Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #1 Skrevet 27. februar 2010 Hatt en megakrangel med mannen min. Han kløp tak i meg og nærmest kastet meg ut i gangen. Kanskje provoserte jeg han med å ikke gå når han ba meg om det, men likevel. Har flere blåmerker på armene iallfall. Jeg sa at nå kunne jeg ikke være hos han lenger og kom til å få min mor til å hente meg og minstebarnet. Gikk i lufta da, tok fra meg telefonen og sa at om jeg prøvde å ta fra han barnet kom han til å "bruke alle midler" - hva det nå betyr- for å få beholde barnet. Jeg har ikke tenkt å "ta fra" han barnet, men mener en baby på 8 mnd skal være med mammaen. Og mener jeg har hørt det er det ingen som kommer til å nekte meg? Hva i himmelens navn gjør jeg?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #2 Skrevet 27. februar 2010 Hvis dere ikke blir enige om hvor hvem barnet skal bo hos må dere få retten til å avgjøre det. Før det går så langt må dere til mekling på familievernkontoret og forsøk på forlik. Hvem av foreldrene som er best egnet til å ha omsorgen for barnet vil blir en vurderingssak. Det blir tatt hensyn til inntekt, bosituasjon, nettverk og andre ressurser. Det er ingen automatikk i at moren automatisk får omsorgen. Men statistisk får mødrene omsorgen i de fleste tilfellene, spesielt der barnet er lite. Får håpe at det slipper å gå så langt i deres tilfelle!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #3 Skrevet 27. februar 2010 Når barnet er så lite vil jeg tro det blir hos mor. Spesielt om du ammer.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #4 Skrevet 27. februar 2010 har vært i din situasjon. ifølge regelverket får motparten automatisk full foreldrerett om man forlater huset uten barnet. da kan han låse døra, og fortelle i retten at du gikk ifra dem begge. vet ikke hvor alvorlig situasjonen er, om du er "fanget" i et forhold med en mann med sinneproblemer, men det beste er å enten få han til å gå med på at du tar med deg den lille bort i noen dager, og at dere ikke skal gjemme dere for han. la han skjønne at du ikke vil ta fra ham hans del av ansvaret. eller late som du skal på butikken e.l. når situasjonen er rolig, for så å ta ting fra avstand etterpå. mulig dette ikke er så alvorlig, men jeg reagerer alltid når noen ikke kan kontrollere trangen til å hevde seg fysisk. og om han har et problem, så fikk jeg fortalt av rettspsykologen, etter at jeg fortalte hvorfor jeg nektet far samvær: En mor/far som sender sitt barn til noen man er usikker på om er i stand til å ta vare på barnet, utøver selv omsorgssvikt.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #5 Skrevet 27. februar 2010 Skal dere gå fra hverandre, har dere snakket om det lenge? Er han voldelig/kontrollerende? Det er ingen automatikk i at barn uansett alder skal være med mor med mindre hun ammer. Dere må skaffe time til mekling og husk at det beste for barna er at konfliktnivået er minimalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå