Gå til innhold

Hva vil DU anbefale meg å studere og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre med livet mitt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sett opp en liste over ting som interiserer deg :-) hør gjerne med gode venner og familiemedliemer hva de mener du ville passe til å jobbe med :-)

ville nok heller satset på det, enn å spørre noen vilt fremmede om råd ;-)

Skrevet

Huff.. skal ikke være lett dette her. Har gått første semester spesped nå, men vet virkelig ikke om det er tingen for meg likevel.. liker jo å jobbe med barn og sånn, men klarer ikke motivere meg for studiet. Alle venner og familie mener dette er perfekt for meg, men jeg er ikke så sikker.. Akkurat nå tenker jeg på alt mulig, fra sykepleie til økonomi! Problemet er vel at jeg egentlig ikke vet hva som faktisk interesserer meg. På ene siden vil jeg gjerne jobbe med barn osv eller noe lignende på den annen side ønsker jeg å lese noe der det faktisk finnes en FASIT! Savner det litt fra VGS der man hadde så mye fag der svaret enten var riktig eller feil og man ikke trengte å tolke og argumentere hit og dit.. HJELP, hva skal jeg gjøre?

Skrevet

Om du ikke vet hva du vil, så vet du sikkert om en del yrker du absolutt ikke kunne tenke deg. Skriv opp disse, og etterhvert som du tenker ut jobber du ikke vil ha, se om det er hele områder du kan sjalte ut (helsevesenet, skoleverket osv).

Når du er ferdig med det, se om det er noen områder igjen som du muligens er interessert i. Om det er det, så undersøk litt rundt dette. Hva slags jobber finnes i denne bransjen/faget, hva slags utdannelse kreves, hvor kan jeg ta denne utdannelsen osv. Om det ikke er noen områder du er interessert i, så se på interessene dine og hva du likte på skolen. Likte du naturfag og laboratoriearbeid? Hva med laborant, kjemiingeniør osv.

Bruk litt tid og energi og jobb litt systematisk med dette. Det er ikke sikkert at svaret kommer rekende på ei fjøl. Om du trenger hjelp, så undersøk om det er et karrieresenter i ditt fylke som kan hjelpe deg.

Om alt slår feil. Ta et tenke år der du tar et fag eller jobber mens du bestemmer deg.

Skrevet

virker på meg (ut i fra det jeg leser og tolker) at du kanskje starter å gå lei skole? i det minste den delen hvor alt må tolkes ut fra situasjonen..

kan forstå deg godt, er ikke altid like enkelt..

(første ano svarer her foresten)

hva med å se deg om etter noe helt nytt? kanskje du finner ut at du liker interiør eller mekking av biler ;-)

vet ikke helt hva jeg kan gi som tips.. men hadde jeg vært deg (har vært der selv) så hadde jeg nok vurdert hvor vidt jeg hadde klart mer skole.. kanskje et år med jobb ville funke? men klart.. kan være best å fullføre utdanning først..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...