Rampongi Skrevet 28. februar 2010 #1 Skrevet 28. februar 2010 Noen som vet hva dette går ut på? Slektningen har vært et halvt år på et behandlingsopplegg og gjennom dette opplegget har vedkommende bedt omtrent hele familien for å fortelle om livet sitt og veien ut av rusen. Handler vel om at vekommende skal ha et rusfritt nettverk når behandlingen er ferdig om nye 6 mnd. Noen som vet noe om dette? Hva kan jeg forvente meg? Jeg er ikke så nær denne personen, men vil jo gjerne hjelpe vedkommende (om jeg kan) når hverdagen skal begynne igjen..
Slash Skrevet 28. februar 2010 #2 Skrevet 28. februar 2010 Hei Nå er det leenge siden jeg har lest om dette. Sikkert andre her som husker bedre. Men jeg tror møtet foregår i en sirkel.. Sikkert noe nettverkskartlegging med i bildet her. Også mener jeg at man går igjennom sirkelen for å finne gode løsninger/ressurser i nettverket til brukeren. Hvis du først er invitert, så er det nok veldig viktig for brukeren om du kan stille opp. Mulig jeg blander noen metoder her også, da jeg aldri har jobbet med det i praksis. Men det er jo en sjanse for at brukeren har behov for forståelse/tilgivelse for å klare å gå videre med sitt eget liv. Det finnes en bok om denne behandlingsmetoden også... den ligger langt inne i et kott - ellers så skulle du fått bedre svar. Tror nemlig jeg blander to ulike metoder her. Lykke til uansett.
Rampongi Skrevet 28. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 28. februar 2010 Takk for svar Slash! (Tøft nick, fikk helt rockestjerne-gitar-feeling her jeg) Jeg regner nesten med at det er noe tilgivelsesgreier ute å går også ja i tillegg til å finne personer som kan støtte når livet begynner igjen. Jaja, det er vel bare å stålsette seg.
Slash Skrevet 28. februar 2010 #4 Skrevet 28. februar 2010 Irriterende å ikke huske, vet bare at boka er grønn og hvit. Boka tror jeg bruker noen bokstaver som står for noe. Uansett løsningsorientert. Hvis du kjenner noen sosionomer, så kan du høre med de - må da være noen som husker det. Tror det er veldig lærerrikt for alle parter. Tøffest for bruker selv. Men det blir jo så utrolig viktig for bruker å bli hørt, og samtidig få støtte til å fortsette med et sunt liv. Jeg tror overhodet ikke du vil angre på å gå. Du vil nok heller angre om du ikke går. Sikkert litt skummelt med en gang, men tenk på bruker da? Bruker er allerede kommet ganske langt, bare på å innkalle til et slikt møte. Det går kjempebra! Lykke til.
Rampongi Skrevet 28. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2010 Det er nok verst for ham ja. Synd jeg er en sånn sippeguri for tida (hormonene har ikke helt slippet taket), får bite meg i leppa og se veldig støttende ut Tusen takk!
Slash Skrevet 28. februar 2010 #6 Skrevet 28. februar 2010 LØFT heter metoden. (mener jeg ja) Da kan du sjekke ut litt på nettet, så er du forberedt. Kanskje hormonene får noe annet å tenke på. Som sagt veldig lærerikt. Du klarer det. Masse lykke til!
Rampongi Skrevet 28. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. februar 2010 LØFT ja ok, da skal jeg forberede meg litt. Det blir sikkert veldig lærerikt og spennende og sikkert litt trist. Ill do my best!
tja:) Skrevet 28. februar 2010 #8 Skrevet 28. februar 2010 Hei! Nettverksmøte og LØFT er to ulike ting. LØFT står for løsningsfokusert tilnærming, og kan nok brukes i nettverksmøte, men det har ikke jeg erfaring med. Jeg har selv mest erfaring med LØFT i arbeidsmiljø, men vet at det også brukes hyppig opp mot pasienter. Et nettverksmøte handler som du selv sier om at vedkommende skal opparbeide seg et nettverk utenfor rusmiljøet. Dette er ofte ikke så lett for personen, da en ofte føler stor skam over familie og gamle venner. Rusmisbruk, gjeld, løgner osv, er ikke tema som er lette å snakke om. Et nettverksmøte skal derfor bidra for å bedre kontakten mellom de ulike parter. Min erfaring er at dette er et svært viktig steg i rehabiliteringsprosessen for personen selv. Spør gjerne dersom det er mer du lurer på! Lykke til!
Slash Skrevet 28. februar 2010 #9 Skrevet 28. februar 2010 Ja... er klar over at jeg blander noe. Men tror det er fordi vi har brukt LØFT i nettverksmøte. Men du som husker litt bedre enn meg, gi ho tips på hva disse nettverksmøtene heter da - jeg husker jo ikke det heller. Så kommer framgangen bedre. Husker vi satt i en sirkel, og hver og en representerer jo ulike mennesker i nettverket osv. Men poenget er jo løsningsorientert uansett... I feks en barnevernssak... kunne det komme noe fram om en ressursterk familie som hadde plass til et barn til - at det ble en type privat plassering. Kan sikkert brukes til MYE.
tja:) Skrevet 28. februar 2010 #10 Skrevet 28. februar 2010 Vil bare si at Slash har utrolig mange viktige poeng i svarene her! Det er virkelig en tøff prosess både bruker og nettverket skal igjennom, men vedkommende har allerede kommet langt siden det nå er innkalt til møtet. Er litt usikker på hva du mener i forhold til hva møtene heter? Vi har bare kalt dem nettverksmøter, men ulike metoder har blitt brukt underveis. En del av saksbehandlerne har også så mye erfaring i nettverksmøter at de ikke følger en spesiell modell eller teori. Ønsker du likevel å se på en teori som kan bli brukt, er jo nevnte LØFT en mulighet. I mange av møtene fungerer helsepersonalet som en slags ordstyrer, og så går samtalen underveis, gjerne ut fra hva hovedpersonen selv ønsker å snakke om. Likevel er dette ulikt fra møte til møte, alt etter som hvor glad hovedpersonen selv er i å snakke. Videre tror jeg det beste du HI kan gjøre er å ta en tlf til saksbehandleren eller vedkommende selv, og spørre om det er noe dere skal forberede dere på i forkant av møtet. I mange tilfeller er det viktigste at dere møter opp og ønsker å bidra til å hjelpe hovedpersonen. Det er ikke tenkt at dere som pårørende eller venner skal ha løsninger klare når dere kommer på møtet, men at dere sammen med hovedpersonen selv kan finner løsninger som fungerer for dere alle.
Rampongi Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 1. mars 2010 Tusen takk begge to. Godt å høre litt om hva dette egentlig gjelder da verken hovedpersonen eller hans nærmeste er noen gode pratere.. Tusen tusen takk, skal prøve å forberede meg så godt jeg kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå