Gå til innhold

Noen som vil være med på lavkarbo.kosthold??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle starte imorgen med lavkarbo.kosthold siden alle sier det er så bra for oss med PCOS. Hadde vært så bra hvis vi var flere om det... Er noen av dere med? Vi kan jo motivere hverandre, og komme med råd. Er kjedelig holde på med dette alene :)

Skrevet

Hei:)

Jeg har prøvd en lavkarbo kur før, og den funket bra. Jeg har ramlet av lasset nå. (jula kom) Men kunne godt tenkt meg å prøve det igjen, og det er vankselig alene. Så er ikke en dum idè og være flere om det. :)

Skrevet

Så flott :) Da kan man jo motivere hverandre litt... Jeg er klar fra i morgen av... Er du med?? Flere også, kanskje??

Gjest iliis
Skrevet

Meg, meg meeeg!:P

Jeg gikk på den. Gikk ned ti kg faktisk. Men datt helt av lasset da det kom litt tunge tider.. Men nå er jeg fit for fight!:)

Skrevet

Jeg vil gjerne være med, men synes det er så j..... vanskelig å finne fram til riktig mat :S La oss begynne med det første. Hva skal man f.eks spise til frokost? Jeg er jo vant til brødskive eller knekkebrød.

Skrevet

Da tenker jeg at vi alle tar en fast dag vi går på vekten eller måler oss? Er dere enig?? Det er jo litt gøy følge med på det ;)

Frokost: Omelett, havregrøt (kokt), rugsprøknekkebrød,

Lunsj: Kan være det samme som frokost, eller gjerne salat, kyllingfilet,middag fra dagen før (som man bare kan varme opp på jobben).

Kutt ut: Sukker, hvetemel, stivelse som er i poteter, ris og pasta.

Spis mer av: Knekkebrød, hvis dere skal spise brød, så velg fedon sitt (kjøper det på rema), egg, nøtter, kjøtt, fisk og grønnsaker. Spis ikke lightprodukter, heller de fetevariantene (disse er bedre for blodsukkeret vårt). Skal vi ha en fast dag vi mailes?? Slik at vi opprettholder kontakten og motivasjonen...

Jeg selv har prøvd dette en gang, og fikk faktisk mensen. Noe jeg IKKE har til vanlig. Dessverre er jeg veldig glad i sukker, så det går i masse godteri. Det blir mitt største tap :) Vi alle ønsker jo oss barn, så jeg tror virkelig dette er bra for kroppen vår...

Lykke til, girls :) KLEM

Gjest iliis
Skrevet

Ja, jeg er med! :)

Frokost: Egg: omelet med skinke fks..

Lunsj: salat med fetaost

Mellom måltid: Brokkoli

Middag: Fks. En halv grønn paprika, fyll den med kjøttdeig ( gjerne med litt tacosmak) hell over fløte og dryss med ost. Settes i ovnen til marinering:)

Kvelds: Egg igjen. På denne måten gikk jeg ned ti kg på0 komma niks!:)

Gikk ellers endel i kjøtt, grønnsaker, oster, smør, salater og egg..:)

Holdt meg unna knekkebrød også jeg..:)

Og mensen kom tilbake gitt!:)

Skrevet

Heisann!

Jeg har paavist masse cyster paa eggstokkene, men har ikke noen av de andre symptomene paa PCOS som saadan annet enn veldig(!) uregelmessig mens. Jeg proevde metformin en stund i fjor ettersom det ble anbefalt av allmennlegen min, men det gjorde ingen forskjell med tanke paa vekt eller mens.

Jeg har blitt anbefalt aa gaa ned i vekt da legen min tror at jeg har cyster paa grunn av at jeg er overvektig. Min mann er VELDIG klar for barn, og jeg foeler meg litt "udugelig" da jeg er like fruktbar som en kongle paa havets bunn for oyeblikket. Jeg er ikke saa motivert for aa trene masse, men vil gjerne vaere med paa lavkarbo kosthold om noen av dere har forslag paa hvordan vi kan gaa fram.

Leste ogsa om en bruker her som hadde tatt krom og fikk mensen tilbake. Har noen av dere erfaring med dette?

Takk for hjelpen saa langt.

Skrevet

Jeg har en oppskrift på knekkebrød hvis noen vil ha. Tror de er ganske ok å spise med tanke på karbohydrater. De lages med linfrø, solsikkefrø, havregryn, sammalt grov rug og sesamfrø.

Skrevet

lavkarbo.no, kjempemange deilige oppskrifter! Det varierer i det uendelige :) Husk å drikke masse vann, og på lavkarbo skal man kjenne etter på kroppen og ikke telle kalorier ;)

Skrevet

Takk for linken! Jeg maa innroemme at virker vanskelig aa kutte ut karbohydrater ettersom jeg er vant til aa spise mye broed og pasta. Lavkarbo.no ser ut til aa ha mange fine oppskrifter, tusen takk!

Hvordan gaar det med dere andre "lav-karbo'er" der ute?

Skrevet

Hei og hopp

Håper dere fortsatt er med?? Her går det veldig bra :) Flink til å spise riktig mat... Fått endel fine ideer på mellom-måltider, f.eks nøtter og frukt sammen, skyr (den finner dere i kjøledisken), reker og avokado med rømme, havregrøt med bær og mandler..

Ha en riktig god natt

Skrevet

PCOS-berter :) Hvordan går det med kostholdet deres??? KLEM

Skrevet

begynner aa bli litt lei av havregroet til frokost..... Har saa darlig fantasi med mat saann generelt, og enklere blir det ikke naar man skal ha lavkarbo. Men, surrer videre saa ser vi hvordan det gaar :)

Skrevet

begynner aa bli litt lei av havregroet til frokost..... Har saa darlig fantasi med mat saann generelt, og enklere blir det ikke naar man skal ha lavkarbo. Men, surrer videre saa ser vi hvordan det gaar :)

Skrevet

leste på spisdegslank.no ang. lavkarbo-diett og de har en kjempe streng diett som setter kroppen i ketose. er dette nødvendig? i mitt tilfelle vil jeg "bare" ned 10 kg, men etter å ha fulgt min lavkarbo diett så begynte jeg å lure på om den ikke var bra nok . så spm mitt er - om man må sette kroppen i ketose for at det virkelig hjelper? maten for 10 dager der koster jo nesten 2500-3000kr. ingen som har råd til det vel.. hmfr

Skrevet

og.. man kan bake glutenfritt brød ? blir ikke det uten karb? eller?

Skrevet

Når man starter en lavkarbodiett skal man ned i så lite karbohydrater at kroppen får et sjokk.

Man får diverse symptomer på at man har nådd denne fasen. Ofte får man ganske dårlig ånde (kjempefestlig....urk...) hodeverk og man er gjerne litt slapp.

Når man kjenner dette (det kommer faktisk ganske raskt, allerede i løpet av noen dager om man er effektiv!) skal man fortsatt spise veldig lite karbohydrater i omtrent ti dager. Man oppdager plutselig at slappheten forsvinner og alt blir mye bedre. Aldri gå lengre enn to uker med så lite karbohydrater, iallfall ikke uten oppfølgning fra noen som virkelig kan dette her. Man kan risikere å bli alvorlig syk om man mangler næringsstoffer.

Det finnes en del ting som man bør holde seg unna når man prøver lavkarbo. Ikke spis kornprodukter de første to ukene. Spis heller ikke mais, kokte gulrøtter (rå gulrøtter er helt okey!) eller sukkerfrie produkter.

Spis fem måltider om dagen, men spis litt mindre enn det du er vant til. Etter du er ferdig med de to første ukene velger du deg en dag i uka der du har et måltid hvor du spiser alt det du har lyst på og så mye du kan klare å få stappet i deg. Den dagen er det helt greit å spise sjokolade og drikke cola til middag.

Et tips jeg fikk da jeg fulgte dietten er at dersom man virkelig har problemer med sukkersug, så gå til butikken og kjøp en softis i beger. Softis er bygget opp på fett og har forholdsvis lite sukkerinnhold, så dette er den beste utskeielsen man kan velge om man føler det er nødvendig. Husk at den skal være i beger og at eneste strøet som egentlig er godkjent er hasselnøtter.

Jeg gikk ned ganske mye på en slik diett, men som de fleste andre kom det en jul og jeg kom helt ut av rutinene. Jeg burde virkelig ha startet igjen.

Bare som et tips. Hvis dere føler dere står stille og vekta ikke forandrer seg, prøv å bruke målebånd. Mål rundt overarmene, lårene og magen hver uke (finn et punkt hvor du er sikker på at du vil måle på samme stedet hver uke. Navlen er et godt utgangspunkt rundt magen...) og legg merke til hvor mange centimeter man faktisk mister når man begynner å gå ned. Vekta kan stå stille, men kroppen forandrer seg likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...