Gå til innhold

80% vs 100%, ingen forskjell ved 6G!?

Anbefalte innlegg

Regner og regner til jeg blir grønn. Men jeg har funnet ut at de som får 6G utbetalt, så er det lite forskjell på å velge 80% og 100%-

8409,- er vel maksbeløpet utbetalt pr uke ved 100% lønn. Ganger jeg det med 36 uker som er maks av det moren kan ta, så blir det 302.700,-

6727,- er maks utbetalt pr uke ved 80%, og da kan moren ta ut 46 uker. Summen på dette blir 309.400,-

ERGO, det er vel liten forskjell på å ta 80 og 100%!

Har jeg regnet riktig. Takknemlig for alle svar, både om dette ser ok ut og om dette er feil.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141512452-80-vs-100-ingen-forskjell-ved-6g/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ta lønn under fedrekvoten med i beregningen også. Jeg tjener noe under 6g, mannen min noe over. Vi regnet ut at vi utbetalt tjener litt over kr 7000 på å velge 100% dekningsgrad istedenfor 80%, og så tar jeg 10 uker ulønnet perm slik at jeg får være like lenge hjemme som om vi hadde valgt 80%. Så det som den artikkelen i Dine Penger eller hvor det nå var sier om at man tjener ca 10 000 brutto på å velge 100% stemme nok det.

Du har nok glemt noe her.

Om du velger 100% lønn opp til 6G i 36 uker får du 302.700 kr(dine tall) + lønn for 10 uker =46 uker.

Velger du 80% lønn i 46 uker får du 309.400 kr(dine tall) og det er det.

Så de 10 ukene du da jobber vil du får din egen lønn. IDa vil du få mye mere penger i løped av samme tidsrom.

I tilegg må du tenke på fars lønn under 10 uker fedrekvote.

Men du anonym hele poenget er jo å regne ut hvor mye mer man får utbetalt (av nav) ved å velge det ene fremfor det andre.

At man får lønn om man velger å jobbe er jo ikke relevant for det regnestykket.

Det er mange som regner på om man skal velge 100% lønn i 46 uker for så å forlenge permisjonen med 10 uker ulønnet da dette som regel gir mer penger utbetalt i foreldrepenger.

Til HI

du ser jo at du får et avvik på ca 7000 kr på din del av permisjonen. (mer ved 80%) Det er jo litt det da forsåvidt, men det er som nevnt nødvendig å regne med fedrekvoten

Om begge hart 6g så mener jeg det er ca 10 000 å hente på å velge 100% lønn, MEN det er på fedrekvoten man tjener på det.

Ser du på de resterende 36/46 ukene isolert sett så taper man på å velge 100%. (feks hvis far velger å ikke ta perm og fedrekvoten faller bort.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...