Gå til innhold

lille jenta har forstoppelse.. trenger hjelp??

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun har ikke bæsjet noe siden onsdag kveld.. altså ikke et bremsespor en gang på tre døgn.. hun får både morsmelk og mme, og er tre månder.. jeg bruker litt maltekstrakt i mme-flaskene for å få fart på sakene, men nå hjelper det ikke!

er dette vanlig? jeg er så bekymret.. det blir jo fullt inni den lille magen... hva kan jeg eventuellt gjøre for å hjelpe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På helsestasjonen sa de at det kunne gå uker uten mye avføring. Det er mer vanlig å ha avføring hver dag hvis man har bare mme. Med mm kan det gå mange dager.

Skrevet

Prøv litt mer malt, en teskje i en flaske.

Dette er uansett ikke lenge, så det er ingen fare!

Du kan også massère magen lett, oppover på høyre siden av magen, nedover på venstre side. Hold deg under navelen.

Skrevet

Et par ts sviskesaft kan også hjelpe litt.

Skrevet

Tror ikke du skal bruke sviske på et så lite barn.

Uansett er jo ikke tre dager uten avføring noe å snakke om, veldig vanlig det da.

Skrevet

Jeg hadde samme problem med min datter på snart 2 mnd, etter vi måtte gå over til mme, vi brukte også maltekstrakt. Jeg gav 2 teskjer med sviskegrøt på glass. (skal vel ikke brukes før 4mnd) men bare 2 tesskjeer. jeg ga også et par tskjeer med kokt vann. Etter noen timer kom alt!

Etter jeg bytta fra småfolk til nan har det gått mye bedre.

Men forhør deg med helsestasjonen (er vel stengt nå i helga) evt legevakt hvis du er usikker på å gi dette. Hun er jo fortsatt lita.

Skrevet

Du kan nokk bare roe ned, emn e du veldig bekymra ring legevakta og få råd. Elste fikk bare mm og ho hadde avføring kvær dag, men det e normalt på unga som får mm at entn har dæm kvær dag eller opp mot 1 gang i uka e like vanlig. Med mme anbefale dæm at ungen får av sæ helst kvær dag, Minste fikk bare mme og han fikk malt, t slutt blei det masse malt, så da fikk han laktulose i sammsvar med legen før å få tømt han. Men før den ti selv om han va under 4 mnd kokte æ svisker og ga han sviskeravkok og det funka t en viss grad. Vi va faktisk og å ga han miniklyks... Da hadde han ikke hadd avføring på 5 daga.... Men minste va et sånt ekstrembarn med avføringa sa legen, han hadde ikke opplevd en sån onge i si ti som lege....

Skrevet

Har du prøvd massasje? Massere magen? Eit anna triks er å legge babyen på rygg og "sykle" med beina hennar, og så presse beina opp mot magen og deretter strekke ut. Igjen og igjen. Kombinér gjerne med magemassasje. Du kan og prøve å sjekke tempen på ho, rett og slett lirke litt med termometeret så vidt inn i endetarmen. Om avføringa sit som ein liten propp der kan det hjelpe.

Hos voksne er nok drikke og nok bevegelse kanskje dei to viktigaste måtene å holde magen i gang på, og det gjeld nok også for babyar. Mme er tyngre fordøyeleg enn mm, så bruk godt med malt i mme-flaskene.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...