jentebanden Skrevet 28. februar 2010 #1 Skrevet 28. februar 2010 Minstejenta på 2,5 år har omgangssyke. Hun har spydd i tre døgn, alt hun drikker kommer opp med en gang, så hun vil nesten ikke drikke noe, for da vet hun at hun må spy. Har ikke spist noe siden torsdag kveld, stort sett sovet hele tiden siden fredag. Har hørt at denne runden med omgangssyke var tøff, men nå syns jeg det begynner å bli bra. Er det farlig? Bør vi kontakte lege i dag, eller holder det i morgen? Eller trenger vi ikke lege i heletatt, det går jo forhåpentligvis over. Jeg tenker mest på dehydrering, vet ikke helt hvordan vi ser det? Det er ikke mye, om noe, veske som har blitt igjen i kroppen de tre siste dagene.
Hufsla Skrevet 28. februar 2010 #3 Skrevet 28. februar 2010 Jeg syns du skal ringe legevakta så kan de veilede deg på hvordan du kan se om hun er dehydrert. Jeg vet at en kan sjekke ved å klype å se om hudfolden står igjen, men syns ikke det er så lett å klype på unger, de er så faste i fisken:-) Kanskje legevakta har en annen metode... Om hun begynner å bli bedre er det nok ikke noe å stresse med. Hva med saftis? Isbiter?
Gjest Skrevet 28. februar 2010 #4 Skrevet 28. februar 2010 Oslo Legevakt har en fin hjemmeside med gode råd: http://www.legevakten.oslo.kommune.no/gode_rad/fordoyelse/article54577-17170.html
jentebanden Skrevet 28. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2010 Frister lite å klype henne ja. Syns liksom ikke hun blir noe bedre. Alt kommer rett opp igjen, hun bare sover. Vil ikke ha noen ting. Ikke is, ikke godterier, ikke potetgull, ikke kjekse. Og hun takker vanligvis ikke nei til noe, så hun er nok ganske syk.
prekæs Skrevet 28. februar 2010 #6 Skrevet 28. februar 2010 Hadde ikke nølt ett sekund. Kontakt legevakt. Er hun slapp kan hun være dehydrert.
klg,2 boys now:) Skrevet 28. februar 2010 #7 Skrevet 28. februar 2010 ring lege!!!håper du har gjort det nå.jeg holdt på å dø da jeg var 4 pga tarminvakinasjon mamma trodde det var omgangssyke..skremmer deg sikkert nå,men ring lege vær så snill.
jentebanden Skrevet 28. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 28. februar 2010 Joda, ringte og hørte. De sa at det var noe som gikk (jeg vet jo det da, hjelper lite). Det var visst helt normalt å sove hele tiden når man er syk. Hun spurte om hun var sløv, eller om hun bare var slapp. Jeg sa at det visste jeg egentlig ikke, hun har knapt vart våken de to siste døgnene. Fikk til svar at enhver mor vet om barnet er sløvt eller slapt. Vel, litt vanskelig å se på ei som sover, vel? Så lenge det kom tiss i bleien, var det visst ikke noe å bekymre seg for. Venter til i morgen, håper det snur snart!
jentebanden Skrevet 28. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 28. februar 2010 Hva er forresten tarminvakinasjon? *null peiling på sykdom utenom omgangssyke og forkjølelse (heldigvis)*
tintafant-m/2 jenter Skrevet 28. februar 2010 #10 Skrevet 28. februar 2010 Regner med du har prøvd det meste, men kopierer likevel inn dette fra legehandboken i forbindelse med Noro-virus som flere nabobarn har hatt. Det er ikke like lett for ei mor å vite om barnet er slapp eller sløv i hvert fall. Jeg opplevde dette i høst at jenta mi bare seg sammen og var lite kontaktbar etter omgangssyke med diare og oppkast. fikk heldigvis komme på legevakta slik at de kunne berolige meg. God bedring! Egenbehandling I starten av diaré-episode, og ved vedvarende moderate sykdomsbilder anbefales rikelig drikke For barn 2-10 år 100-200 ml saft etter hver løs avføring Ev. foreldrene lager selv: 1 liter vann, ½ teskje salt og 6-8 teskjeer glukose. Alternativt tynn solbærsaft med ½ teskje salt per liter væske For voksne mer drikke enn vanlig Unngå hypertone leskedrikker eller sportsdrikker Må i tilfelle blandes med like deler vann Ved diaré og tegn på dehydrering anbefales balansert sukker-saltløsning Eks. Gem® Hjemmelaget: ½ ts (2,5 ml) bordsalt, 3 ss (45 ml) sukker i en liter vann Probiotika Hos barn med akutt infeksiøs diaré er behandling med Lactobacillus (eks. youghurt) en trygg og effektiv måte å korte ned varigheten og redusere antallet tømninger av diaré (Ia)10 Det er ønskelig med flere studier
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 28. februar 2010 #11 Skrevet 28. februar 2010 Det heter invaginasjon og er en tilstand hvor tarmen får dårlig blodsirkulasjon fordi den har foldet seg "inn i seg selv". Litt vanskelig å forklare. Dersom det er andre i omgivelsene som har omgangssyke, er nok invaginasjon lite sannsynlig. Det preges av takvise magesmerter og blodig avføring og evt oppkast. Det er ikke farlig om jenta di ikke får i seg mat på noen dager. Gi henne små mengder væske ad gangen, ofte. Større mengder vil ofte komme opp igjen. Vann, farris og eplejuice, gjerne blandet er fint. Veldig sukkerholdige drikker vil ofte forverre tilstanden. Dersom øynene hennes blir innsunkne, hun har stående hudfolder hvis du tar tak i en hudfold på magen og/eller dersom hun tisser lite/har få våte bleier. kan hun være dehydrert. Da bør hun innlegges for væske intravenøst. Du bør forsøke å vekke henne innimellom og se om hun er sløvere enn vanlig eller om hun er vanskelig vekkbar. hvis du synes hun er veldig medtatt, bør hun tilses av lege. det samme hvis du er usikker! Ønsker henne god bedring!
klg,2 boys now:) Skrevet 28. februar 2010 #12 Skrevet 28. februar 2010 det er tarmene som vrenger seg selv(som en sokk).har hun feber?jeg hadde visst ikke feber da jeg ble syk,men har aldri feber til vanlig.min eldste var sikkelig dårlig for ei stund siden her å da ville de ha han inn for å utelukke dette,siden jeg hadde hatt det selv.jeg er alltid på vakt selv når det er mage trøbbel og det varer lenge.
Mi tesoro *220307* *101109* Skrevet 28. februar 2010 #13 Skrevet 28. februar 2010 Jenta vår på snart 3 år har nettopp hatt omgangssyken. Det begynte på tirsdags kveld, og hun kastet opp til og med lørdag! Mitt tips er å gi lyst brød/loff og små mengder vann om gangen.
jentebanden Skrevet 28. februar 2010 Forfatter #14 Skrevet 28. februar 2010 Jøss, da har vi fortsatt et døgn igjen da. Har aldri sett noen så slått ut av omgangssyke jeg! Hun nekter å spise noe som helst, hjelper ikke hva jeg frister med, men takk for tips!
NormaJean Skrevet 28. februar 2010 #15 Skrevet 28. februar 2010 Høres ut som om hun har fått Noro virus (omgangsyken som går akkurat nå) Har flere pasienter innlagt med det, en skikkelig epidemi som går. http://www.lommelegen.no/322812/norovirus Prøv med eplejuice og annet litt søtt, det er bra for en dehydrert liten kropp. Har dere forsøkt med druer? kalde druer syns jeg er godt når jeg ikke er frisk;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå