. mars 2010 #8 Skrevet 1. mars 2010 Vi har søkt barna inn i barnehage. Økonomisk er det jo ikke noe forskjell (bhg-plass til ca 2500, dagmamma koster kontantstøtten pluss 2-3000). Jeg stoler mye mer på barnehager enn på dagmammaer, ungene får flere å leke med, de har gjerne mer pedagogisk opplegg. Om vi ikke får barnehageplass blir jeg nok hjemmeværende til det ordner seg.
Tieran Skrevet 1. mars 2010 #9 Skrevet 1. mars 2010 Jeg valgte barnehage til mine to av samme årsk som flere her har nevnt. I en barnehage er det flere som passer på barna og det er mindre sjangs for at det kan skje noe galt. Om jeg skulle få flere barn ville jeg dog ha prioritert privatbarnehage fremfor kommunal 8som mine to gikk på) da de oftest har bedre råd og flere ansatte (i hvert fall i min by). Den avdelingen mine to troll gikk på hadde kun 3 voksne og om en var syk var det ikke alltid de hadde vikar. Dermed var det kun to voksne på 13-14 barn. Det koster litt mer med privatbarnehage, men det vil jeg prioritere neste gang.
lille je Skrevet 1. mars 2010 #10 Skrevet 1. mars 2010 Jeg har ungene mine i privat barnehage, og det koster akkurat det samme som i kommunal. De har heller ikke bedre råd enn de kommunale, siden de ofte blir diskriminert i forhold til de kommunale, og får mindre tilskudd pr. barn. Dette har vært mye oppe i media! Det til tross, vi er VELDIG fornøyde med barnehagen vår! De som jobber der er supre, og får mye ut av pengene.
erteposen + 4 Skrevet 1. mars 2010 #11 Skrevet 1. mars 2010 Det er ikke verdt pengene! Og regnestykket holder ikke mål om du bruker hvit dagmamma. I bhg. er der folk som tar i mot barnet hver dag, mens en dagmamma kan bli syk, og en vet jo aldri helt hvem en får. Vi skal bruke dagmamma til våre gutter, deltid, men det er i mangel av bhg. i nærheten og fordi dagmammaen er en vi kjenner godt. Du "mister" en 1000-lapp, og det er ikke mye penger.
Tieran Skrevet 1. mars 2010 #12 Skrevet 1. mars 2010 Det er en privat barnehage rett ved der jeg bor nå og de har god råd. Barnet til min vennine gikk der og etter det jeg hørte var det bedre tilstander enn i den kommunale barnehagen mine barn gikk på. (Flere voksne, høyere priser) Må legge til at jeg var fornøyd med mitt valg av barnehage altså ;o) De voksne var supre og gjorde sitt for å strekke til for alle barna.
Mandalas Skrevet 1. mars 2010 #13 Skrevet 1. mars 2010 Med tanke på at dagmammaer i Norge er private og ingen sjekker kvaliteten hos noen av dem, så velger jeg uten tvil bhg!
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #14 Skrevet 1. mars 2010 Barnehage. - Fordi jeg liker at det er et nettverk av voksne som tar seg av barna mine. Da er jeg tryggere mtp at barna har det bra. Det vanskeligere å behandle barna dårlig når det er flere voksne som er sammen om det, og etter å ha lest skrekkhistorier om mindre kompetente dagmammaer er det en reell problemstilling for meg. (Og etter selv å ha gått hos en dagmamma i 3 mnd (fra jeg var 4 mnd gammel) som la meg i en lekegrind hele dagen og kun tok meg opp for å spise, resten av dagen satt hun ved kjøkkenbordet og røkte og skravlet med venninner). - Bedre pedagogisk opplegg (bhg har fagpersoner som legger opp dagene til barna slik at de får størst og best mulig utbytte av dagene). At man har barn selv trenger ikke bety at man evner å lage et godt dagtilbud med tilpasset opplegg til andres barn. Og barnepass innebærer mer enn å se til at de har mat og ren bleie. -Tryggere mtp at jeg slipper å få en overraskelse med syk barnepasser. - Større sosialt nettverk for barna mine. I stedet for å ha 2-3 andre barn de ser dag ut og dag inn har de flere barn og voksne å omgås. Jeg tror det er viktig for å utvikle sosiale ferdigheter. Eneste omstendigheten jeg kunne valgt dagmamma er om noen jeg kjente godt skulle starte opp med en barnegruppe som "stemte overens" med mine egne barn.
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #15 Skrevet 1. mars 2010 I mitt tilfelle, så kjenner jeg dagmammaen veldig godt. Hun har jobbet som dagmamma i mange-mange år, og har et veldig godt rykte på seg! Alle kjenner henne, og hun er en veldig populær dame! Bestilte henne for ett år siden, for å være sikker på å "få henne"! Men nå kjenner jeg litt på det praktiske, som f.eks sykdom hos henne, ferier hun skal på ol.... Har også regna igjennom regnestykket, og funnet ut at jeg ikke "vinner" noe økonomisk på å ha henner der... Iom at jeg ikke har fast jobb, så har økonomien spilt en stor rolle her, men ser nå at jeg tok litt feil der... Sendte nettopp inn en søknad på barnehageplass!! Så får vi se hvor vi ender opp!
digger Skrevet 1. mars 2010 #16 Skrevet 1. mars 2010 Kommer også ann på hvor gammelt barnet er:) Men i ditt tilfelle og hvis barnet er under 3 år, kunne jeg gått for dagmamma. Hvor mange barn skal hun ha?
~sjiraff~ Skrevet 1. mars 2010 #17 Skrevet 1. mars 2010 Faktisk får de mindre tilskudd per barn enn de kommunale. Men til tross for det sitter jeg med samme inntrykk som deg, de private har ofte bedre råd. Det er vel nettopp fordi de er private og som næringslivet er de ofte mer økonomiske i det private enn i det offentlige.
Mammapudding Skrevet 1. mars 2010 #18 Skrevet 1. mars 2010 Vi fikk ikke barnehageplass da Leah var 1 år. Men mamman til bestevenninna mi er dagmamma, så hadde ingen problemer med å sende henne dit:) Hadde ikke sendt henne til dagmamma om det ikke var noen jeg kjente fra før. Vi har vært så fornøyd med dagmamman hennes at hun snart har vært der i 2 år..Men vi søker henne i barnehage i august, da blir hun 3 år og får garantert plass:)
Tieran Skrevet 1. mars 2010 #19 Skrevet 1. mars 2010 Var ikke klar over at de fikk mindre..Trodde de fikk samme tilskudd, jeg. Kan inntrykkket over at de har bedre råd komme av at de faktisk disponerer pengene selv og dermed tar "klokere" beslutning enn kommunen (som ofte har øremerkede penger)?
lille je Skrevet 1. mars 2010 #20 Skrevet 1. mars 2010 Jeg tror nok det kan komme av det ja. Vi har ganske liten barnehage i tillegg, tror nok det gjør sitt også. I tillegg er det vel få private barnehager som driver i shabby, nedslitte lokaler
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #21 Skrevet 1. mars 2010 Lilleputt blir 1 år på april.... Usikker på hvor mange barn hun skal ha/har... Lurer på om det er 4-5...
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #22 Skrevet 1. mars 2010 Helt klart barnehage! Mini ble møtt der av fantastisk og kompetent personale. Hadde ikke tatt sjansen på dagmamma uten svært gode referanser og da fra noen jeg kjente godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå