Gå til innhold

Kan man bruke bakepulver istedenfor gjær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann mener det går, men jeg er usikker. Har aldri hørt det før.

Skal bake boller og trodde jeg hadde gjær, men var tom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gjær kan byttes ut med natron eller bakepulver

Skrevet

Det går an å bake med bakepulver, men synes baksten berre smakar godt som heilt fersk, ikkje så godt dagen derpå. Scones er "rundstykke" med bakepulver, du kan jo evt google oppskrifter for å få vite mengde med bakepulver som må til.

Skrevet

Takker for svar. Æsj, da hadde mannen rett da. Skal vente med å innrømme det. Han sitter spent på kjøkkenet og venter på at dere skal svare :P

Vi skal bake boller, hadde tenkt å bake mange så vi hadde i flere dager, men vi får hive de i oss med en gang :D

Skrevet

Boller

INGREDIENSER:

5 dl. hvetemel,

3 ts. bakepulver,

1 ts. kardemomme,

2 ss. sukker,

100 gr. smør,

1 egg,

1 1/2 dl fløte,

50 gr. rosiner

FREMGANGSMÅTE:

Bland alt det tørre. Smuldre i smøret. Visp sammen egg og fløte og bland det i melblandingen. Ha til slutt i rosiner og sukat. Ta deigen ut på melet bord, trill den ut til en pølse som du deler opp i ca. 16 deler og triller til boller. Sett bollene på smurt plate og stek dem på nederste rille i ovnen ved ca. 200 C i ca. 15 minutter.

Skrevet

hehe :-D altid irriterende å innrøme at de mannfolka har rett ;-)

dere får kose dere med både baking og spising :-D

Skrevet

Det skulle være to poser med gjær i denne baksten, har egen oppskrift :) Skal det være to spiseskjeer med bakepulver da?

Ja, syns det er ergelig å måtte innrømme det. Skal vente lengst mulig før jeg sier det. Eller kanskje jeg bare skal overse han og begynne å bake bollene med bakepulver ;)

Skrevet

Det er vanskelig å si hvor mye bakepulver man skal bruke i stede for gjær - ofte lar det seg ikke alltid gjøre, da gjærdeiger ofte er tunge. Bakverk med bakepulver blir som oftest bedre om deigen som skal stekes ikke er så tykk. Du må nesten prøve deg frem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...