Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #1 Skrevet 28. februar 2010 Problemet med han er at han tuller til enhver tid. Vet ikke helt hvordan jeg forklare. Han tror at han er morsom og kan tulle i enhver situasjon. Ved påkledning, tannpussing, middag, handletur, besøk hos andre etc. Altså, jeg har ikke noe imot at han er litt tullete og tøysete av og til. Men han er sånn hele tiden. Da mener jeg hele tiden. Noen ganger tuller han så mye at jeg må kjefter på han for å få han til å slutte. Ellers slutter han ikke. Jeg vet at dette høres ikke ut som et stort problem, men for meg er det det. Vet heller ikke om det er flere som har problemer med dette, men håper det er noen som kan gi meg litt råd. Hadde sett stort pris på det.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #2 Skrevet 28. februar 2010 Velg ut noen situasjoner, og konse på å få gjennomført de uten flåsing. For eksempel tannpuss og handletur. Gå gjennom reglene han skal følge på forhand, og fortell hvordan du kommer til å gjøre det. For eks, du skal sitte rolig på stolen til jeg sier vi er ferdig å pusse, først skal jeg pusse, du skal gape men du kan spytte når du må det. Så skal du pusse selv helt til jeg sier du er ferdig. Hvis du tøyser tar det lenger tid, vi holder på til vi er ferdig. Går det bra, roser du ham. Sett i gang avkryssing med belønning om du mener det er nødvendig. Jeg tipper han syns det er gøy med reaksjonene han oppnår ved å tøyse, enten du ler eller kjefter ller blir oppgitt. Ville nøytralt gitt beskjed om å sette seg og fortsette, om mulig leie ham på plass, evt. vente til han kom. Går det bra blir det tid til noe gøy etterpå, tar det lang tid blir det kanskje kortere tid til lesing på senga?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #3 Skrevet 28. februar 2010 Hei. Takk for svar. Avkryssning med belønning, da mener du klistermerke metoden, ikke sant? Har prøvd det, og funker ikke. Å gå gjennom regler på forhånd, har jeg også prøvd. Gjør alltid det før vi går og handler. Om han tuller mye i butikken, blir det ingen tyggis på han. Tyggis er et eksempel. Han sier alltid: jada mamma. Men glemmer ganske fort når han er i butikken. Prøver å minner han på om regelen, og om tyggisen. Men funker ikke. Ender med at jeg ikke kjøper tyggis. Og har måtte flere ganger forlater butikken (uten å fått handlet), og dratt hjem. Jeg prøver å rose han mye når han går rolig og ikke finner på noe tull. Men med engang det er noen som ler av han (barn som voksne), så blir han bare enda verre. Han syns det er gøy når andre ler av/med han. Bare han får en liten reaksjon, så får han kick av det, og blir overivrig. Vi har sluttet å lese i senga, for han bare tuller når vi leser. Og det ser ikke ut til at han bryr seg om at jeg har sluttet å lese for han. HI
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #4 Skrevet 28. februar 2010 Hvordan er det han tuller da? Siden det er så ille at du av og til må dra fra butikken uten å fått handle ferdig.... Hørtes slitsomt ut..:-/
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #5 Skrevet 28. februar 2010 åå her som om det skulle vært jenta mi du skrev om. ER ET SLIIIT! Her er det eneste som funker diktator metoden! føler meg som den nye saddam til tider! kjører en streng linje å kjefter om hun finner på noe tull. hadde gså prøvd klistre merke metoden uten hell( langt i fra pedagogisk riktig men det funker for oss) Selv merker jeg at mye kommer i fra bhg, spesielt om en viss ansatt i bhg har vært på jobb er det verre. h*n trekker opp barna og oppfordrer til at dem skal tulle skape seg. Når hun har oppført seg fint uten noe tull så får hun selvsagt mye ros å jeg forteller henne at nå ble mamma veldig glad for at du var så flink. Det er så mye kosligere når mamma slipper å kjefte er du ikke eni?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #6 Skrevet 28. februar 2010 Men det du sier om hva du har sagt før du går i butikken, det er jo ikke å sette regler for hva han SKAL GJØRE. Si for eksempel du skal leie mamma/holde fast i handlevogna/få hente de tingene mamma sier (sett opp regler du syns er aktuelle). Når han følger reglene får han belønning. Merk deg at belønning er forskjelling fra barn til barn! Klistremerker er supert for noen, gutten din høres mer ut som en som liker ros og humor. Når han har fulgt regelen, for eksemper holdt i vogna en stund/sittet rolig mens du pusser en liten stund, kan du si eller gjøre noe han syns er morsomt, eller bare rose - Jess, du er superduperflink! og for eksempel gi ham five. På butikken må du jo utkonkurrere oppmerksomheten fra de andre, ser at det er vanskselig. Det er derfor jeg syns du skulle velge et par enklere situasjoner og senere prøve samme metode på flere. Det dreier seg egentlig om å lære ham hva han SKAL gjøre i stedet for hele tiden takle det han IKKE skal .
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #7 Skrevet 28. februar 2010 Til anonym 00.02 som lurer på hvordan han tuller. Det er litt vanskelig å forklare hvordan. F.eks når vi får besøk. Så istedenfor å hilse på gjesten, så later han som om han faller. Og la seg falle på gulvet og blir liggende til noen ler av han. Og hvis noen ler, så reiser han seg brått opp og gjør masse tullete greie. Det går ikke an å beskrive. Og når vi er i butikken, så løper han over hele butikken. Jeg har prøvd å få tankene bort, ved å be han hjelpe til å hente melk, frukt etc. Men det går ikke, for han ler og løper sin vei. Han tror at vi leker gjemsel når vi er i butikkene. Det er kjempe slitsom, så derfor har jeg flere ganger gitt opp og dratt fra butikken. Ja, jeg kan velge å handle uten han, og det gjør jeg veldig ofte. Men han skal søren meg også kunne gå i butikken uten å tulle sånn. Jeg forklarte litt dårlig ang. det med regler før vi går i butikken. Til anonym 00.02 som lurer på hvordan han tuller. Det er litt vanskelig å forklare hvordan. F.eks når vi får besøk. Så istedenfor å hilse på gjesten, så later han som om han faller. Og la seg falle på gulvet og blir liggende til noen ler av han. Og hvis noen ler, så reiser han seg brått opp og gjør masse tullete greie. Det går ikke an å beskrive. Og når vi er i butikken, så løper han over hele butikken. Jeg har prøvd å få tankene bort, ved å be han hjelpe til å hente melk, frukt etc. Men det går ikke, for han ler og løper sin vei. Han tror at vi leker gjemsel når vi er i butikkene. Det er kjempe slitsom, så derfor har jeg flere ganger gitt opp og dratt fra butikken. Ja, jeg kan velge å handle uten han, og det gjør jeg veldig ofte. Men han skal da kunne gå i butikken uten å tulle sånn? "Si for eksempel du skal leie mamma/holde fast i handlevogna/få hente de tingene mamma sier "....Det er de reglene jeg setter før vi går i butikken. Kom ut litt feil i svaret mitt lengre oppe. Jeg bare håper at dette er noe han vokser fra. HI.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #8 Skrevet 28. februar 2010 Det ble mye tull med klipping og liming ser jeg....uff. Det er ganske sent nå, så jeg får avslutter. Takk for svar fra dere som har svart. HI.
Anne-B. Skrevet 1. mars 2010 #9 Skrevet 1. mars 2010 Dette høres ut som en sjenert og usikker gutt som spiller på fjas og klovneri, fordi han ikke vet om noen annen måte å få kontakt med andre på. Om det ikke kommer av sjenanse, så har han kanskje vanskelig for å internalisere sosiale regler og normer ("slikt gjør vi ikke.") Dette frustrere nok ham óg. Jeg foreslår at du snakker med barnehagen og hører om denne oppførselen er tilstedet i barnehagen. I tillegg kan Familiesenteret der dere bor være til hjelp. Impulskontroll i særlig grad fra en femåring kan man ikke alltid forvente, men det kan hende han rett og slett ikke forstår rekkevidden av sine egne handlinger. Siden du er alene med han og da antageligvis ikke har så mye avlasting, så ville jeg tatt kontakt med feks. Familiesenteret, før dette blir verre. Dere går allerede glipp av mye som er koselig i en foreldre-barnrelasjon, som feks. å lese på senga. Da kan du be om at du selv får komme og snakke litt om hva som plager deg i forholdet til gutten for å kartlegge situasjonen litt, og de vil gi deg noen tips til hva du kan gjøre, evt. tar du gutten med til senere avtaler. Det kan være noe du gjør som du ikke er klar over. Kanskje sender du tvetydige signaler. Det har unger en tendens til å blir gærne av. Husk at et godt forhold mellom dere to ikke bare avhenger av gutten, dvs. at han oppfører seg og gjør som du sier. Det er du som voksen som har størst ansvar for å rettlede og styre situasjonen. Sjøl har vi unger som herjer og lager show når vi er ute blant andre, så vi har valgt å avstå fra felles turer til by, butikk osv. enn så lenge. Men vi er to om det. Når du er alene med ham, så forstår jeg at det straks blir tyngre. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå