Gå til innhold

Stamming hos gutt på snart 3 år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på snart 3 år har stammet litt i en periode. Noen dager er han nesten fri for stamming, mens andre dager stammer han nesten hver gang han skal si en setning..

I barnehagen sier de at de ikke opplever det som et stort problem og at jeg bør vente med å søke hjelp før han har blitt eldre, ca 4 år..

Er så redd jeg da får vite at jeg burde søkt om hjelp før.

Noen som vet hva jeg bør gjøre?

Erfaring rundt små barn og stamming?

Skrevet

Min gutt begynte plutselig å stamme mye da han var rundt 2.5 år gammel. Jeg leste en del på nettet ang dette og fant ut at det er veldig vanlig at barn går gjennom perioder der de stammer når de er rundt 2 - 3 år gamle. Vi så det an et par tre uker og plutselig snakket han helt vanlig igjen. Så skjedde det samme igjen et par mnd senere, men det samme skjedde da - etter 1 - 2 uker gikk det over og nå har han ikke stammet på ovet et halvt år.

Jeg ville bare sett det an en stund dersom jeg var deg!

• 2 uker senere...
Skrevet

Min sønn,som nå er 6 år, stammet en del da han var mindre, men det gikk over av seg selv.Det var særlig da han var ivrig at stammingen kom. Husker at jeg selv også stammet som liten, men det gikk også over. Barnestamming er veldig vanlig, så jeg tror nok du kan ta det helt med ro. Prøv å overse stammingen så går den nok over av seg selv. Hvis han stammer når han blir veldig ivrig kan du jo prøve å roe ham litt ned før han snakker.

• 2 uker senere...
Skrevet

Samme gjelder min sønn på snart 6 år. Han stammet/stotret i perioder når han var en 3-4 år. Nå er det lenge siden sist.

Skrevet

Så flott at det har ordnet seg av seg selv hos dere som har svart på tråden!

Selv har jeg en gutt som snakket helt flytende til han startet på barnehagen 4 år gammel. Der var det et annet barn som stammet. Etter en tid begynte vår gutt også å stamme/hakke. Vi tok opp dette med barnehagen, og fikk høre at det var flere av barna som hadde startet med dette, muligens tatt etter han som stammet. De mente dette ville gå over av seg selv.

Helsestasjonen reagerte imidlertid, og da gutten var 5 år ble han henvist til logoped. Også logopeden mente at dette ikke var ordentlig stamming, men hakking ( stammer vel ikke like mye som de som virkelig sliter. Vår gutt hakker/gjentar flere ganger første bokstavuttallelse, og kan gå tom for luft før han er ferdig med å snakke), og at det ville gå over av seg selv. Vi fikk i oppgave å snakke rolig, slik at han ikke skulle bli stresset (da forverret hakkingen seg).

Vi har kalt det en uvane, men nå er gutten snart 11 år gammel, og har fortsatt det samme problemet. Det høres utrolig slitsomt ut for ham å snakke, og vi kan ikke nekte for at vi har syntes det har vært slitsomt å høre på, når vi har trodd dette var en uvane han kunne velge å legge fra seg.

Da han startet på skole sist høst bad vi om ny time til logoped, men har enda ikke fått det. Purret på for 2 uker siden, uten å ha hørt noe mer. Synes det er utrolig synd at han skal være så plaget i så mange år. Til eksempel hører jeg at gutten som opprinnelig stammet har fått hjelp, og ikke stammer lenger (i alle fall ikke mye i følge min sønn)

Jeg håper og tror at i de fleste tilfeller ordner slikt seg selv, men jeg hadde nok ikke ventet i 6 år en gang til.

Håper det ordner seg for dere også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...