Gå til innhold

Mor grønne øyne,far brune,hvilke farge på barnet sine øyne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Emma har brune, (dog hun har ikke samme far som Adrian,men han hadde også brune øyne hehe)

Adrian er nå 14 mnd og har blå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du svaret ditt der:-P Brune, grønne eller blå, hehe:-D

Skrevet

Hehe,jajaja ;)

Lurer da liksom på hva andres barn sine farger ble ;)

Jeg har for øvrig grønngule,som av og til er blå...merkelig :P

Skrevet

Jeg har blå. Moder'n har grønne og fader'n hadde brune. Det går an, bare man setter seg litt inn i genetikk. :)

Skrevet

sånn genetisk: hvis far/ mor har grønn og brun kan man jo ikke få blå!

eller?

Man lærer om sånt på skolen(naturfag) men har glemt mestparten.

Vet om en som fant ut at han var adoptert, når det ble snakk om farger på øyne.. Eller nei! Det var forresten blodtype.. dah! :P

Litt surrete i dag..

Skrevet

Hehehe.

Jeg aner ikke hva farge mine foreldre hadde på øynene sine,og Morten sine foreldre har mørke øyne. Så jeg har egentlig bare venta på at Adrian sine skulle bli brune jeg hehe

Skrevet

Jeg har brune og faren har lysblå, jenta vår har brune og gutta våre har lysblå =)

Skrevet

Trykket send litt for fort jeg..

Skulle ha med:

Jenta vår hadde grønne øyne til hun var nærmere 2 år...

Skrevet

Det med øyenfarge er jo merkelig.

Mine foreldre har brune øyne og er mørke i håret. Det samme er min søster. Jeg derimot er blond og blåøyd..

sambo har brune og piraten fikk brune. De har vært brune siden 2 mnd alder ca.

Om Adrian har blå øyne i 14 mnd alder skulle man vel tro at de holder seg blå.. Trodde øyenfargen var bestemt når de runda året om ikke før..

Skrevet

Vi har begge brune, og vesla har blå. Da jeg spurte fikk jeg til svar at:

"... selv om brunt dominerer over blått kan to mennesker med brune øyne få et blåøyd barn. Begge må da ha kombinasjonen Bb/bB og begge har gitt fra seg b-genet i arv til barnet, som igjen må ha kombinasjonen bb- blå øyne."

Selv om jeg ikke er professor i genetikk, så forstår jeg=)

Når jeg leser demrer det også litt fra undervisningen på ungdomsskolen, hehe.

Skrevet

Åh, hadde hun det ja. Da stemmer ikke det jeg skrev under her..Jeg trodde fargen satte seg mye tidligere. Artig!

Da lærte jeg noe nytt..igjen ;)

Skrevet

Ja, min far er nok ikke postbudet nei. Farmor og mormor hadde blå øyne så det er ikke såå pussig, men har fått mange rare kommentarer på dette ja.. Vokste opp i ei bittelita bygd, men bygdedyr og andre skapninger ;)

Skrevet

Selv bygdedyr burde ha fått med seg dette fra naturfagstimene på ungdomsskolen. :D

Gjest yrild
Skrevet

Hei :-)

Leste meg opp på øyenfarge når lillemann var 6 mnd...

Det blå genet eller allelet eller hva det nå er kan ligge skjult i generasjoner, så blå øyne kan barnet få hvis begge foreldrene er "bærere" av blå øyne. Dvs at en eller annen av forfedrene hadde blå øyne på begge sider (og ga dette allelet videre til barnets foreldre). Men det er sant at brun er dominant så sansynligheten for brune øyne er mye høyere.

Lillemann, også 14 mnd, har blå øyne, jeg grønn-blå og papsen brune.

Skrevet

Jeg har grønne, mannen brune, eldste har blå og yngste brune. 25% sjanse for blåøyd barn, hvis jeg har fortstått det riktig.

Skrevet

Vi har en med blå, en med brune og en med grønne :-)

Skrevet

jeg har blå, brodern grønne og søster brune. mamma har blå og pappa brune

Skrevet

Her har mor brune, far grønne, storesnupp brune og lillesnupp grønne, helt lik farge som sin far. :o)

Skrevet

Jeg har grønne, mannen min har brune. Lillenupp har fått knallbrune øyne

Skrevet

Jeg har brune, mens far har grønnblå. Jena vår har knall blå øyne og helt lys i håret.(litt artig siden jeg her ganske mørk i håret og far er ganske mørkeblond.)

Har noen naboer hvor begge foreldrene er brune og ganske mørk i håret og nøttebrune øyne, mens begge(!) ungene har rødlig hår og med knall blå øyne!! Var visst bestefaren til ungene som var rødhåret da... men er litt artig likevel;-)

Skrevet

Barnefar har brune,jeg grønne gullgutten:blå og snuppa:brune.

Blir spennende å se hva lillesnupp får:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...