mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 28. februar 2010 #1 Skrevet 28. februar 2010 Har vært hjemme i 1,5 uker nå, og spørsmålene er mange, så samler de i en tråd så jeg slipper å okkupere hele forumet. blir veldig takknemlig for svar! -hvor mye mme kaster dere i løpet av en dag? vet dere hvor mye de vil ha til hvert måltid? synes det er så variabelt hvor mye hun vil ha... jeg blander opp 120 ml, av og til vil hun ha mer- av og til mindre... -er 120 ml mye når hun får ca. hver 3.time på dagen og hver 4.time på natta når hun suger litt pupp før hvert måltid? -kan man blande fersk mm, med kald mm som er pumpet samme dag? -kan pumpa stå med den elektriske delen i kjøleskapet? -når man steriliserer, må alt dekkes av vann, eller er det nok at ting dampes? Må ta det i så sykt mange omganger om alt skal være under vann! -Jenta mi har så mange pauser når jeg gir mme. først ammer jeg, (hun sovner) når hun våkner litt mer til liv etter 5 min gir jeg henne litt mme, så rapepause5-10 min der hun virker mett, så drikke litt til,så venter hun en god stund så vil hun ha enda mer! Det tar jo så lang tid, går det kjappere etterhvert? -Synes det er vanskelig å få henne til å rape. Gir henne fennikkel te, og det virker ikke som hun har vondt i magen, men er redd for det. Skal jeg gi henne malt også? Hvordan vet dere om de har vondt i magen? mange sp.mål det her, men blir veldig glad for svar på hva enn du kan svare på
Gjest Skrevet 28. februar 2010 #2 Skrevet 28. februar 2010 Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene, men kan svare på de jeg tror jeg kan noe om - Vi kaster ut endel mme i løpet av en dag. Er ikke alltid like greit å tolke om jenta vår er sulten eller ikke.. Melka skal jo ikke stå så lenge etter den er laget, så det hender vi bommer litt. Det varierer også veldig hvor mye hun spiser til hvert måltid! - Jenta mi er snart 2,5 mnd og hun har aldri spist så mye som 120 ml. MEN, jeg har hørt at dette varierer veldig, så jenta di har sikkert behov for så mye. Så lenge hun ikke gulper opp mye eller viser tegn på magevondt er det sikkert greit - Hvis hun har jevnlig avføring trenger du ikke ha malt i melka. Har lest at man kun trenger det om avføringen blir treg eller det virker som hun sliter med hard mage. Tro meg, du vil skjønne om hun har vondt i magen! Her hyles, prompes og presses det i lange tider om hun har vondt. (noe hun har ofte...kolikk) Det var det jeg kunne svare på
abella Skrevet 28. februar 2010 #3 Skrevet 28. februar 2010 Vi kaster mye mme i løpet av en dag. Bekymerer meg overhodet ikke. Han får spise seg mett til hvert måltid, det er det viktigste. 120 ml er kanskje litt mye for en nyfødt, men hvis de har fått litt lite en periode eller har noe å ta igjen kan de nok spise mer en periode (det gjorde Knerten, han fikk ikke nok mat da jeg ammet og brukte 3 uker med storspising til å ta igjen da jeg gikk over til mme). Gi henne så mye hun vil ha, de regulerer det selv. Og gi henne smokk innimellom dersom det bare er sugebehovet som får henne til å sutre. Jeg samlet opp mm som var pumpet samme dag og ga i en og samme porsjon feks på kvelden eller natta. Vannet skal dekke alle delene som steriliseres. Varm det i vannkokeren og bruk stor kjele! I begynnelsen tar matingen lang tid ja... Men om noen uker vil det gå kjappere. Når vi introduserte flaske ved 2 mnd alder tok det 10 min. på hvert måltid. Se på det som en kosestund! Ikke sikkert hun har vondt i magen. Knerten har aldri vært plaget med det. (men lett å tro at babyen har vondt i magen siden det virker som 'alle' har det :-)) Hvis hun sutrer/skriker og knyter seg er det ofte et tegne på magevondt. Malt gir du hvis hun har hard avføring. Mengde varierer, vi bruker 1 teskje pr døgn fordelt på 2 flasker. Du må prøve deg fram, avføringen skal være 'kremete' (ikke rennende). For mye malt kan også gi magevondt. Ikke sikkert hun trenger malt hvis hun får en del mm. Knerten brukte ikke malt så lenge vi kombinerte mm og mme.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 28. februar 2010 #4 Skrevet 28. februar 2010 *I starten kastet vi en del MME(de første ukene) Ikke lett å vite hvor mye de vil ha når de er så små. Når sønnen min var 1 måned drakk han 80ml pr måltid(ammet de 4 første ukene) Han var vel nesten 2 måneder før han drakk 120ml, men etter det har det bare økt på. * De skal ikke drikke mer enn 1 liter pr. døgn, det er ikke bra for nyrene da de kan bli overbelastet. Da må du bare regne ut. * Alt må ikke dekkes med vann når det steriliseres. Jeg steriliserte på kokeplata til å begynne med, men det ble jeg fort lei, og invisterte i en elektrisk dampsterilisator:-) De koster ca. 1000kr, men er verdt pengene. Det finnes sterilisator for mikrobølgeovn ogs, og de er mye rimligere, ca. 3-400kr. * Du bør prøve å vekke henne, for å gi henne et måltid samtidig. Da jeg ammet sovnet sønnen min ved puppen stadig vekk, og fikk da beskjed av helsesøster å vekke han. han skulle lære seg at når puppen(maten) var der, skulle han spise og ikke sove. Men jeg sluttet med ammingen etterhvert da jeg hadde så innmari lite melk. Sønnen min la ikke på seg nok, og i samråd med helsesøster avsluttet jeg ammingen:-( Vet derfor ikke om det vil gå kjappere etterhvert. Det kan jo henne hun blir litt forvirra siden hun får både pupp og flaske. * Jeg stryker sønnen min godt på ryggen eller "dunker" veldig forsiktig. Rapen kommer etterhvert. Dette var det jeg følte jeg "kunne/visste" litt om. LYKKE TIL
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 28. februar 2010 #5 Skrevet 28. februar 2010 nå er jenta mi 5 uker å jeg blander opp 115ml vann får da 130ml ca med hipp sin erstatning. her ligger måltidene på rundt 100ml av å til mer av og til mindre. jeg har malt i melka men det var fordi hun viste tegn til at hun begynnte å bli forstoppet. har også brukt sviskesaft. Barnelegen på sykehuset anbefalte sviskesaft i stede for malt, men syns det er kjipt å måtte kaste glass etter glass siden hun ikke skal ha mer en 2 ml sviskesaft pr døgn å glasset ikke kan oppbevares mer enn 3 dager i kjøleskap. Her spiser hun ca hver 3 time på økedagene kan det hende at hun krever mat etter 2,5 time å jeg stagger henne litt før hun får mat. på nettene går det som oftes 4-5 timer imellom måltidene
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 28. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 28. februar 2010 Ser ut som om hun spiser veldig mye da, for jeg kom på at jeg balnder med 120 ml vann, så det blir 135 ml pr måltid- pluss-minus. Må kanskje spørre HS om dette. Synes det virker litt vilt, men kan jo ikke gi henne mindre heller, da er hun jo bare super unhappy!
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 1. mars 2010 #7 Skrevet 1. mars 2010 Har du regnet ut hvor mye hun drikker i løpet av et døgn? Hvis hun drikker over 1 liter i døgnet, syns jeg du skal ta det opp med HS. Det er ikke bra for nyrene.
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 1. mars 2010 nei, hun drikker ikke over 1l, men uansett er det for mye, så vi skal prøve å kutte ut to nattmåltider, og kutte ned til 100 ml per måltid ganger fem. Var hos HS i dag ser du... Det er visst nok med 500 ml per dag. For jeg har bestemt meg nå for å slutte å prøve på å fullamme. Har innsett at jeg ikke får til. Er litt sårt, men det må bare bli sånn.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 1. mars 2010 #9 Skrevet 1. mars 2010 Skjønner det er litt skuffende å ikke få til ammingen, slik følte jeg det også etter 4 uker. Men det ble fort glemt når jeg så hvor mer fornøyd gutten min ble, og at han la mer på seg(var litt for tynn ei stund) Jeg selv ble også fornøyd når jeg så gutten min bli fornøyd. MME er et godt alternativ når ammingingen ikke fungerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå