Gå til innhold

Kan jeg kreve pergo av legen?

Anbefalte innlegg

Har legetime 3.mars.. Vi har prøvd å bli gravide i 2 år uten å lykkes.. Siste året skulle vi egentlig ikke prøve,da jeg har ventet på en operasjon. Nå er operasjonen overstått,og vi er mildt sagt utålmodige etter å få komt igang med prøvingen igjen.

Etter å ikke brukt prevensjon i 2 år, håper jeg nå på å få litt medisinsk hjelp. Jeg fyller snart 26år, og vil gjerne bli mamma!

Kan jeg gå inn til lege å bare si jeg ønsker pergo? Hvordan skal jeg si det for å gå fra legen med det resultatet jeg ønsker?

Er sjenert, og bruker ikke heve stemmen og kreve det jeg ønsker. Vil gjerne være høflig også, jeg setter jo utrolig stor pris på fastlegen min og det han har gjort for meg. Men nå ønsker jeg å få begynne på medisin som øker sjansene våre for å bli gravide!

Kan noen gi meg tips for hva jeg skal spør om, og hvordan jeg skal ordlegge meg for å få hjelp nå?

En grunn til at legen min kan nekte å gi meg medisiner er at jeg fortsatt går på krykker etter operasjonen. Men legen på sykehuset sa at etter 6 uker kan jeg fritt bli gravid,og nå er det 5 uker siden operasjon. Og siden jeg har pcos så regner jeg ikke med å bli gravid med det første. :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141513274-kan-jeg-kreve-pergo-av-legen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Hvis legen din har påvist PCOS (at du har målt via blodprøve at du ikke har eggløsning på egenhånd, og tatt gynekologisk undersøkelse av eggstokkene), vil det neppe være vanskelig å få pergo iom at du har prøvd så lenge.

Om du ikke har tatt hormonprøver og gynekologisk undersøkelse, bør du spørre legen om å bli henvist til gynekolog for undersøkelser. Nå vet jeg jo ikke hva slags operasjon du har hatt, og om det kan være noen grunn til at du må vente. Om du har tatt undersøkelsene over, ville jeg nevnt dette for legen, si at jeg har prøvd å bli gravid i 2 år, at jeg har PCOS, og spurt om jeg derfor kunne få pergo.

Du trenger jo ikke nevne operasjonen om ikke legen nevner det selv, iom at legen på sykehuset sa at det var greit etter 6 uker. Om jeg ikke fikk hjelp av legen, ville jeg tatt kontakt med en privat gynekolog. Jeg har selv ikke begynt prøvingen, men har av min gynekolog blitt tilbudt pergo når jeg skal starte opp, pga uregelmessige sykluser og manglende eggløsning. Lykke til :)

Pergo er et lavterskelhjelpemiddel som de fleste leger villig skriver ut resept til for å prøve. Hvis du har fått påvist PCOS er sjansen stor for at du får prøve Pergo. Eneste grunn til at han kan nekte deg det er muligens hvis du er overvektig. Ikke alle leger bryr seg om det, men med tanke på at PCOS og overvekt hører sammen og mange opplever å få eggløsning og stabile sykluser av å gå ned i vekt så vil noen leger gjerne prøve det før de pumper deg full av hormoner.

Takk for svar :)

Blir litt beroliget, og håper at legen min villig skriver ut resept til meg. Har vært hos gyn. og hun ga meg diagnosen pcos, vel og merke uten å ta noken blodprøver.

Tok blodprøver hos fastlege, hormonnivåene mine var helt normale, men han utelukket ikke pcos på grunnlag av disse.

Jeg er normalvektig, nærmer meg kanskje litt undervektig. Får iallefall beskjed om at tynnere bør jeg ikke bli av vennene mine. Eneste symptom jeg har på pcos er uregelmessig mens (har den hver måned i perioder, mens andre perioder kan det gå måneder imellom) og unormalt mye hårvekst.

Fastlegen har også tidligere sagt at han ville gi meg pcos når vi hadde prøvd i noen måneder. Og selv om vi egentlig ikke fikk "lov" før operasjonen, prøvde vi aktivt å bli gravide.. Krysser fingrene for at jeg får pergo, vil bare komme igang å få økt sjansene våre litt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...