Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #1 Del Skrevet 28. februar 2010 Å lese for mye på nettet når man er blitt prøvere kan være farlig... Saken er den. Jeg har gått på p-piller i 10år, sluttet i juli/august 2009. Sluttet for å få kroppen stabil, og etterhvert kunne begynne med prøvingen. Fikk blødning med en gang jeg hadde tatt min siste p-pille, hadde også en syklus på ca.30dager frem til desember. Siden desember har jeg kun hatt mensen en gang, så syklusen er jo oppe i 50dager eller så. Vi har først begynt prøvingen 1.januar iår, tiden etter pille slutt var det lite aktivitet, så først nå er vi aktive prøvere. Siden 1.januar har jeg brukt eggløsningstester og fikk rundt 6februar kjempe positiv eggløsningstest som varte i 2-3dager. 12dager etterpå kom mensen. Jeg har lest mye på nettet, spesielt om PCO og PCOS. Og engster meg for at det kan være noe sånt i bildet. Jeg vet det kan ta godt og vel ett år før syklusen stabiliserer seg etter p-pille slutt. Men synes det er så rart at jeg plutselig begynte å få lange sykluser. Jeg har nå i PP2 begynt med temping med basaltermometer. Noen som har noen beroligende råd? Vil se det an litt før jeg løper avgårde til legen, for etter erfaring hos veninner og bekjente har de fått beskjed om at sånt kan ta tid før det stabiliserer seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141513997-trenger-r%C3%A5d-om-ustabil-syklus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #2 Del Skrevet 28. februar 2010 Hei. Det kan godt være at mensen stabiliserer seg selv iom at det enda ikke har gått et år siden du sluttet. Om det kun har vært en syklus som har vært unormal, ville jeg ventet litt og sett om den fortsatte å være lang/uregelmessig. Har du mye hårvekst eller uren hud? Er du overvektig/har lagt på deg mye etter du sluttet med ppiller? Om du bekymrer seg veldig, ville jeg bestilt time hos en privat gynekolog. Der tar de ultralyd at eggstokkene dine, for å sjekke om du har mange små cyster på dem (PCO). De tar også blodprøve for å sjekke om hormonene som styrer eggløsning og menssyklus (LH og FSH) har normale verdier. Om du har unormale hormonverdier, er det ikke sikkert det er noe poeng å ta eggløsningstester (de kan da vise feil). For å treffe eggløsning er vel da det beste å ha sex annenhver dag. Jeg har selv sykluser på 32-52 dager. Sluttet på ppiller mai09. Jeg har ingen cyster, er normalvektig, har litt uren hud og litt mye hår. Gynekologen sa jeg hadde en PCO-tendens ut ifra blodprøvene mine (tatt på dag 27 i en syklus på 43 dager), og at jeg ikke hadde eggløsning den syklusen. Da jeg senere tok flere blodprøver hos min fastlege dag 7 i neste syklus, var disse prøvene normale. Dette er noe jeg ikke helt skjønner hva betyr, om jeg har en hormonforstyrrelse eller ikke. Jeg er veldig spent på om syklusen kan rette seg på egenhånd, eller om jeg må ha pergo for å bli gravid. Jeg har blitt tilbudt pergo av gynekologen når jeg skal starte prøvingen. Hun sa at jeg ikke skulle bekymre meg rundt dette med å bli gravid iom at det var mange egg der, og at muligens noen av dem kun trengte litt hjelp til å løsne. Håper hun har rett Jeg temper også, men er usikker på utbyttet jeg har av dette. Har hatt temperaturhopp (ser ut som eggløsning) i samme syklus som gyn. sa ut ifra blodprøve at jeg ikke hadde hatt eggløsning. Jeg har som du sikkert skjønner ikke blitt så veldig mye klokere av alle prøvene jeg har tatt (bortsett fra at jeg nok ikke er hardt rammet av PCO). Egentlig skjønner jeg ikke helt hvorfor gyn. kalte det jeg har PCO-tendens når jeg ikke har cyster. Ut ifra hva jeg har lest på nettet, heter dette med ustabile sykluser på under 90 dager oligomenorea. Håper alt ordner seg for deg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141513997-trenger-r%C3%A5d-om-ustabil-syklus/#findComment-141514862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå