Gå til innhold

Syk baby som ikke spiser eller drikker, hvor lenge før en bør bekymre seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 6,5 mnd er forkjølet og ikke i form. Han vil ikke spise grøt, middag eller noe. Ikke drikke melk eller vann. på ca 1,5 døgn har han drukket kanksje 150 ml melk tilsammen og ikke spist noe. Han sutrer og griner og har det ikke noe greit:-( Han har ikke feber og legen sier det bare er virus infeksjon!

Hvor lenge kan de gå uten mat og drikke? Blir så bekymret,

Fortsetter under...

Skrevet

Du ringer legevakten når du er bekymret. Våte bleier er et godt tegn på at barnet klarer seg.

Skrevet

Hei!

Føle sånn med dæ, gutten min fikk spysjuka som 5 mnd gammel og det var på nippe vi måtte på sykehuset for intravanøst, men han bynnte drikke like før det bynnte bli krise ;)

1,5 dl iløpete av et døgn e svært lite, men om det e nåkk må nesten legen si, ring NU og fortell ståa - dm har en tabell dm regne ut fra bla vekt på ungen. Da får du vite kor mye han MÅ ha iløpete av et døgn. Dm blir så lett dehydrert de små :(

Kan jo også fortelle ka vi gjore som hjalp litt :

Fruktpure - det ville han faktisk ha (e jo litt væske i det)

Engangssprøyter som æ fyllte med vann og spruta rett i munn hans, litt og litt

Vann fra teskje, en skje nu og en skje da blir nån ml det også :)

Våt klut som han fikk patte av

Har du prøvd babyfeeder med frukt i? nåt safti som pære f,eks? Eller kanskje saftis?

Har du prøvd å gi saft? Bare man får i de små nåt så blir det bedre :)

God bedring så mye til lillegutten din! Og ring legen nu!! Om han virke apatisk og slapp bør du virkelig følge med - det blir så raskt verre med de små :(

Skrevet

Tusen takk for svar. Han er fremdeles "med" og ikke apatisk heldigvis, men ikke mye tiss i bleia nei, men kommer litt. Bebyfeeder har jeg prøvd med pære, det elsker han til vanlig men ikke nå:-( Fruktpure liker han ikke. Har ikke prøvd saft enda, gjorde det sist han var syk, men han ville verken ha det eller sukkervann. Men engangssprøyte skal jeg prøve.

Den legen som er på legevakta nå liker jeg ikke. Har flere ganger vært hos han og fått beskjed om at det bare var virus, og blitt sendt hjem. 2 av gangene endte det opp med sykehusopphold. Så han avfeier bekymrede småbarnsforledre glatt. Vi var der med minsten i går, og ble bare sendt hjem med diagnosen virus og han sa det ikke gjorde noe om de ikke spiste, de regulerte seg selv sa han!

Får ringe legevakta i nabobyen til kvelden om han ikke spiser mer.

Noen tips på hvordan "lure" i han grøt eller melk?

Skrevet

Ring legevakten! Man skal ha svært lav terskel for å kontakte lege når babyen ikke drikker!

Skrevet

Her er en mal jeg fikk da minsta var syk:

Hvor mye væske trenger barnet?

Generelt kan vi si at jo mer væske, jo bedre, og at det er bedre å drikke noe enn ingenting. Minimum væskeinntak bør være:

•Barn under 1 år: 1 desiliter væske per kilo kroppsvekt per døgn.

•Barn over 1 år: 0,5-1 desiliter væske per kilo kroppsvekt per døgn. ...

En grei pekepinn på at barnet ditt får i seg nok væske, er at barnet tisser hver 3.-4.time.

Da eldste var baby fikk vi beskjed om 4 våte bleier i døgnet skulle det være. Men med minsta sa de at et døgn uten våte bleier så vurderer de tiltak.

Ellers så vil jeg si at du bør være obs på om urinen begynner lukte og bli veldig mørk. Og aceton-lukt fra munnen er tegn på dehydrering.

Prøv gi han mat med væske. Agurk, melon, pære o.l inneholder masse vann.

Et anet tips er å gi han tannbørst dyppet i vann. Altså sånn at han kan leke med den og "drikke" av den.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...