Lilli med småtrolla Skrevet 28. februar 2010 #1 Skrevet 28. februar 2010 Jenta vår var 5 mnd når vi introduserte fast føde. Etter noen dager lærte hun seg å svelge maten ved å dytte med tungen, slik man skal gjør. Men etter 3 uker med fast føde ble hun merkelig. Hun spiser kanskje 2-4 skjeer med grøt/middag/fruktmos. Så kniper hun igjen munnen eller snur seg bort. Hun vil rett og slett ikke spise mer enn noen få skjeer. Jeg er klar over at man ikke skal tvinge mat i babyen. Men hva i all verden skal jeg gjøre? For hun blir jo ikke helt mett på melk lengre... Noen med lignende erfaring? Noen råd?
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 28. februar 2010 #2 Skrevet 28. februar 2010 Dette høres ut som sønnen min. Var lenge litt bekymret over at hun plutselig ikke ville ha grøt og middag lenger. Men måtte jo bare akseptere det. Siden jeg ikke ammer lager jeg velling ved å ta en eller to spiseskjeer maisgrøt pulver i flasken hans. Han spiser også litt frukt og det glasset til nestle: banan og yoghurt. Får i han litt grøt hvis jeg dynker grøtskjeen i dette. Min yngste spiste aldri grøt og levde kun på pupp og frukt til hun var 7-8 mnd og vi kunne begynne med brødskiver. HUn led ingen nød, var rund og go forde. Har en misstanke om at vi foreldre har litt urealistiske forventniger til hva en baby trenger for å bli mett. Babyens appetitt varierer jo veldig og vil hun ikke ha grøt får du prøve med f eks most banan, velling ol. Viser hun tegn på sult hele tiden da? Kanskje det holder å amme eller gi mme litt oftere.
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 28. februar 2010 #3 Skrevet 28. februar 2010 og JA jeg vet det er FRUSTRERENDE med en baby som snurper samme munnen når man kommer med skjeen, he he;)
kladde Skrevet 28. februar 2010 #4 Skrevet 28. februar 2010 Huff kjedelig. Har vært borti det samme og det beste rådet er å ikke stresse for mye, selv om det er vanskelig. Hun spiser nok det hun trenger og matlyst varierer veldig. Kanskje du kan prøve å gi henne litt fingermat og se om det hjelper? F.eks brødbiter, frukt, kokte grønnsaker?
ifie Skrevet 28. februar 2010 #5 Skrevet 28. februar 2010 AKKURAT det samme som lillebror! Vi introduserte grøt da han var ca 5 mnd, og nå (6 mnd om et par dager). spiser han bare noen få skjeer før han snur seg bort. Han har enda ikke spist så mye som en hel smaksporsjon! Lillegullet vårt blir mett på melken han får (bare pupp), men det er jo dette med at jernlageret i kroppen tar slutt rundt 6 ,mnd, så de burde jo få i seg mat med jern i. Jeg vet ikke hva de kan spise isteden for grøt? Jeg prøver og ikke stresse, men blir litt bekymret for dette med jern, da... Jeg har altså lignende erfaring, men desverre ingen råd...
Lilli med småtrolla Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 1. mars 2010 Tusen takk for svar! Det hjelper veldig å vite at vi ikke er alene om dette problemet Hun virker jo ikkje misfornøyd eller svulten. Så det er vel helst oss det er et problem for. Hehe. Men jeg skal prøve med brødskive med leverpostei. Så skal jeg ikke henge meg opp i rutiner enda. Heller la hun få det hun liker når hun vil ha det. Hehe Tusen takk igjen! Dette forumet er til stor hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå