Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #1 Skrevet 27. februar 2010 googla litt på nettet, og leser bare på forum at folk skal ha hjemmestrikka hentesett som de selv har brukt og som bare er sååå nydelig osv.. ?? for all del, man gjør som man vil, men trodde ikke det betydde så mye ? jeg er førstegangs så har null peiling!!! er det vanlig altså? jeg prøver å finne noe til å ha i fødebaggen, men er så vanskelig.. har termin i slutten av mars.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #2 Skrevet 27. februar 2010 Mange liker å "pynte" minsten ekstra til hjemreisen fra sykehuset. Gjør hva du føler for selv. det er opp til deg det. Jeg har alltid hatt med et hentesett til mine barn, men det har bare vært en finere sparkedress e.l ikke noe fancy svancy.
Mom2Two Skrevet 27. februar 2010 #3 Skrevet 27. februar 2010 Moren min har strikket nydelige hentesett til begge våre. Jeg var heller ikke klar over at det var en big deal, for jeg tror faktisk med førstemann at jeg hadde kjøpt et helt okay sett på salg til en hundrings på H&M (hvit bukse og hvit jakke i bomull med lik lue) før hun da kom med strikkeklærne:-) Ungen overlever med klær fra H&M også, mye fint å få kjøpt nå til dags til en rimelig penge:-)
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #4 Skrevet 27. februar 2010 Det er helt opp til deg. Her ble det et nydelig hjemmestrikket hentesett fra mormor (som ikke passet i det hele tatt da han var mer enn et kilo mindre enn vi trodde han skulle være).
Lykke X 4 Skrevet 27. februar 2010 #5 Skrevet 27. februar 2010 Det bestemmer du! Trenger ikke være hjemstrikka. Men velg noe du liker og som du tror vil være passende og komfortabelt for babyen Hentesettet vil du sikkert huske på når barnet vokser til og tenke at dette var drakten babyen hadde på seg når h*n reiste hjem. Det har sin sjarm. Men trenger overhodet ikke være eksklusivt! De viktigste er tross alt at babyen ikke fryser.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #6 Skrevet 27. februar 2010 smak og behag.. her var det arveklær fra søsenbarnet til ungen..
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #7 Skrevet 27. februar 2010 For meg var det viktig at hentesettet var noe spesielt. Jeg like "skikkelige" babyklær, som f eks myke, behagelige, nusselige sparkebukser. Så når min baby skulle hjem fra sykehuset hadde han på seg et hentesett i hvit velour, med søtt bamsemotiv. Kunne forsåvidt vært blått også i og med at jeg visste jeg fikk gutt. Men hentesettet kjøpte jeg lenge før jeg ble gravid, derfor hvitt. Mange syns det er tull og bortkastede penger med egne hentesett. Men hvorfor ikke gjøre noe spesielt ut av det. Det er tross alt noe man ikke gjør så mange ganger i livet.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #8 Skrevet 28. februar 2010 Jeg er også førstegangsfødende, og har også lagt merke til de fine strikkede hentesettene. Men har ingen som strikker et sånt til meg, og tar med en hvit sparkebukse fra Røff og Tøff som jeg fant på salg :-) Synes den sparkebuksa var aldeles bedårende.
Gjest eelis+kian Skrevet 28. februar 2010 #9 Skrevet 28. februar 2010 Min hadde stripete body, hvit strømpebukse og en ulldress fra NameIt. Jeg visste heller ikke at det var så viktig med stilige hjemreiseklær, hva er egentlig vitsen...? Og du, den derre fødebagen. Ta med deg klær til deg selv, tannbørste, lader til mobil og eventuelt kamera, og hjemreiseklær til ungen. Det var det eneste jeg hadde bruk for, selv om jeg pakket alt det BIM-damene sa at jeg garantert kom til å trenge. Bare tull! Sykehuset har det aller meste, men hvis du mangler noe, er det bare å sende noen hjem for å hente. Du skal jo ikke flytte inn på barsel heller :-) Lykke til!
petite fleur Skrevet 28. februar 2010 #10 Skrevet 28. februar 2010 Som Eelis+kian sier, du trenger ikke ha så voldsomt mye med deg på sykehuset, det viktigste for meg var gode, løse bukser og topper. Husker jeg tok med meg et kryssordblad i tilfelle jeg ble å kjede meg, jeg var jo totalt utslitt og helt grøt i hodet, orket ikke ta bladet ut av bagen engang :-) Jeg husker jeg leste om dette hentesettet her inne,har til dags dato ikke hørt noen snakke om det irl. Jeg husker ikke hva gutten hadde på seg da vi dro fra sykehuset, det viktigste var at vi endelig fikk lov til å dra hjem med godgutten.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 28. februar 2010 #11 Skrevet 28. februar 2010 Henge nåkk mye igjen fra gamledaga Da satt dm jo å strikka å sydde til de små skulle komme, de færreste gjør d idag Men svigermor insisterte på å strikke et hentesett til lillemannen, og va egentlig ganske praktisk sia han blei født i november og det var kaldt Men måtte uansett ha kjøredressen over, så om det var vits i det e jo en anna sak Mange beste/olde foreldra syns d e koselig og strikke, så får man tilbud syns æ nestn man ikke kan si nei
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #12 Skrevet 28. februar 2010 Etter at vår første var født dro pappaen på butikken å kjøpte klær hun skulle ha på seg når vi reiste hjem fra sykehuset. Nydelig rosa body, sparkebukse, lue og dress. Dette gjorde han også med de tre andre, så det ble en tradisjon hos oss. litt koselig at pappaen hadde dratt alene på babybutikker og kjøpt hentesett til barna våre=)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #13 Skrevet 28. februar 2010 Det er tradisjon for at hentesettet er litt spesielt, men det er jo bare dere selv som bestemmer det.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #14 Skrevet 28. februar 2010 Man får selvsagt låne klær på sykehuset, men det er mange av oss som syntes det var koselig å vise fram babyen i egne klær. Ta med et par-tre sett til babyen, altså. Og legg fram noen greier hjemme i tilfelle dere blir nødt til å bli på sykehuset lengre enn beregnet (PC, bøker/blader, ekstra klær til deg selv og babyen osv).
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #15 Skrevet 28. februar 2010 Jeg tenkte ikke over hentesett i det hele tatt da vi skulle hjem fra sykehuset. Jeg kjøpte en hvit bobledress (Str 50-56) jeg tenkte å ha på henne (født i januar), men den var jo DIGER, altfor stor, så vi surra bare rundt henne noen tepper vi.. Ellers hadde vi på henne en rosa sparkebukse fra name it, og en rosa body fra h&m;)
Terningkast6-7 times lucky??? Skrevet 28. februar 2010 #16 Skrevet 28. februar 2010 Hentesett er spesielt for meg i allfall, men det trenger ikke være spesielt eksklusivt eller råflott. Alle mine har hatt skjorte med blonder, nydelig sparkebukse og strikket jakke, lue og sokker (ullbukse til vinterbarna). Jeg strikker selv da så jeg har strikket til alle mine. Men det som gjør hentesettene spesielle for meg er at strikketsettene og sparkebuksene ungene hadde på seg hjem fra sykehuset er så og si det eneste jeg sparer på etter baby-tiden, sparer også på den første kjolen til jentene. Dette skal barna mine få den dagen de selv venter sitt første barn.
Trollemor75 Skrevet 28. februar 2010 #17 Skrevet 28. februar 2010 For meg var ikke hentesett spørsmålet noe særlig viktig, men vi fikk en liten strikkejakke med lue og sokker i gave fra en kusine jeg er veldig glad i (hun er fadder tril Trollet), så jeg brukte den og tok masse bilder som jeg sendte til henne. Under hadde han et lite antrekk (fleece overall og tynn genser) som min mor hadde kjøpt til han, og over hadde vi et teppe som svogeren min (den andre fadderen) hadde gitt i gave. Altså, bare gaver, og masse takkebilder. Det som betydde noe for meg, var at han hadde fått så mye oppmerksomhet og kjærlighet fra folk som ikke kjente han enda. Hadde vi ikke fått disse gavene, ville han hatt på seg en pen pyjamas/sparkebukse, ikke noe spesielt. Forøvrig var det nesten greit at han ble innlagt på nytt, for svigermor hadde også strikket jakke/lue/sokker (myntgrønnt, ikke min favoritt farge, men det er tanken som teller...), den ble brukt til 2.gangs henting, med flere bilder osv...
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #18 Skrevet 28. februar 2010 min bestemor strikket et kjempe søtt hentesett; rosa og hvit strikkejakke med mønster, søte sokker med sløyfe og en lue kjempe søtt! jeg synes det er litt spesielt, i og med at min mormor alltid har strikket det til alle babyer i familien.... hun er i begynnelsen av 60årene, så hun er ikke så gammel nå strikker hun kjempe mye dukkeklær til jenten her på 2 år, hun elsker det! jeg synes det er fint med hentesett, men hadde jo med masse andre babyklær også da. det var bare den dagen vi skulle kjøre hjem at hun brukte det nå skal vi ramme det inn, for det er jo så smått! kjempe fine minner
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #19 Skrevet 28. februar 2010 Ungen bryr seg ikke så lenge den er varm. Jeg lagde ingen stor sak ut av det. Kommentaren at det er noe spesielt fordi det skjer så sjeldent kan jeg ikke begripe, det er da en million ting som kommer til å skje sjeldent, men skal du ha spesielle klær hver gang?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #20 Skrevet 28. februar 2010 Min mamma var veldig opptatt av hentesett, ikke jeg. Syns folk overdriver, men det gjelder vel det meste. Slapp litt av.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #21 Skrevet 28. februar 2010 Jeg har strikket hentesett til begge ungene mine. For meg var det spessielt. Jeg har hatt god nytte av alt jeg pakket med meg i fødebagen så det er nok individuelt. Andre gangen skulle jeg ønske jeg hadde pakket med meg strikketøyet og hatt med mer lesestoff. Mannen var syk og kunne ikke besøke oss på sykehuset og svigers var bare innom en kort tur for å hilse på og la eldste møte søsteren sin. De måtte passe henne noen dager siden mannen var syk. Og ungen hadde litt gulsott og var slapp og sov en del. Første gangen hadde jeg ikke med klær å bruke på sykehuset og det var like greit for hadde ikke ennergi til det etter en veldig lang fødsel og vi lå på barsel siden ungen hadde en tøff start. Andre gangen hadde jeg med klær og byttet ganske fort over til egne klær. Det var utrolig koselig. Hadde også med egenstrikket mor signe babyteppe som hun brukte fra første stund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå