Gå til innhold

åååå, jeg gir opp å finne bilsete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, vi har ikke humpe. Det er en SUV, så den er høyere og da er nok den saken som vanligvis ligger under humpen plassert utenfor kupeen. Nei, tror ikke de må være godkjente til type bil, litt missvisende forklaring. Men i de bruksanvisningen som har fulgt med våre seter så har det stått en liste over bilmodeller og hvor i bilen setet kan plasseres.

De fleste av de vanlige merkene har bruksansvningen liggende på nettet. Bare å lete på produsentenes hjemmesider.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hehe, hva er det egentlig som er under den humpen? Hump, my hump! Hoho!

Ah, okey... da skal jeg sjekke på nett om jeg finner noe lur forklaring, tusen takk :)

Skrevet

Det ble mye bedre plass både for barnet og for den voksne passasjeren (som da satt i baksetet) når vi plasserte det ene barnet framme. Den som satt bak underholdt da barn nummer to, så egentlig en vinn-vinn-situasjon. :o) Var oftest jeg som kjørte og mannen min som satt bak. Han er over 190 cm og hadde ingen problemer med plassen (Avensis stv).

Og som du sier, Palmesus, så sitter jo voksne med beina bøyd i bilen også. At barna må bøye bena betyr ikke at de sitter ubehagelig. :o)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, baksetet er nok et alternativ... men jeg kjenner at jeg ikke er så gira på å sitte bak i 70 mil når jeg blir bilsyk :)

Joda, vi sitter med beina bøyd, men ikke på samme måte som ungene HVIS de sitter med "rompedelen" helt innat ryggen på setet....For når jeg prøvde med jentungen, så satt hun med beina OPP over kanten på baksetet... for når hun bare hadde de bøyd, hadde hun knærne i nesa :) Men det var derfor jeg lurte på om noen seter kunne stilles sånn at de ikke var helt innat seteryggen i baksete :)

Skrevet

Oi, fått mange svar her gitt. Orka ikke å lese gjennom alle her nå.

Men greia er at vi får ikke bikket two way eliten så langt bak. Da får vi det samme problemet som vi har nå.

Hi way er ikke godkjent til å bruke i midten når man bare har topunktssele.

Vi har akkurat kjøpt oss ny bil så det er derfor vi har dette problemet.

Skrevet

Skriver under at det er en tøff oppgave. Vi prøvde alle bakovervendte setene, med og uten Isofix, og endte opp forovervendt med Birtax Evolva.

Kjører 2-dørs Nissan Micra, og hadde planer om å skifte bil, men egentlig er den vi har helt perfekt for våre behov, så vi drøyer det litt.

Dette her er utrolig frustrerende, for man føler seg som en dårlig mor som ikke kjører diger doning for å kunne ha plass til bakovervendt.

Skrevet

Er Evolva bare forovervendt egentlig? Husker vi så på det i går.

Skrevet

Nå har jeg lest gjennom alle innleggene her. De fleste stolene dere har anbefalt er veldig store bakovervendte. Vi har ikke mulighet til å ha noe sete i midten pga topunktssele.

Hadde vi skulle hatt jenta vår forovervendt hadde vi bare snudd setet vi har nå.

Vi kan ikke legge ned TWE'n pga da har vi akkurat det samme problemet som vi har nå. Hun kan ikke ha så veldig mye helling på setet. Egentlig er setet vi har nå perfekt men det er for stort. Det har ikke så mye helling men er rett og slett bare for stort.

Vi får nok bare legge nytt bilsete drømmen vår på hylla egentlig.

Hadde bare den jævla Hi-way en hatt langt nok støtteben :(

Skrevet

Hva mener du med at folk får pepper for å velge som de gjør?

At vi ikke velger å ha fremovervendt mener du?

Det er det vi velger å ha. Om andre vil ha fremovervendt så er det deres valg og det bryr ikke jeg meg om.

Så da kan du vel la oss velge å IKKE ha fremovervedt? :)

Skrevet

Så rart. I går på butikken sa de at Hi-Way ikke er godkjent til å festes med topunktssele. Men her står det at det skal gå an å bruke topunktssele. Den skal jo bare tres gjennom setet så det er jo egentlig ganske rart hvis det ikke går an å bruke topunkt.

Skrevet

At det går an! De må jo ha vært rusa på noe for de stod jo med bruksanvisningen i hånda. Da kunne vi faktisk ha kjøpt det setet og hatt det i midten da, og attpåtil få 20% rabatt. ARGH!

Skrevet

Irriterende!

Men dere får vel rabatt om dere kommer tilbake og forklarer situsjonen, og deres selgers manglende kunnskap?

Skrevet

Vi skal dra nedover i morgen og snakke med de. Får håpe de går med på å gi 20% rabatt. Tar en halvtime å kjøre en vei også så er ikke bare en svipptur.

Takk for svaret:D

Skrevet

Ja, Evolva er bare forovervendt. Ble anbefalt av selger på Barnas Hus etter at alt annet var prøvd. Til og med noen av de forovervendt tok i overkant mye plass, det sier litt om hvor trangt det er i bilen. En 2-dørs virket lurt når vi kjøpte den, men det var altså ikke lurt i det hele tatt...

Skrevet

Du får lese gjennom bruksanvisningen skikkelig, sånn at du er sikker på at jeg ikke har oversett noe. Er litt "tett i pappen i dag".

Så får dere ha lykke til i morgen!

Skrevet

Rart at det skal være så vanskelig å lage et lite men trygt sete som passer i små biler. Vi har ikke spesielt liten bil siden vi har ford mondeo stasj men er ikke noe godt at passasjeren foran sitter med knærne i dashbordet og fremoverlent. Pluss at jenta vår henger med hodet fremover når hun sover pga vi ikke kan tippe det mer bak. Skikkelig kjedelig situasjon for vi kjøpte bilsetet da vi hadde scorpio stasj og den er jo diiiger så der var det kjempegod plass.

Skrevet

Britax TWE trenger ikke være rett i ryggen. Det regulerer dere selv når dere strammer forankringsselene.

Vi har HTS izi combi til 2 åringen, og har løst det med at 5 åringen som regel sitter foran i assasjersetet, mens den andre voksne sitter bak føreren. Fungerer helt utmerket, men airbagen er selvfølgelig avslått.

Vi har en bitteliten Citroen C3.

Skrevet

Ja, men hvis vi legger setet 45 grader bakover så har vi det samme problemet vi har nå.

Vi må ha mulighet til at en voksen sitter foran også så. Blir nok et Britax Hi-way på oss. Lite men trygt sete som kan stå i midten. :)

Skrevet

Det er i hvert fall en stor forbedring med nyere småbiler, når man kan slå av airbagen! Jeg trodde det gikk ann i vår, det er tross alt en 2004 (ikke spesielt gammelt, synes jeg), men den har ikke knap, man må på verksted for å få det gjort, og deretter få bilen godkjent på nytt av biltilsynet. Mao, skikkelig herk.

Og vi har ikke plass til passasjer bak føreren, med mindre det er en dverg eller dobbelt-amputert. Jeg sitter for alle formål nesten på baksetet når jeg kjører, og jeg er ikke særlig høy.

Regner egentlig med at det er en praktisk/fysisk umulighet å lage små bakovervendte seter som passer til de minste bilene, noe som kan forklare hvorfor man drøyer med å gjøre det påbudt med bakovervendt lenger enn til 1 år. Vanskelig å oppfordre folk til å kjøre småbiler for å skåne miljøet når de ikke kan få ungene i bilen... Det blir sikkert bedre etterhvert som bilene får knapp til å slå av airbag, samt at stadig flere biler har 3-punkt sele i midten og flat gulv (det har vi ikke).

Skrevet

Jeg har en liten Fiat Punto og i den har jeg en two way elite bakovervendt. Jeg har fin helling på setet uten at det er trangt foran. Hvis du monterer setet som på bildet i linken, så tar du ikke noe av plassen foran. Jeg har ei datter på 95 cm som sitter fint der. Beina har hun enten i indianerstilling eller ut på siden. Gutten min på 5 år og 120 cm har også sittet der. Han vil heller sitte der enn i beltestolen hvis han får velge. Han har beina ut på siden av stolen.

Funker helt fint! Jeg ville ha prøvd å montere det slik for å se hvordan det blir.

Lykke til!

160820071804d9XEejdZqvHGC11SMU.jpg?40

Skrevet

Hehe, vi har nok bestemt oss for Britax hi-way

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...