Gjest Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Bf har servert meg noen papirer for signering...Han vil at jeg skal ha foreldreansvaret for barna alene. Kan noen være så snill å forklare meg meg lette ord hva dette vil ha å si for barna og oss som foreldre? Vet det står mye om det på nettet, men ble bare ennå mer frustrert..
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #2 Skrevet 1. mars 2010 trodde det enkelt og greitt er: du tar alle avgjørelser for barna dine. trodde felles foreldreansvar var: den som har barnet daglig har hovedomsorgen og kan ta alle avgjørelser men bf kan faktisk sette seg i mot avgjørelsene dine.. og så krangler dere til den "ene" gir seg..
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 Dette står i barneloven: "§ 30. Innhaldet i foreldreansvaret. Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov. Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad. Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Om retten til å ta avgjerd for barnet i økonomiske tilhøve gjeld reglane i verjemålslova 22. april 1927 nr. 3." Med enkle ord så betyr det mer styringsrett og ansvar til deg og mindre medbestemmelsesrett og ansvar til faren. I praksis så har ikke dette så mye å si med mindre dere skulle ryke på en skikkelig stor uenighet i forhold til hvilken skole de skal gå på feks. Uansett så vil han ha samværsrett og kunne ta alle mindre avgjørelser på vegne av barna når de er hos ham. Egentlig er det å anbefale å ta foreldreansvaret alene dersom du skal ha hovedomsorgen. Det blir mindre kluss sånn.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #4 Skrevet 3. mars 2010 det at du har foreldreansvar betyr at du alene kan bestemme hvilken bhg, skole og hvis barnet uheldigvis skulle komme på sykehus så bestemmer du hvilken medisinsk behandling barnet skal ha (koma, organdonasjon osv.......) har dere delt ansvar betyr det at dere må bli enig i alt dette, noe som kan føre til en del problemer mener jeg ihvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå