Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 starter å gå mektig lei de som må påpeke skrivefeil hele tiden.. husk en ting før dere sier noe som helst om noe.. det er noe som heter dysleksi, og vi er faktisk en del som har det.. ja, jeg skriver sikkert mange feil her, og ja, noen må sikkert poengtere det også.. men hva så? har mann dysleksi, så kan man ikke noe for skrivefeilene sine.. prøver selv å holde det noenlunde rent, men kan ikke garantere dere at jeg ikke får noen skrivefeil.. hva skal egentlgi til for at folk gir opp de komentarene om skrivefeil? at vi skriver "hilsen ei med dysleksi"??
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #2 Skrevet 1. mars 2010 Desverre vil det nok alltid være noen som må kommentere slike ting, men det er bare å heve seg over det. Folk som henger seg opp i slike ting har som regel utrolig lav selvtillit og prøver derfor å finne ting de kan hevde seg i. Se f,eks den andre tråden ang dette tema. Både HI selv og hun som var enig med henne hadde skrivefeil selv. Snakk om å kaste stein når man sitter i glasshus....
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 ja.. verste var vel at hun som var så enig med HI, sier det lengre ned at hun har dysleksi :-/ forstår ikke helt hvorfor hun da må poengtere andres feil..
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #4 Skrevet 1. mars 2010 Dysleksi er ikke det samme som manglende evne til å lære og forbedre skriftspråket sitt. Hvordan skal man bli bedre om ikke noen en gang i blandt påpeker at det ikke heter ditt men datt, og at det ordet staves med kj og ikke skj?
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #5 Skrevet 1. mars 2010 Du klarer å lære deg å skrive stor forbokstav i starten av en setning, selv om du har dysleksi.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #6 Skrevet 1. mars 2010 Jeg heller skjønner ikke den store trangen her inne til å rette på andres skrivefeil, det er greit å kunne skrive riktig men det er vel ikke det eneste som betyr noe her inne? Man er jo ikke mere smart enn noen andre selv om man kan skrive uten skrivefeil, det betyr jo bare at man er flink til å beherske Norsk. Jeg er litt sløv til å skrive, men det er jo fordi interessen ligger andre steder som f.eks matematiske fag Jeg ser på de som har konstant behov for å rette på andre hele tiden for å selv se bedre eller smartere ut, som litt små tragiske...
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #7 Skrevet 1. mars 2010 Jeg skjønner ikke at ikke flere tar det som en måte å forbedre seg på, jeg. Jeg skrev lenge "gramatikk" helt til noen påpekte at det er med to m'er det skrives. Litt godt å vite, så man ikke skriver ting feil på langt viktigere ting enn her på DiB. For de som har gått gjennom livet og skrevet "hvet", så bør de være ganske glade for at noen korrigerer de, spør du meg!
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #8 Skrevet 1. mars 2010 jada.. men bortkasta energi, siden dere fortsatt forstår hva jeg mener. og fordi om dette er debatt side, så er jeg ikke så nøye på store bokstaver da, er jo ikke sånn at innlegget mitt havner i noe avis eller noe
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #9 Skrevet 1. mars 2010 joda, men finnes vel penere måte å gjøre det på? i stedenfor å hakke på hver minste detalje? ja, vi har dysleksi.. men vi har lært oss å godta det, og å leve med det.. så hvorfor kan ikke dere godta å la noen mindre feil glippe, enn å hakke på absolutt alle feilene?
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #10 Skrevet 1. mars 2010 Ikke alle som setter pris på det å få mange svar på et innlegg det det kun går på rettskrivning, derfor jeg syns sånne er tragiske de har ingen sosialeantenner og trur de er smarte
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #11 Skrevet 1. mars 2010 saken er den, at enda om dere påpeker det enn så mange ganger, så er det ikke sikkert vi "lærer noe av det".. når man har dysleksi sliter man med å sette sammen ordene, enda om dere poengterer det 100 ganger at det skrives med to m'er eller to t'er, så er det like vanskerlig å skrive det rett neste gang også.. om jeg skal skrive et plettfritt innlegg, vil det ta meg ca 4 timer, og jeg har fortsatt ingen garranti for at det er rett skrevet.. tror noen mennesker bør lære mer om dysleksi.. det finnes faktisk flere grader av denne "sykdommen"..
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #12 Skrevet 1. mars 2010 Jeg tror ofte at det blir bemerket i innlegg som sier at andre folk gjør noe galt. Se f.eks. det innlegget om Natusan nylig. Der skriver HI veldig bombastisk at foreldre som bruker Natusan gjør noe galt. Og når HI går til angrep på denne måten så bør en regne med at folk tar til motmæle, og benytter seg av de midler en har for hånden. I et forum er dette ofte skrivefeil. De fleste har nok forståelse for at folk kan ha dysleksi, men når en kritiserer andre så bør en forvente mot-kritikk.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #14 Skrevet 1. mars 2010 Jeg forstår at det finner mange som har dysleksi der ute, men det er jaggu mye slurv også. Hvis folk vet at de ikke er gode på å skrive bør de lese gjennom sine innlegg før de poster de. Jeg kjenner jeg blir gal dersom jeg finner skrivefeil i en avis. Dysleksi eller ikke, artikler skal gjennom korrektur. Syns at her på DIB/BIM er det altfor mye sms-språk. Det heter jo ikke oxo... hvor finner man det i ordboken? Noen innlegg er så klønete skrevet at det nesten ikke er forståellig. Feks. hun med den bilen som vissnok ingen husket hvor sto! Nekter å tro at det dreier seg om dysleksi. Jeg mener at de som ikke lider av lese-skrivevansker kan gå litt inn i seg selv og skjerpe seg når det kommer til rettskrivning.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #15 Skrevet 1. mars 2010 10:17 : og hva har det med den evige komenteringen på feilskriving å gjøre?? er faktisk ikke alle som har skrivefeil i sine innlegg, som kritiserer andre.. tror du det "hører med" å ha skrivefeil?
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #16 Skrevet 1. mars 2010 Her er ikke mange med dysleksi her inne på forumet. De fleste her inne er kvinner/jenter, og det er kun 0.3 % av kvinner som har dysleksi. Ca 1 av 300 mao. Av folk med dysleksi er majoriteten hankjønn. Når det er sagt, så burde alle oppegående mennesker med trang til å forbedre seg selv, lære av de skrivefeilene som så ofte glaner mot meg og andre språknazier. Det behøves derimot ikke rettes på på en ufin måte.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #17 Skrevet 1. mars 2010 Jeg tror sterkt kritiserende innlegg oftere får bemerkninger om skrivefeil enn innlegg som f.eks. beskriver enn opplevelse. Ja, det tror jeg faktisk. Og dersom du skriver et innlegg der du går til angrep på noen i sterke ordelag OG samtidig har noen skrivefeil i innlegget ditt, ja da stiller du deg lagelig til for hugg fra hvem som helst, og må regne med kritikk pga skrivefeilene dine.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #18 Skrevet 1. mars 2010 Det er så sinnssykt mange som skylder på dysleksi. Ja, det er sikkert noen som har det, men langt i fra så mange som sier de har det her inne. JEG tror at grunnen til at så mange skriver dårlig her inne er fordi den gjennomsnittlige dib-dama er en dame som valgte barn fremfor studier. Og de som velger barn fremfor videre studier er ofte de som har gjort det dårlig på videregående/er skolelei/har gått yrkesfaglig (lite fokus på rettskriving)/osv = folk som gir litt f i skrift og språk. Dessuten; er det en trådstarter som formulerer seg dårlig, i tillegg til å ha mange skrivefeil og tar opp et totalt uinteressant/hel-teit tema; ja, da er de vanskelig å ikke påpeke skrivefeilene og finne en sammenheng mellom innholdet i tråden og måten vedkommende skriver på.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #19 Skrevet 1. mars 2010 aha! slik å forstå ja :-) forsto bare ikke helt hva du mente med den.. men forstår det nå :-)
sånn ca Skrevet 1. mars 2010 #20 Skrevet 1. mars 2010 Hehehe.. det trenger nødvendigvis ikke være utdanning det står på. Noen velger å satse på mere realfag (noe flere burde, så kanskje de hadde forstått bedre økonomi og tall også^^). Jeg er en slappfisk på skriving her inne, rett og slett fordi standaren her ikke er høyere;P Jeg syns fokuset her inne på skrivefeil er litt overdrevent, det virker som enkelte her inne trur at det er det eneste som gjelder her i livet^^
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #21 Skrevet 1. mars 2010 HI: Jeg undrer med over innlegget ditt, og må bare spørre: Når du har dysleksi, er det sånn da at du bare gir faen i å anstrenge deg såpass at du får stor forbokstav i ny setning? Synes det er helt utrolig at du beskriver dette som slitsomt. Du virker å være den late typen, kanskje "dysleksien" din også er et eksempel på at du bare er lat? Sånn uten å ha sett nøye, kan jeg kommentere at dette med stor bokstav i ny setning var det mest irriterende med måten du skriver på. Og om du i tillegg skriver "man" med en N, hadde innlegget ditt sett ut som om det var skrevet av et høyst oppegående menneske. Sånne ting er vel greit å rette på - så får du jo aldri kommentar på det mer.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #22 Skrevet 1. mars 2010 Om du leser mer av det jeg skriver: Om jeg så øver 100 ganger på å skrive ordet rett, så er ikke det noe hjernen min kobler inn på egenhånd senere.. Om jeg ikke har skrevet det bestemte ordet på en stund, så husker jeg ikke hvordan det skrives.. Det med stor bokstav kan jeg jo rette på :-) beklager den. Når jeg så over, så ser jeg at det kan bli slitsom å lese, kan jo se ut som om det aldri er noe punktum der.. Og tro meg, jeg prøver virkerlig å rettskrive. Men er ikke lett når hjernen ikke kobler inn ordet,blir utrolig sliten av det.. Og foresten; er man ikke et oppegående menneske, fordi om man har feilskriving? Kan vel ikke bedømme slikt ut fra en så liten ting? Du kan gjerne kalle meg for lat om du vil, kan forstå den, siden du ikke har dysleksi selv..
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #23 Skrevet 1. mars 2010 Økonomi er ikke egentlig et realfag. Matematikk er et realfag derimot...
sånn ca Skrevet 1. mars 2010 #24 Skrevet 1. mars 2010 Jeg vet, men vi er vel enig om at matematikk ikke ligger så langt unna økonomi? Og at man kanskje har lettere for å forstå økonomi når man forstår matematikk?
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #25 Skrevet 1. mars 2010 Du blir kalt "lat" fordi du sier det er "bortkastet energi" å skrive stor forbokstav. Da må det være lov å lure på om det slett ikke er dysleksi, men latskap du er plaget av. Jeg ser ikke at du har dysleksi (jeg jobber med dette), så jeg tror ikke du har denne diagnosen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå