Erle79 Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 ... hvilke kriterier forsøker dere å følge da. Vi sliter veldig med å finne navn til jenten vår denne gangen, og jeg ønsker å høre hva dere legger vekt på når dere skal velge/har valgt navn..? Skal det være enkelt å uttale og skrive, oppkaller dere etter noen, skal det fungere på utenlandsk, være sjeldent, eller hva?
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 1. mars 2010 #2 Skrevet 1. mars 2010 her vil vi ikke ha for vanlige navn. Samtidig skal det lyde bra for seg, sammen med etternavnet og storesøster Bryr oss ikke om oppkalling (mye fordi det ikke er noen fine navn å kalle opp etter, hehe). Synes også det er en fordel at navnet kan uttales på Engelsk da
Leona77 Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 Vi har tenkt på at det ikke er noe alle andre heter, at det passer litt til storesøsters navn, at man ikke kan bli ertet for det (man kan jo finne på å mobbe alle typer navn, men at det ikke er åpenlyst) og at vi synes det er pent selvfølgelig. Vi har også valgt litt lange navn i stede for dobbeltnavn siden vi har to etternavn. Også har vi tatt hensyn til hva initialene blir, det er fordi vi på noen av navnene fikk initialer som A.R.M eller O.R.M he he, kanskje ikke alle som er så nøye på det men.....
Fifrildi Skrevet 1. mars 2010 #4 Skrevet 1. mars 2010 Vi har hatt tre kriterier (i tillegg til at det er noe vi "liker"): - Navnet skal ikke være for rart (aka noe man har funnet på selv, feks) eller med en sær stavemåte bare for særhetens skyld - Navnet skal ikke være så uvanlig at hun bruker hele livet sitt på å stave det og gjenta det for folk hun møter. Gjerne et litt normalt navn. - Samtidig vil vi ikke ha et av topp-10 navnene - jeg har nemlig det mest populære navnet i mitt årskull og selv om det er et fint navn og jeg føler et eierforhold til det har jeg tilbragt mange år av mitt liv med å bli kalt etternavnet mitt for å skille meg fra klassekamerater med samme navn. - At ingen av våre venner eller levende familie har dette navnet (ei heller at man har noen x'er med dette navnet!) Men - hadde det navnet vi har tenkt på vært på topp-10 listen hadde vi nok tatt det likevel
påtjukken Skrevet 1. mars 2010 #5 Skrevet 1. mars 2010 - ett navn ingen me kjenner heter - ett me begge syns er fint - og ett som ikkje er for spesielt... mener om foreldrene liker spesielle navn så er det faktisk ungen som skal leve med det så for spesielt er ikkje bra... men litt spesielt er jo kjekt...
dinadina Skrevet 1. mars 2010 #6 Skrevet 1. mars 2010 Sier meg enig med forrige skribent her. Vi har valgt navn som ingen andre i nærmiljøet har (inkl. barnehage, skole), men som er enkle både å skrive og uttale. Jeg jobber selv som journalist, og det er ikke noe gøy når jeg møter unger som oppgitt forsøker å stave navnet sitt for meg. Vi har begge norske, trauste navn - og dermed var det uaktuelt med noe "jåleri" i navnevalgene. Her i huset er det ingen utenlandske prinsesser som er blitt oppkalt! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå