Gjest Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Har ikke hørt om edderkoppspray. Ifjor ble jeg helt sprø av alle edderkoppene i hagen / kjelleren Er jeg sjanseløs, eller er det noe som hjelper for å ihvertfall gjøre det litt mer utrivelig for de små, ekle krypene? :-/
It's all about me Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 Permetrin Extra på blå sprayboks kjøpt på Plantasjen og Felleskjøpet. Sprayer alle åpninger, vinduer og steder de kan komme inn. Små edderkopper dør få cm etter å ha gått over det, større kan leve litt lenger. Skulle noen komme seg inn på andre måter er en dusj direkte på dem effektivt. Står da alltid klar med støvsugeren så de ikke rekker å løpe og gjemme seg. Hadde ikke overlevd uten. Må bare være forsiktig å spraye der barn karbber eller setter hendene. Så i terassedøra f.eks. sprayer jeg husveggen på utsiden i slik avstand så de ikke klår.
blomstre Skrevet 1. mars 2010 #4 Skrevet 1. mars 2010 Kjøttmeis og blåmeis spiser edderkopp, så hvis du lager en meisevenlig hage? :-) Ellers har vi aldri hatt så lite edderkopp i kjelleren som den vinteren vi hadde en flaggermus boende der.... Pelias universal insektsmiddel skal vissnok også funke.
mer enn bare mor Skrevet 1. mars 2010 #5 Skrevet 1. mars 2010 jeg lurer mer på hvor du bor siden våren nærmer seg.. Dit vil jeg flytte! Tar gjerne noen edderkopper i stedet for all denne snøen beklager, men har ikke svar på spm ditt
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #6 Skrevet 1. mars 2010 Takk for tips Frokostquiz, skal se etter den sprayen. Trenger virkelig noe effektivt. Jeg hater edderkopper selv om de ikke akkurat gjør noe galt.
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #7 Skrevet 1. mars 2010 Å anskaffe flaggermus for å bekjempe edderkopper blir kanskje litt i overkant :-) Småfugl har vi endel av i hagen, men det var mye edderkopper her i fjor likevel.
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #8 Skrevet 1. mars 2010 Jeg synes liksom mars er et skritt nærmere våren selv om det regnes som en vintermåned. Det er jo noen ganger det roer seg med både kulde og snø, og kanskje til og med smelter litt snø i løpet av mars. Jeg fant nylig en STOR edderkopp i levende live i kjelleren, så her er det både edderkopper og snø :/ Vil ikke ha noen av delene.
mer enn bare mor Skrevet 1. mars 2010 #9 Skrevet 1. mars 2010 hehe, tror jeg skal begynne å tenke sånn som deg
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #11 Skrevet 1. mars 2010 Vet du, jeg er så lei av denne vinteren som jeg aldri kan huske å ha vært lei av en vinter. Alt for kaldt, alt for mye snø og hos oss dessverre alt for mye sykdom. Vil ha bar bakke, gress og sol :-)
blomstre Skrevet 1. mars 2010 #13 Skrevet 1. mars 2010 Jeg og gullet, velkommen til Jæren! Her regner de med å sette potetene i medio mars, i fjor ble de satt 18 februar, et sikkert vårtegn :-)
~sjiraff~ Skrevet 1. mars 2010 #14 Skrevet 1. mars 2010 Vi hadde veldig mye edderkopper der vi bodde før. En vår sprayet vi grunnmuren med maurspray, og den våren/sommeren så vi knapt en edderkopp inne.
blomstre Skrevet 1. mars 2010 #15 Skrevet 1. mars 2010 Knøttene Ta en kikk på denne flaggermuskassa, det hadde vel vært stas? :-) http://www.zoologi.no/flmus/flm_kass.htm
blomstre Skrevet 1. mars 2010 #16 Skrevet 1. mars 2010 Vil du ha flere fuglenaboer, kan du prøve å plante noen av fuglenes favorittplanter som solsikke, rogn, syrin, einer, rips, nype og hagtorn. Om vinteren kan du sette opp fôringsautomater eller henge opp talgboller for fugler. Du kan bruke frø og nøtter (usaltede!), havre og hvete. (hilsen gronnhverdag.no)
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 1. mars 2010 #17 Skrevet 1. mars 2010 Rydd opp i blomsterbed o.l langs med grunnmuren. Vi hadde sinnsykt med edderkopper i kjelleren og hagen første vår/sommer og høst da vi flyttet i huset vårt. Våren og sommeren etter tok vi en skikkelig opprydding i hagen. Flyttet stauder, tynnet bed osv. Jeg skal love deg at den mengden edderkopper som dukket opp langs grunnmuren gav meg frysninger.. Det var tett i tett... Ikke rart vi hadde så mye i kjelleren.. men det hjalp iallefall utrolig. I kjelleren brukte vi sånn ufarlig pulver man får kjøpt bl.a på Rema og nå er det bare en og annen Petter i kjelleren. Og vi lar alltid lyset stå på i vaskekjelleren. Innbiller meg at det også hjelper på bestanden.
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #18 Skrevet 1. mars 2010 Det er sikkert lurt å spraye grunnmuren ja, men hvor ofte må det gjøres da? Hjelper maurspray? Det hjelper kanskje på alle kryp?
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #19 Skrevet 1. mars 2010 Kanutten; det var vår første sommer i dette huset i fjor også, og jeg har aldri sett så mange edderkopper noen gang. Så varianter og størrelser jeg ikke trodde fantes :-/ I år vil jeg ha færre! Kommer til å kjøpe mange sprayer! Hva slags pulver kjøper du på rema?
ღhælgelainnღ Skrevet 1. mars 2010 #20 Skrevet 1. mars 2010 Kontakt Pelias Norsk skadedyrkontroll og spør etter Pelias Universal Insektsspray. Koster ca. 250 kr. for 600 ml. Meeget effektiv!!
prekæs Skrevet 1. mars 2010 #21 Skrevet 1. mars 2010 Jeg har noen koselige edderkopper som jeg hører gå over gulvet. Er ikke redd dem, men en vår åpnet jeg døren til jordkjelleren under huset og der hang ett nett med tusenvis av babyedderkopper. Jeg tipper at hvis jeg hadde sprayet Radar eller noe slikt på dem, hadde jeg hatt færre inne i huset. Kanskje du skal sjekke kjelleren sånn på vårparten. Ute må du regne med edderkopper, de bidrar vel med sitt, kanskje de spiser snegler:)
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 1. mars 2010 #22 Skrevet 1. mars 2010 Cur Era Bugs heter det, mot krypende insekter. Stenmel tror jeg det er.. Man bare pudrer det ut og når insektene får det på seg tørker de inn. Ufarlig for barn og dyr. Kan brukes inne og ute. Nå sier samboeren min at vi kjøpte det på Europris og at det var rasende billig. Men jeg mener de har det på Rema også..
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #23 Skrevet 1. mars 2010 Ja, prekæs, de små ekle krypene har sin funksjon, men grensen for meg nås når de kommer inn i mitt hus som jeg betaler for å bo i ! Er de i hagen er veien kort inn i huset. Vi bruker kjelleren endel og jeg fant senest en i desember i julepyntesken. Æsj! Takk for flotte tips alle sammen. I år blir det kamp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå