Gå til innhold

Erfaring med epidural?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har lyst til å skrive litt om sin erfaring med epidural?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan jo fortelle litt om min erfaring. Tipper mange har veldig annerledes erfaringer, men dette er nå min "historie".

Jeg ba om epidural selv da åpningsriene var fryktelig vonde. Vondt er det nå uansett, men det oppleves nok forskjellig fra kvinne til kvinne. Vet ikke om jeg hadde hatt mye krefter igjen på slutten hvis jeg ikke hadde fått epidural... Dessuten må jeg nok innrømme at jeg har lav smerteterskel.

Det kom en anestesilege og satt epiduralen. Han brukte litt tid, sikkert helt normalt, men jeg måtte puste meg gjennom en vond ri og ligge heeelt stille da han stakk. Det gikk greit, og det var ikke vondt i det hele tatt. Overraskende :-)

Etter at epiduralen hadde begynt å virke fikk jeg skikkelig hvile. All smerte forsvant og jeg døste tilogmed bort et lite øyeblikk. Himmelsk! Men som med så mange andre så gjorde epiduralen at riene avtok noe, så da måtte de sette meg på riefremmende middel.

Etter hvert tiltok smertene igjen. Vet ikke hvorfor, men det er mulig det var noe galt med epiduralpumpen, for den pep og pep... Men jeg har hørt så forskjellig; noen forteller at epiduralen virket gjennom hele fødselen, andre sier den bare tok åpningsiene. Uansett; slutten av fødselen var et smertehelvete. Vet ikke hvor lenge dette varte, for jeg mistet fullstendig begrep om tid og sted. Men straks ungen var ute så var alt helt fint, heldigvis :-) Fødselen varte i ca 13 timer.

Neste gang jeg skal føde velger jeg garantert epidural igjen.

Skrevet

ahhh, epidural;)

da jeg fikk epiduralen hadde jeg så j''''''lig vondt, og da den ble satt var det som å komme til himmelen. Jeg sovnet nesten momentant og sovi 2 timer. (hadde ikke sovet noe særlig på 2 døgn)

Den tok den værste smerten, men jeg var fortsatt "med" og kjente hva som foregikk.

Desverre begynte den å lekke endel og virkiningen avtok. Men istede for å sette ny (det rakk de ikke) så ble det haste ks og da fikk jeg heller spinal bedøvelse.

Jeg skal uansett GARANTERT ha epidural denne gangen også;)

Skrevet

Jeg blir egentlig surere og surere på Riksen fordi jeg driter i om de sier at den virket for jeg hadde like mye vondt med epidural som uten, så hvis den fakisk virket som de påstå så orker jeg ikke å tenke på hvor vondt det ville ha vært uten.

Kort fortalt så var det NULL smertelindring her i gården...

Skrevet

Epidural er guds gave til fødende (ihvertfall til meg). Kjente ingeting av at de satt nåla i ryggen, og virkningen var vidunderlig. Jeg måtte uansett ha riestimulerende drypp, for riene min var kraftige men men etter 24 timer (det var da jeg fikk epidural) var de fortsatt på seks minutters intervall. Fikk et par helt smertefrie timer, etterhvert kjente jeg ubehag og trykk igjen av riene, men ikke i nærheten av det smerteh***te som hadde vært. Kjente godt pressriene og når jeg skulle gjøre en jobb der, så det gikk greit. Og siste del selve utpressingen var jo vond som fy uansett, men det var fort over=)

Epidural, ja takk denne gangen også!

Skrevet

Signerer de som skriver at det er som å komme til himmelen:-)

Kjente ingenting når de stakk, og fikk full effekt bare av den første testdosen de satt. Gikk fra å være et skjelvende og ristende smertevrak, til å kunne smile og snakke normalt og være helt med på fem små minutter. Ikke ble riene svakere, heller. Fantastisk!

Ville veldig gjerne ha epiural ved neste fødsel, også, men da ble det ikke tid. Men det gikk greit, det, også;-) Klarer faktisk ikke helt bestemme meg for hva som er best/verst: lang fødsel med epidural til slutt, eller kort uten...

Skrevet

Da jeg fikk sønnen min, hadde jeg holdt på i to dager før jordmor kom og spurte om jeg ville ha epidural.

JAAAA!

Dette med å føde naturlig er kjempefint, og det var min plan, men ettersom tida gikk var jeg veldig glad for dette tidbudet :)

Anestesilegen kom, og jeg måtte sitte på sengekanten med ryggen til, og hvilte mot mannen min. En smule vondt med rier som kom og gikk, men det måtte jo til. Så fikk jeg noen små 'vepsestikk', bedøvelses pipetter før kateteret til epiduralen ble satt. Kjente ingenting, det gikk så fint.

Ved neste ri begynte epidural-pumpa å virke, og det var herlig! Riene ble redusert til sterke menssmerter, og jeg fikk litt pusterom innimellom. Etter at epiduralen ble satt, kom lillegutt på to timer. Fantastisk! :)

Denne gangen har jeg gitt beskjed på sykehuset om at jeg vil ha beskjed når det nærmer seg grensa for om man kan få epidural eller ikke. Tar valget der og da, ikke lett å si hvordan deg går denne gangen :)

Skrevet

Holdt på nokså mange timer med denne fødinga, det ble brukt riefremmende drypp. Gikk med på epidural tilslutt, vanskelig å sitte musestille når man har rier og den skal settes, men det går. Gav god virkning hos meg, veldig glad for den når de satte dryppet på full guffe. Men ble uansett hastesnitt tilslutt så vet ikke hvordan lindring den gir når ungen skal ut. Fikk ingen hodepine eller sånt etterpå.

Skrevet

Epidural? Nei takk! :)

Jeg har født fire ganger og ved min første fødsel ( jeg var bare 17) fikk jeg sjokk etter som tiden gikk og smertene ble mer og mer utholdelige. Jeg fikk da spm. om epidural og takket ja. Jeg kan ikke si at jeg hadde noe posetiv erfaring med den ettersom da jeg fikk pressrier følte jeg at jeg ikke hadde noe kontroll. Jeg klarte liksom ikke å føle skikkelig hvor babyen var i "prossesen" på vei ned og ut. Det gikk fint, men etterpå var jeg dårlig og kvalm. Så de andre tre gangene har jeg født uten noe som helst smertestillende og dette funker helt fint for meg, så jeg det statser jeg på denne gangen også. :)

Skrevet

Epidural <3 <3 <3

Hadde hatt rier i 22 timer da jeg fikk den. Rier med 2-3 minutters mellomrom HELE tiden!

Var sliten, og hadde så vondt at jeg nesten kastet opp.

Himmelsk!

Men de satte den tydeligvis feil på meg da, var lam i begge beina.. Og det skal man visst ikke være. Det visste ikke jeg før 10 mnd etter fødsel...

Kjente ikke at de satte den eller noe, enda jeg var liivredd for den før fødsel, og skulle i HVERTFALL IKKE ha noen nål inn i ryggen min.

Haha, så dum kan man være =P

Denne gangen skal jeg nedover til sykehuset når det begynner å bli tid før å føde, eller for å få epidural =P Naturlig fødsel er ikke noe jeg går for altså!

Har ikke hatt noen plager i ettertid, og jeg er overlykkelig for at jeg hadde den da snuppa ble tatt med vakuum. Riene dabbet heller ikke av, og hun kom 2 timer etter jeg fikk den=)

Kunne sikkert klart meg uten, men de sjekket desverre ikke åpningen min før jeg fikk den. Fikk pressrier bare kort tid etter at den ble satt.. Noe jordmoren ikke trodde på, for det var ingen som trodde jeg kom til å føde den dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...