Gå til innhold

Stamming hos gutt på snart 3 år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på snart 3 år har stammet litt i en periode. Noen dager er han nesten fri for stamming, mens andre dager stammer han nesten hver gang han skal si en setning..

I barnehagen sier de at de ikke opplever det som et stort problem og at jeg bør vente med å søke hjelp før han har blitt eldre, ca 4 år..

Er så redd jeg da får vite at jeg burde søkt om hjelp før.

Noen som vet hva jeg bør gjøre?

Erfaring rundt små barn og stamming??

Skrevet

Ring PPT-tjenesten i kommunen og spør dem. Det er dit du i så fall blir henvist.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei.

Da min sønn var rundt 3 år stammet han. Spesielt når han skulle begynne en setning. Bestemor kaldte det "tre-års-stottring" og det ble bedre etterhvert. Nå stammer han ikke i det hele tatt.

Prat med de på helsestasjonen.

• 3 uker senere...
Skrevet

Sønnen min stammet også veldig på den alderen. Jeg var i kontakt med PPT og en logoped var i barnehagen og observerte han.

De " behandler" ikke stamming i den alderen, men vi fikk noen råd for hvordan vi som foreldre skulle forholde oss til det.

Vi beskjed om at det sannsynligvis ville gå over og var normalt særlig for gutter i den alderen. Gikk over i løpet av ca 6 måneder av seg selv.

Skrevet

Det er helt vanlig å stamme litt i den perioden.

Noe du bør tenke på er at det er viktig at barnet ikke blir stresset når det skal prate. At han liksom får følesen av at han må forte seg å si det han skal si, for de han føler dere ikke har tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...