Gå til innhold

Hvordan gå frem når man skal ha en "alvorsprat" med en 15-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er bekjente av kjæresten til faren hennes. Og med bekjente så mener jeg mennesker vi sier hei til om vi møtes. De spurte om hun kunne bo hos oss, ellers så ville de sende henne på barnehjem i hjemlandet. Det gikk rett på samvittigheten og vi sa ja. Vi har kun blitt fortalt av de og av skolen hennes at hun er her på studentvisum. (Hun går på en internasjonal skole her).

Og jo, hun har blitt kastet ut av faren sin. Hun har ingen familie i hjemlandet som sier seg villig til å ta seg av henne og derfor har hun søkt asyl som enslig mindreåring. Om den går igjennom, det vet ikke jeg, jeg vet bare at hun har søkt som det.

Har syntes at hele denne saken er merkelig selv. Hun viser fakter fra å være bortskjemt, til å være vant med å få alt hun peker på Har til og med lekt med tanken om at dette ikke er barnet til den mannen (Han som kaller seg hennes far), men at han bare har fått feks. 100.000 kr for å ta henne med til Norge.. Men det er jo lite sannsynlig.. Men jeg vet faktisk ikke hva som er sant eller ikke sant. Jeg vet bare at jeg har en 15 åring boende her og at barnevernet ikke gjør noe og de har selv sagt at de ikke kommer til å gjøre noe, før hun eventuelt får asyl.

Sikkert noen av dere som tror jeg bare dikter opp hele historien, men det får bare være. Ønsker egentlig bare tips om hvordan jeg kan/skal håndtere henne, ikke noe mer enn det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mente iallefall ikke at du har diktet opp hele historien, jeg er bare redd de har lurt deg jeg.

Håper dere finner ut av det i allefall, og at dere finner en løsning.

Hvordan du skal håndtere 15-åringen aner jeg ikke - har mer enn nok med 1 åringen min jeg (",)

Men, det jeg vet er at en 15 åring ikke har vondt av å bli satt tydelige grenser for - og ha plikter i hjemmet. Jeg hadde ikke akseptert oppførselen hennes, men hva du kan gjøre...? Jeg aner ikke. Gruer meg til jeg har en kravstor 15 åring i hus!!

Skrevet

hmmm, dette lukter litt for å si det slik.

uansett, for denne jenta sin skyld så bør du få avklart forholdene rundt hennes opphold. Dette med studentvisum høres jo litt rart ut hvis hun bare er 15. >Jeg foreslår at du tar kontakt med politiet som kan avklare hennes identitet og oppholdsstatus. Og gjør det i dag.

Jeg hadde aldri hatt en fremmed boende hos meg uten å vite nøyaktig hva som lå til grunn for problemene,

Hadde vel aldri heller bare sagt ja helt uten videre i utgangspunktet, håper virkelig ikke du blir lurt trill rundt her pga din snillhet

Gjest cunning stunts
Skrevet

Du må rett og slett sette alle de grensene og stille de kravene du føler er nødvendige for å fungere under samme tak, og stå på dem. Det er neppe enklere med en fremmed femtenåring enn med din egen, for å si det mildt, men du sliter ut deg og familien og gjør ungen en bjørnetjeneste om du ikke gjør det. Er hun bortskjemt så får du oppdra. Vil hun ikke bidra kan hun heller ikke motta noe. Om du vil etterprøve historien hennes er opp til deg, men den høres ikke god ut. Hvem betaler for at hun går på internasjonal skole? Det pleier jo å koste en arm og et bein, håper ikke dere står for utgiftene.

Skrevet

jøss, ja dette høres utrolig ut! mange gode svar her, så jeg skal ikke gjenta de. men slutt å la henne bestemme!

hun er voksen nok til å bli snakket til som en voksen - og i den situasjonen hun er i kan hun ikke forvente eller forlange at du skal kjøpe alt mulig til henne. og når hun så alikevel bare er misfornøyd er det eneste du kan gjøre å sette foten ned. Gi henne kun det aller nødvendigste - og kutt ut alt det andre. Og viktigst av alt; forklar henne hvorfor! snakk til henne, prøv å nå inn til henne.

Og kontakt kommune og barnevern - eller asylmottak - for det er jo helt sprøtt at du skal sitte med ansvaret for denne jenta som du knapt kjenner. Du trenger hjelp til det - lykke, lykke til!

Skrevet

Du leverer henne hos politiet. De er ansvarlige for å boplassere enslige mindreårige under behandlingstiden.

Skrevet

Har vurdert det. Å levere henne til politiet. Men jeg syntes synd på henne. Nå har hun vært her i drøye 2 mnd. Hun har blitt trygg på oss og vet at vi er "snille".. Hun har det siste året bodd her og der, hos forskjellige lærere på skolen sin osv. Jeg vil ikke at hun skal føle seg som en kasteball som blir tatt frem og tilbake hele tiden. Men det er kanskje en mulighet, om det viser seg at dette er umulig for oss fremover.

Og den internasjonale skolen som er her i byen koster ikke noe. Det er i hvertfall det jeg har fått beskjed om.

Skrevet

jo, men du kan jo ikke fortsette ha en person boende hos deg med disse forutsetningene?

Du må få avklart de faktiske forholdene i det minste. Er det du som har hjulpet henne med asylsøknaden feks? Er det faktisk levert inn en søknad eller er dette noe "faren" hennes sier? Da bør jo myndighetene være klar over at hun bor oss deg.

Og hvis hun er mindreårig asylsøker så bare skjønner jeg ikke hvorfor BV sier hun ikke er deres ansvar.

og jeg skjønner at du ikke har bare lyst til å "kaste" henne ut heller, men hvis hun skal fortsette å bo hos dere så bør det være under kontrollerte forhold på lag med myndigheten. som feks fosterhjem.

Har du forresten hatt alvorspraten med henne ennå???

Skrevet

INGEN kommer hit på studentvisum uten at de økonomiske og praktiske forholdene er tilstede - myndighetene utsteder ikke slike visum med mindre det er klart hvordan oppholdet skal finansieres. Og dersom hun er mindreårig ligger det et krav fra mynighetene der om hvor hun skal bo og hvem som har ansvaret for henne.

Dersom det er levert inn en asylsøknad på en mindreårig, har uansett barnevernet ansvaret sammen med politiet både for bosted og for detr praktiske i forhold til oppholdet.

Denne saken lukter - jeg skjønner virkelig ikke at du ikke får verifisert historien ved å kontakte politiet, se papirene hennes etc.

Skrevet

Min far har ringt politiet jo, og de har bekreftet at de har søknaden hennes om asyl inne. Om det er som enslig mindreåring er jeg usikker på, men asyl søknad hadde hun der.

Det hele startet med at hun skulle være her i 3 uker og de 3 ukene ble lengre og lengre.. Nå er det "for alltid"..

Syntes egentlig denne tråden har tatt litt av og sporet heeeelt bort fra det jeg egentlig spurte om.

Jeg er ikke interessert i å utbrodere noe mer. Skulle du være en som faktisk jobber/har god peiling på slike saker som dette, så kan du godt sende meg en PM, ellers så legger jeg ballen død her.

Hjelper meg lite at dere sier at det er rart at barnevernet eller politiet ikke gjør noe. Ringte politiet tidligere i dag og de kunne ikke gjøre noe. De ba meg ringe barnevernsvakten, noe jeg gjorde, der fikk jeg beskjed om å sende de et skriftlig brev om hvordan saken er. Noe både jeg og skolen allerede har gjort for mange uker siden. Så der er jeg like langt.

Skrevet

Den stakkars jenta er vel bare redd for å knytte seg til enda en ny person. Hun frykter kanskje at dere også vil dumpe henne.

Det er vanskelig nok å være fjortiss (husker enda hvordan det var selv), og når man i tillegg har en del bagasje er det nok ikke greit.

Du får ta en samtale med henne der du viser at du bryr deg om henne og støtter henne, men at du forventer å få litt hjelp og takknemmelighet i gjengjeld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...