Gå til innhold

Ja da ble det å prøve vanlig fødsel igjen.

Anbefalte innlegg

For 2 år siden så ble det akutt KS pga langsom fremgang.

Tok røntgen av bekkenet etter et par uker og fikk svar fra sykehuset at bekkenet mitt var smalt på et av punktene utifra det de regnet som normalt.

Jeg regnet automtisk med at ved neste graviditet, så ble det KS igjen.

Men nå har jeg vært i samtale på sykehuset og JM der forklarte meg at de målene de har av bekken er i forhold til at man skal klare å føde i seteleie. De har ikke nedskrevet ca mål for hodefødsler.

Veldig rart spør du meg...

Så JM sa at i forhold til mine bekkenmål, som da var litt smalere i midten, at jeg fint skal få til å føde normalt i hodeleie.

Jeg ble umiddelbart veeeldig lettet. Har hele tiden følt at jeg har gått glipp av noe da det ble haste KS sist. Altså det å få babyen på magen etter en slitsom "kamp". (sist ble det narkose pga jeg fikk totalt panikk).

Er det noen som har opplevd det samme som meg og har klart en ordinær fødsel? Jeg er så redd det blir akutt KS denne gangen også.

JM sa at hvis barnet bare kom seg forbi det litt tranget punktet så kommer det fint ut. Sist fikk jeg kun 6 cm åpning på 18 timer.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei!

Det sa,mme skjedde meg og det ble hastesnitt. bare 6 cm etter 4 dager med rier og 22 av de med drypp. Har tatt ct av bekken, fastlegen sa det var litt smalt. Ikke veldig smalt, men smalt... hva betyr det liksom? Han sa han anbefalte ks neste fødsel. Men jeg bor i Bergen og Haukeland har jo så mye imot ks, så jeg er livredd de skal prøve å skvise ut neste unge vaginalt likevel. jeg er livredd for at noe skal skje med babyen, og at jeg skal oppleve det samme som sist, for jeg syntes det var ganske traumatisk. Vet ikke om jeg tør å bli gravid igjen. Skal ringe legen imorgen og be om å få tak i målene og så prøve å finne ut hvilke mål haukeland går etter...

Jeg fikk full åpning, men presset i to timer uten fremgang. Barnet lå hele tiden høyt i bekkenet, og det endte med ks til slutt. Røntgen etterpå viste dårlige mål - både inngangsmålene og målene midt i bekkenet var dårlige. Utgangsmålene tror jeg var ok, men så langt kom han jo aldri. Det gynekologen sa til meg, var at det ikke bare er selve målene som er viktige, men også formen på selve bekkenkanalen. Hos meg har bekkenkanalen en ugunstig form, som gjør at det smaler veldig på midten. Bekkenkanalen er liksom "flatere" enn den skal være, om jeg forsto det riktig, jeg fikk ikke en utførlig beskrivelse... I papirene er det rett og slett beskrevet som en "bekkendeformitet".

Gynekologen har anbefalt ks ved fremtidige graviditeter, noe jeg også har skriftlig. Vi skal flytte før nestemann blir aktuelt, og jeg må innrømme at jeg har bekymret meg for hva de vil si på et annet sykehus. Uansett har jeg fått fødselsangst etter forrige fødsel, og vil nekte vaginal fødsel under enhver omstendighet.

Det virker jo i innlegget ditt som om du egentlig kunne tenke deg å føde vaginalt, og da vil jeg anbefale at du snakker med en gynekolog! Det er gynekologer som vurderer bekkenmål, ikke jordmødre. Det går også an å få en second opinion ved et annet sykehus hvis du ønsker det. Men hvis gynekologen gir klarsignal, og du også ønsker å prøve, er det vel ikke noe i veien for å forsøke en vaginal fødsel? Det vil uansett være lavere terskel for å avbryte og ta akutt ks, siden du har tatt ks fra før, men det vet du sikkert. Hvis du føler at fordelene oppveier ulempene, og også legen anbefaler vaginal fødsel, så hvorfor ikke? :) Uansett kan du aldri få noen garanti for at du vil føde vaginalt uten komplikasjoner neste gang, det er umulig, uansett forhistorie.

Jeg kan legge til at det ikke finnes absolutte minimumsmål for hodefødsler, i motsetning til setefødsler, fordi hodet, som er den største fosterdelen, kan formes etter fødselskanalen. Slik kan et fosterhode komme seg gjennom en fødselskanal som tilsynelatende er for trang (selvsagt innenfor rimelighetens grenser). Ved en setefødsel kommer selvsagt hodet sist, og da må hodet ut fort, fordi navlestrengen blir klemt igjen mot slutten. Man har dermed ikke tid til å vente på at hodet tilpasser formen etter fødselskanalen, da må man vite på forhånd (tidligere greie fødsler eller pelvimetri) at bekkenet er stort nok. Det finnes gjennomsnittsmål for bekken, men ikke absolutte grenser for hva som er for smalt til at man regner en vaginal fødsel i hodeleie for uforsvarlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...