Abracadabra Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Jeg har forstått det slik at mange blander flere flasker om gangen med mme, og har stående i kjøleskapet, sånn at når behovet melder seg kan man bare ta en flaske og varme den. Noen som gjør dette? Det høres jo unektelig meget praktisk ut da!!! Nå delammer jeg fremdeles, men trenger et par flasker mme pr dag, og ofte litt akutt fordi småen PLUTSELIG ikke vil ha den dumme puppen, og da er det litt stress å lage til flaske med den ene hånden, mens hun skriker sårt på andre armen...! Som oftest er det ettermiddagen som er vanskelig, så hvis jeg kunne blandet to-tre små flasker i to-tiden, for å bruke dem mellom 14 og 20, så hadde det spart henne for mye skriking trur eg ;-) Noen som synes dette høres hårreisende ut? Melk tåler jo kjøleskap - noen grunn til at ikke MME gjør det? Takk for svar :-)
meandmylittle Skrevet 1. mars 2010 #2 Skrevet 1. mars 2010 De sier jo det at MME ikke skal blandes ferdig i flasker og stå i kjøleskap. Grunnen er en form for bakterier som veldig lett danner seg i MME og kan være uheldig for barnet. Så tror egentlig ikke at de er så veldig mange som gjør dette, nettopp pga at det blir frarådet.. Men det er da ikke noe problem å lage i stand flaske når jenta di skriker, ha foreksempel kokt vann på flaske som du har stående i kjøleskap,hvis du da måler opp riktig mngde vann på forhånd, kan du bare varme flaske i mikroen og tilsette pulver, er gjort på 1 min!! Eller, dersom du ikke har mikro, ta 50/50 med kaldt og kokt vann og tilsett pulvet, og vips, flaska er klar!:-) Så er ingen grunn til å måtte oppbevare ferdig MME i kjøleskapet;-)
Abracadabra Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. mars 2010 jeg visste jeg hadde hørt at det skulle brukes ferskt, men brukte aldri mme til førstemann og er litt uerfaren med andremann nå også - sikkert derfor jeg synes det er pes å lage til mens hun skriker også ;-) jeg vil jo gjerne at hun tar puppen, men av og til nekter hun bare plent - så når vi har behov for flaske så er hun allerede RASENDE for at jeg trøkker den teite puppen i trynet på henne hele tiden ;-) menmen, det blir vel en rutine på oss også til slutt tenker jeg takk for svar!
meandmylittle Skrevet 1. mars 2010 #4 Skrevet 1. mars 2010 Ja, det forstår jeg. Har selv en gutt som er MEGET utolmodig når det gjelder mat og er han sulten, skal han ha det NÅÅÅ!! Hehe, men jeg har alltid gitt MME jeg da, og har igrunn alltid fungert bra med de tipsene jeg har gitt nå. Men du kan jo kjøpe de ferdigpakkene med MME da, som er i kartong. De oppbevares som de er i romtemperatur og kan bare helles over i flaske og varmes litt.De er jo kanskje ikke så veldig økonomiske i lengden da, men fungerer fint om du gir flaske av og til og har dårlig tid. De koster ikke såå veldig mye,men billigere med vanlig MME selvsagt.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 1. mars 2010 #5 Skrevet 1. mars 2010 Jeg koker vann har det over på flaskene og setter de i kjøleskapet. Har da flasker for et døgn. Gjør dette på kvelden før jeg legger meg. Når poden vil ha mat varmer jeg flaska i mokroen til drikketemperatur og har i pulveret som står ferdig på benken i doseringsboks. Det er gjort på 1 minutt:-) Jeg har også en veldig utålmodig gutt når det gjelder mat, derfor har jeg funnet ut at denne metoden fungerer best og raskest for oss.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 1. mars 2010 #6 Skrevet 1. mars 2010 http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/morsmelkerstatning/ Her står det mye fint om MME
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 1. mars 2010 #7 Skrevet 1. mars 2010 Jeg er ganske ny på dette selv, men har hentet mange gode tips inne på forumet som heter flaskemat etterhvert har det blitt rutine, og ting er veldig lettvint! jeg gjør som over her-koker vann og har klart i kjøleskapet i flaskene, så varmer jeg 30 sek i mikroen, har i pulver og rører. lykke til
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 1. mars 2010 #8 Skrevet 1. mars 2010 Kjøp ferdigblandet nan, så slipper du problemet.
NostraStoria Skrevet 1. mars 2010 #9 Skrevet 1. mars 2010 Det er et kjempegodt tips Vinterbarnet! Vet ikke om det var du som ga dette tipset i et lignende innlegg..uansett, har tatt det i bruk her i huset! Kjempepraktisk!
blomstre Skrevet 1. mars 2010 #10 Skrevet 1. mars 2010 Hvilket mme-merke bruker du? Dette er viktig info for alle som spør og alle som gir råd om hvordan tillage mme! De forskjellige merkene har nemlig forskjellige temperaturer hvor pulveret skal blandes ut. Så oppfordring til ALLE, si alltid hvilket merke din metode er for. Når det gjelder å lage mme på forhånd så kan det kun gjøres for et merke som skal tillages ved 70 grader. I denne tråden kan du lese alt om de forskjellige tillgingsmetodene for de forskjellige merkene: http://www.dinbaby.com/forum/thread/140596423 Husk også at en pulverpakke har begrenset holdbarhet etter at den er åpnet (sjekk din pakke), så meget mulig det er like lønnsomt for deg å bruke ferdigblandet hvis du bare trenger små mengder. Dersom du vil lese mer om bakteriene som kan dannes i mme så annbefales www.flaskeposten.org
blomstre Skrevet 1. mars 2010 #11 Skrevet 1. mars 2010 He, he, ja nå svarte jeg jo ikke på hovedspørsmålet ditt :-) Forutsatt at - man bruker et merke som skal tillages ved 70 grader - man har fulgt alt ift renhold og hygiene - har rask nedkjøling - lager små mengder (altså prosonsvis på flaske og ikke i en stor mugge) og oppbevarer melken i kjøleskap som holder en temp på under 5 grader (obs ikke la de stå i kjøleskapsdøren, der temp vil svinge hver gang kjøleskapet åpnes), SÅ kan mme oppbevares i kjøleskap i 24 timer.
NostraStoria Skrevet 1. mars 2010 #12 Skrevet 1. mars 2010 Hvis en bruker f.eks Nan så står det på pakken at det anbefales at melken er ferkest mulig når den skal brukes, at en lager en ny til hvert måltid, dvs IKKE ha stående ferdig utblandet. Men kokt vann kan uansett oppbevares i kjøleskapet - hvilken temperatur du skal ha når du blander i mme vil jo ha noe å si ifht hvilket merke du bruker som blomstre nevner her. Det tar ikke så fryktelig lang tid å lage mme når en har flasken med kokt og ferdig oppmålt vann klar, da er det bare å varme opp til ønsket temperatur og blande i pulveret. Babyer er utålmodige når det gjelder mat, fikk beskjed fra helsesøster at de lærer etterhvert at maten ikke kommer med en eneste gang.
Abracadabra Skrevet 2. mars 2010 Forfatter #13 Skrevet 2. mars 2010 takk for svar alle sammen! mange gode tips her. vi bor i Asia så jeg må innrømme at jeg husker ikke helt hva som sto på den mme-pakken jeg - utenom akkurat tillagingsanvisning selvsagt, og det var 5 skjeer, til 200 ml, 70 grader. det står masse annet, og en venninne oversatte det til meg, men ja - det var liksom ikke noe "viktig", for å si det sånn... har ikke pugget innholdsfortegnelsen (gisp!)... men igjen tusen takk for råd! jeg håer jo igrunnen at hun skal komme over denne puppeskrekken, så vi skal slippe å tøyse mer med mme, men sånn er det jo. storebroren hadde flaskeskrekk, og da var jeg irritert på det - kunne jo aldri gå noensteder uten guttungen! og hun her har puppefobi, og da er det irriterende også. man er visst aldri fornøyd??? takk igjen gor fode råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå