Gå til innhold

Hjelp meg litt her; er det slik at jeg ikke har større sjangs for å få barnehageplass om jeg søker i samme barnehage som søsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egentlig vil jeg IKKE ha samme barnehage til minsta som storesøster, men om det er større sjangs for det søker jeg gjerne i den. Kan noen forklare hvordan det virker? Ringte barnehagekontoret, men ble ikke klokere..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen barnehager har søskenprioritering og da kommer søsknene til barna som allerede går i barnehagen foran andre barn i køen. Tror nesten alle private barnehager har søskenprioritering og i tillegg har noen kommuner det i de kommunale også.

Skrevet

Joda, du har søskenprioritet.

Men ... det er flere prioriterte grupper i bhg-opptaket.

Først kommer barn med spesielle behov

Dernest kommer de med søskenprioritet

og til slutt kommer "røkla".

Det er flere grupper innunder den første, men jeg husker ikke helt hva de er.

Så, du er ikke garantert plass, men har langt større sannsynlighet enn søkere uten søsken i barnehagen.

Skrevet

Så om jeg søker plass i storesøster sin barnehage er det større sjangs for barnehageplass enn om jeg søker i den barenhagen jeg egentlig vil ha? Litt treg jeg altså;/

Skrevet

Ja :)

Skrevet

Det kan det være (og er nokså sannsynlig), ja.

Men, dersom det er mange søkere til storesøster sin bhg (deriblant mange fra prioriterte grupper), og veldig få som har den andre (som du egentlig vil ha) som førstevalg kan det være lettere å få plass der.

Så i tillegg til å tenke søskenprioritet bør du tenke litt på hvor populære barnehagene er. For jo flere som vil ha plass der dess vanskeligere er det å få plass.

Uten å vite noe mer om hvor det er flest søkere osv ville jeg ha søkt i barnehagen til eldste med søskenprioritet. Også heller søkt om overflytting til den andre barnehagen.

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

Vi hadde søskenpriotering. Trodde det var vanlig jeg...

Skrevet

Regner med det er søskenprioritering i de fleste barnehager så da er det større sjans for å komme inn der. Du kan jo sette den på førsteplass og sette de andre valgene på 2., 3., 4. plass :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...