Gå til innhold

nå er jeg så lei denne skrikingen på dagtid når det er tid for å sove!

Anbefalte innlegg

Skrevet

min datter er 25 mnd, og hyler og skriker "vil ikke sove!!" når hun skal legge seg en liten dupp på dagen....

i barnehagen er det INGEN problemer med å få henne til å sove! men her hjemme går det bare ikke.... og jeg kan ikke slutte å legge henne på dagen heller, da blir hun overtrøtt om kvelden...

nå ligger hun inne på rommet sitt og griner etter mamma, (hun har døren på gløtt så hun kan komme ut).

men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre!!! jeg har lest henne et eventyr, sunget en sang og fortalt henne hva vi skal gjøre etterpå. da sier hun bare "vil ikke" og fortsetter kampen. hun hiver dyner og puter på golvet, og kan til og med slå meg!

burde jeg slutte med å legge henne på dagen når hun er hjemme kanskje? jeg blir så frustrert :(

Skrevet

Vi måtte gå tur med jenta vår for å få henne til å sove, men det er kanskje ikke gjennomførbart for deg? Hun sluttet forøvrig med dagdupp da hun var 28 mnd, så hun er kanskje snart klar for å slutte?

Skrevet

jeg gikk turer da hun var et halvt år, men vil ikke at hun skal bli vant med å trilles i søvn... her må jeg ligge ved siden av henne til hun sovner :( hun har nettopp sluttet å drikke av tåteflaske ved legging (vet det er seint), og det fungerer bra ;) nå er alle flaskene kastet! :D

men i dag har hun ikke sovet, og det har gått helt fint ;) så kanskej hun faktisk ikke trenger denne luren når hun er hjemme?? men i barnehagen trenger hun den så der kan hun få sove :)

men da var det kanskje like greit ;) jeg såg for meg at hun kom til å bli trøtt i 4-5 tiden, men har gått greit :)

Skrevet

Nesten nøyaktig samme problemstilling her... Vanskelig å legge hjemme, men i barnehagen vekker de henne ofte etter 2 timer (hvis ikke blir det kluss med nettene). De dagene vi er hjemme har vi endt med å alltid gi henne tilbud om å sove, dvs legger henne i senga som vanlig og ser hva som skjer. Av og til sovner hun uten problemer, andre ganger ligger hun og prater/leker en stund i senga før hun roper på oss, og noen ganger protesterer hun fra starten. Vi har sluttet å "krangle/kjempe" for å få henne til å sove. Vil hun ikke, tenker jeg at hun ikke er trøtt nok, og da slipper hun. Som oftest går det greit likevel. Noen ganger blir hun jo trøtt tidligere på kvelden, men da sørger vi for å holde henne i aktivitet passe lenge, og så evt legge henne litt tidligere den kvelden.

Skrevet

Hun er forresten 1 mnd yngre enn jenta di.

Skrevet

Vi går alltid tur i vogna.

• 3 uker senere...
Skrevet

Sitter å tenker på det samme. Hun var to år i helga og jeg grubler veldig på hva jeg skal gjøre. I bhg er det intet problem. Har vel kommet frem til at jeg ikke gidder krangle med henne jeg heller. Gjør som noen skrev her at hun kan få velge selv. Vil hun ikke sove, så er det ok, vil hun sove så er det også ok. Det gir ingen forskjell på nattesøvnen hennes uansett, så tenker hun kan få bestemme selv litt fremover. De er jo i en overgangsfase der de snart skal over til å slutte med dupp, så jeg tenker hun må prøve å regulere dette selv. Så får jeg heller tåle litt sliten unge på kvelden og evt at hun kan hvile seg litt på sofaen eller at jeg leser en bok for henne.

De gangene hun ikke sover, legger jeg henne heller litt tidligere. Da kan hun selv regulere når hun er trøtt nok til å sovne. Hun får lov å være våken (jeg kan ikke kreve hun er trøtt når jeg sier det), men får ikke lov å mase om å stå opp når hun først er lagt.

Skrevet

mine to har ikke gått i barne hage(begynner ttil høsten) de er 3 og 2 år nå. og de sluttet begge gradvis å sove rundt 18 mnd alder. de legger seg kl 18.30. og sover fra 18.45. hver eneste dag uten unntak. det begynte slik du beskriver. noen dager sovnet de da utpå ettermiddagen og ble litt vanskelige å legge på kvelden men det var kun kanskje 3-4 ganger på 2 mnds tid. se sov vel et par ganger i uken rundt kl 13. men lot de velge selv. hadde de gått i barnehagen hadde de nok trengt å sove på dagtid lengre. men i og med at de blir lagt tidlig og står opp når de er uthvilt så sluttet de nok såpass tidlig å sove her.

Men de ble begge to helt hysteriske når jeg skulle legge de på dagtid husker jeg. pleide å ta vognen å kjøre litt hvis det var dager de var supertrøtte men ikke ville sove.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...