Gå til innhold

80% vs 100%, ingen forskjell ved 6G!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner og regner til jeg blir grønn. Men jeg har funnet ut at de som får 6G utbetalt, så er det lite forskjell på å velge 80% og 100%-

8409,- er vel maksbeløpet utbetalt pr uke ved 100% lønn. Ganger jeg det med 36 uker som er maks av det moren kan ta, så blir det 302.700,-

6727,- er maks utbetalt pr uke ved 80%, og da kan moren ta ut 46 uker. Summen på dette blir 309.400,-

ERGO, det er vel liten forskjell på å ta 80 og 100%!

Har jeg regnet riktig. Takknemlig for alle svar, både om dette ser ok ut og om dette er feil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta lønn under fedrekvoten med i beregningen også. Jeg tjener noe under 6g, mannen min noe over. Vi regnet ut at vi utbetalt tjener litt over kr 7000 på å velge 100% dekningsgrad istedenfor 80%, og så tar jeg 10 uker ulønnet perm slik at jeg får være like lenge hjemme som om vi hadde valgt 80%. Så det som den artikkelen i Dine Penger eller hvor det nå var sier om at man tjener ca 10 000 brutto på å velge 100% stemme nok det.

Skrevet

Du har nok glemt noe her.

Om du velger 100% lønn opp til 6G i 36 uker får du 302.700 kr(dine tall) + lønn for 10 uker =46 uker.

Velger du 80% lønn i 46 uker får du 309.400 kr(dine tall) og det er det.

Så de 10 ukene du da jobber vil du får din egen lønn. IDa vil du få mye mere penger i løped av samme tidsrom.

I tilegg må du tenke på fars lønn under 10 uker fedrekvote.

Skrevet

Men du anonym hele poenget er jo å regne ut hvor mye mer man får utbetalt (av nav) ved å velge det ene fremfor det andre.

At man får lønn om man velger å jobbe er jo ikke relevant for det regnestykket.

Det er mange som regner på om man skal velge 100% lønn i 46 uker for så å forlenge permisjonen med 10 uker ulønnet da dette som regel gir mer penger utbetalt i foreldrepenger.

Til HI

du ser jo at du får et avvik på ca 7000 kr på din del av permisjonen. (mer ved 80%) Det er jo litt det da forsåvidt, men det er som nevnt nødvendig å regne med fedrekvoten

Om begge hart 6g så mener jeg det er ca 10 000 å hente på å velge 100% lønn, MEN det er på fedrekvoten man tjener på det.

Ser du på de resterende 36/46 ukene isolert sett så taper man på å velge 100%. (feks hvis far velger å ikke ta perm og fedrekvoten faller bort.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...