Gå til innhold

Gule striper på tennene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 1 år har plutselig fått ei lysegul tynn stripe på de fire tennene han har oppe i munnen.

Hva kan det være? Han fikk aldri smake verken godteri, brus eller sjokolade før 1-årsdagen sin, så kan ikke være det.

Men han spiste appelsin dagen før jeg oppdaga stripene. Kan det være det? Han er ganske umulig å få pussa tennene på, tror det er ny tann på vei, siden jeg ikke får nærme meg munnen hans. Men vi pusser jo selvfølgelig likevel, så godt vi kan. Han får fluor også.

Noen andre som har opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei eg veit ikke, prøvd å pusse godt?

Skrevet

Har prøvd så godt jeg klarer, han hyler bare. Men han har akkurat fått en jeksel, så det er vel derfor han blir så sinna når man skal pusse. Men jeg har ikke fått det bort.. :S

Gjest Tale30
Skrevet

Ta ham med til tannlegen hvis du er bekymret. Jenta vår har gule flekker på tennene, men det er som fordypninger i tennene, og det har vært slik helt siden de kom opp. Hun har en emaljefeil, og det er veldig bra å registrere dette tidlig dersom dette skulle være problemet. Når du sier at det plutselig har kommet, så er det vel ikke så sannsynlig at det er medfødt i alle fall..

Skrevet

Hvordan får man en 1-åring til å gape hos tannlegen? :S

Gjest Tale30
Skrevet

Det er ikke lett! Og det blir litt sånn hipp som happ. De har en teknikk hvor mamma eller pappa holder barnet på fanget i tannlegestolen, også legges hodet til barnet i fanget på tannlegen som sitter på en stol ved siden av. Så forsøker de så godt de kan å dra leppene opp så de får sett på tennene.

Barna er jo forskjellige da, så det er sikkert mange som lar seg lokke av leker og belønning. Jenta vår var bare 10 mnd første gang hun var der, så det var ikke mulig å bestikke henne. Det var ikke lange glimtet de fikk, men nok til å konstatere at hun hadde emaljefeil, og at det ikke hadde blitt kariesutbrudd enda.

Skrevet

Ja skal ringe tannlegen om det fortsatt er der om noen dager.

Kan det være sånn fordi han har ramla å slått seg på munnen? Han er høyt og lavt, så det blir litt knall og fall, men tror ikke han har slått munnen.

Han er 12 mnd, så noe bestikkelse kommer ikke til å funke her heller.

Gjest Tale30
Skrevet

Hvis det er en tynn stripe som går på tvers over tennene, så kan det jo indikere at det er noe som har ført til dette, for eksempel slag ol. Men skulle tro du hadde sett at han var hoven på munnen hvis han fikk så hardt slag at det skapte skade på emaljen.

Masse lykke til :) Vi får håpe at det bare er et slikt barnebelegg som kan pusses av hos tannlege, da trenger dere jo ikke gjøre noe med det før han blir litt eldre :)

Skrevet

Han har ikke vært hoven i munnen. Han ramler til stadighet, da han ikke finnes forsiktig, og skal løpe og klatre hele tiden, men han har ikke grått lenge når han har falt, så det er iallefall rart om det viser seg at han har slått tennene, for det har iallefall ikke jeg fått med meg. Ikke går han i barnehage heller, jeg er sammen med han stortsett hele tiden.

Hmm, merkelig :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...