Jenny-penny Skrevet 28. februar 2010 #1 Skrevet 28. februar 2010 Vi prøver på nr 2, men kjenner frykten for kvalmen henger over meg! De værste 2 månedene i mitt liv.. Kan det bli bedre i andre svangerskap?
~sjiraff~ Skrevet 28. februar 2010 #2 Skrevet 28. februar 2010 Jeg ble ikke like ille i andre svangerskapet. Hva som gjorde susen vet jeg egentlig ikke. Men første var det jente og jeg spøy av meg 13 kg på 5-6 uker og lå 8 dager på sykehus med sonde og intrevanøst. Med andremann følte jeg mer mer forbredt. Startet med akkupunktur med en gang kvalmen meldte seg, om det var det som gjorde susen eller kjønnet (var gutt denne gangen) eller det faktum at jeg spiste så og si hele tiden for å unngå kvalmen vet jeg ikke, men ble hvertfall ikke like dårlig. Kvalm var jeg jo men kan ikke sammenlignes med den hyperemesisen jeg hadde i første svangerskapet. Så det finnes håp )
melkekua™ Skrevet 28. februar 2010 #3 Skrevet 28. februar 2010 Ingen svangerskap er jo like som de så fint sier....men med meg var de ganske så like, med kvalme de første 3-4 mnd ( og jeg har 2 jenter og 1 gutt). For å svare ditt spm: Ja, det kan bli bedre i 2.svangerskap :-)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 28. februar 2010 #4 Skrevet 28. februar 2010 Klart det kan bli bedre andre gang ) Selv kastet jeg opp i 9mnd begge ganger, var nok verst andre gang. Fått jente først, så gutt.
Pixie Power Skrevet 28. februar 2010 #5 Skrevet 28. februar 2010 Jeg var kvalmere med nr 2 i 1 tri...litt bedre etterhvert, men fortsatt like utslitt og småuggen (kvam når jeg blir sliten) som med førstemann (er halvveis nå). Men det kan jo gå begge veier :-) Tror man bare må kaste seg ut i det og håpe det beste ;-)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 28. februar 2010 #6 Skrevet 28. februar 2010 Jeg var konstant kvalm uten oppkast i 2 mnd med førstemann =) Med nr 2 brakk jeg meg hele tiden, men var vel så og si aldri kvalm.... med andremann kasta jeg opp minst 2-3 ganger hver dag fordi jeg brakk meg!
Galskapens overhode Skrevet 28. februar 2010 #7 Skrevet 28. februar 2010 nr 1.. døgnkvalme over i uke 14 nr 2.. over i uke 20.. Var verst med nr 2, men det kan være fordi det var vanskeliger eå henge over toalettet med nr 1 gråtende ved meg
meg & to små vampyrer Skrevet 28. februar 2010 #8 Skrevet 28. februar 2010 I første svangerskap var jeg ekstremt kvalm, uten oppkast, de første 14-15 ukene. I andre svangerskap ble jeg like kvalm, men med oppkast mange ganger daglig frem til uke 20. Tror det kan gå begge veier jeg...
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 28. februar 2010 #9 Skrevet 28. februar 2010 Første: kvalm til uke 20. Spiste ingenting, klarte ikke lukten av mat. Lå på sofaen hele dagen. Denne gang, ingen kvalme.. null, niks, nada! MEN jeg har kastet opp da... Sånn "oi jeg må kaste opp, *pjuke*" ferdig! Mye greiere enn å være kvalm spør du meg! Måtte ha med meg brødposer i bilen og sånn da, i tilfelle jeg skulle kaste opp. Skjedde ikke mange gangene men..
♥tre små hjerter♥ Skrevet 28. februar 2010 #10 Skrevet 28. februar 2010 Det kan nok gå begge veier, men har man først vært plaget med skikkelig kvalme, er det stor sannsynlighet for at det kan bli like ille, om ikke værre i kommende svangerskap...fikk jeg beskjed om av min gynokolog da jeg var der på etterkontroll etter førstemann...som er ei jente:) Jeg kan faktisk den dag i dag bli kvalm av å tenke på hvor kvalm jeg var...andre gangen ble det dessverre like ille.(er også en jente) Spøy som en gris dag, og natt, men gikk på noen piller,og stikkpiller jeg ikke husker navnet på den siste gangen...som funket slik at brekningene avtok litt... Gikk ned 15 kilo den første gangen(fra uke 6 til 12) andre gangen bare 10 kilo...rundt uke 13 har det bedret seg for meg, og i uke 18-19 har kvalmen heldigvis gitt seg helt. Jeg synes synd på alle som må gjennom det, for det er ingen heldig situasjon, og iallefall ikke når man har barn fra før...min mor har slitt med det samme...samme har søsteren hennes(altså tanten min) så mulig det kan ligge i familien...å bli så dårlig. Det er helt forferdelig...HELDIGVIS det er for en periode, og det er SÅÅÅÅÅ verdt det, når premien kommer;) Ønsker deg lykke til, og håper du slepper unna....
Blå + en i magen Skrevet 28. februar 2010 #11 Skrevet 28. februar 2010 Hei Jenny-Penny;) Jeg var kvalm og kastet opp når jeg var gravid med gutten min. Kastet opp flere ganger daglig og var kvalm døgnet rundt i ca. 3- måneder. Ingenting hjalp, forsøkte alt av kjærringråd, medisiner, akupunktur, seaband osv. Jeg har blitt gravid igjen, men skal dessverre ta abort. Er like ille denne gangen, og klarer ikke ta meg av gutten min. Så her ble det like ille, og jeg trenger nok noen år på meg for å manne meg opp til en slik omgang igjen... Men jeg har hørt om folk som bare har vært kvalme i ett svangerskap og ikke i det andre, men da var ikke kvalmen like ille da... Lykke til! Det er jo verdt det etterpå!
mamman til to gutter Skrevet 28. februar 2010 #12 Skrevet 28. februar 2010 Jeg ble veldig dårlig i første svangerskap og fikk omtrent ikke i meg noe å drikke engang på det verste selvom jeg var sykemeldt og ikke gjorde annet enn å ligge på sofaen. Ble bedre først når jeg fikk noen tabletter mot kvalmen. Andre gang begynte kvalmen på samme måte, men jeg begynte å bruke tablettene tidligere og ble sykemeldt samtidig. Gikk like lenge hjemme og brukte tablettene like lenge, men kastet aldri like mye opp. Jeg bare lå på sofaen og var kvalm. Jeg var nok også litt flinkere til å tvinge i meg mat selvom jeg ikke hadde lyst på noe ettersom det også hjelper en del mot kvalmen.
Ranveig R Skrevet 28. februar 2010 #13 Skrevet 28. februar 2010 Med eldste: Veldig kvalm, veldig redusert, men utan oppkast frå veke 6. 50% sjukemeldt pga kvalmen. Frå veke 14-15 var det meste av kvalmen over, men eg begynte å kaste opp ca ein gong dagleg. Det holdt på fram til veke 25(?). Med lille: Mildare kvalme frå veke 7. Ekstrem kvalme, kasta opp X gongar for dagen, sengeliggande frå veke 10 til 14. Bedre frå veke 15, kasta ikkje opp meir etter veke 21(?). Kvalmen med lille føltes betydeleg verre, ikkje minst fordi eg hadde ein 1 1/2-åring som eg ikkje kunne ta meg av (var heimeverande). Mannen brukte delar av ferien sin + at både mamma og svigermor (som begge jobbar turnus) hjelpte til med barnepass. Eg fekk ikkje ein gong med meg frå dag til dag kor småen var/kven som passa på han. GRUSOMT! Vi vurderer nr 3, men eg er redd for at kvalmen skal bli enno verre.
Karoline's*mamma Skrevet 28. februar 2010 #14 Skrevet 28. februar 2010 Kvalm svangerskapet ut med nr 1 og det same med nr 2. I det store og heile var svangerskapa ganske like, så vart ikkje overraska over jente 2 gangen også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå