mor til Tordenskjold +ny spire Skrevet 1. mars 2010 #26 Skrevet 1. mars 2010 Hei! Har en sønn på 2,5år som har vært plaget av atopisk eksem, spesielt under haka, på halsen, bak knærne og på armene. Vi har brukt div kremer fra apoteket og også kortison-krem. Har hatt litt vekslende virkning disse kremene, også kortisonen har vært litt "ustabil". Vi bruker nå bare Mary Kay sin nattkrem med bivoks. Den er helt fantastisk! Er ganske feit, men funker bedre enn kortisonkremen på vår gutt hvertfall. Er heller ikke så bra å bruke kortison krem over lengre tid, men må man så må man. Vi er hvertfall superfornøyd med Mary Kay sin krem og har ikke brukt kortison hele vinteren
M ♥ ♂-2010 Skrevet 1. mars 2010 #27 Skrevet 1. mars 2010 Jeg bruker Aderma Exomega og er strålende fornøyd med den. I tillegg har jeg fått utskrevet en krem på blå resept fra legen som heter Elocon. Den er sterk og brukes kun når det er ekstremt ille.
2+snart3 Skrevet 1. mars 2010 #28 Skrevet 1. mars 2010 Har en datter på 6 1/2 år som har slitt med eksem og ekstremt tørr hud siden hun var nyfødt. Mye kom av matallergi, mente barnelegen, men hun ble ikke bedre av at jeg kuttet ut det hun var allergisk mot. Først nå, etter 6 år har vi klart å mase oss til hudlege, der hun fikk diagnosen ICHTYOSE (fiskehud). Huden flasser og klør veldig, synes spesielt godt på leggene, rundt ørene og i hårfestet. I ekstreme tilfeller sprekker huden opp, så det ser ut som en uttørket vanndamm. Det er en kronisk sykdom, som hun altså ikke blir bedre av, og hun må smøre hele kroppen med fuktighetskremer og kortisonsalver (har jo fortsatt eksem), minst 2 ganger pr dag resten av livet. Må smøre ekstra mye på fingrene som sprekker og blør stort sett hver dag. Fikk Flutivate og Elocon av hudlegen (kortison begge salvene). Og beskjed om å bruke de fuktighetskemene som funket på henne. Med den erfaringen vi har med fuktighetskremer, så har vi kuttet ut alt som har kan inneholde div. planteekstrakter osv, siden dette slår ut på eksemet pga.allergi.. (Vi ble også frarådet A-Creme. A-derma prøvde vi en stund, men jenta ble styggere i huden.) Den fuktighetskremen som har fungert best hos oss, er Apo Base, og det går minst en tube i uka. Bruker også en aloe-vera krem som kjøler og lindrer kløen litt. For å unngå at hun blir verre skal hun absolutt ikke bade i klorvann, og helst ikke bade og dusje så ofte. Saltvann kan hun bade i så mye hun vil... Noe som er litt vanskelig i innlandet.. Vil som dinadina anbefale at dere får gutten allergitestet, dersom han ikke er det. Håper også at det ikke tar så lang tid før dere får time til hudlege.
2småsnuppiser Skrevet 1. mars 2010 #29 Skrevet 1. mars 2010 2+snart 3! Ble så glad da jeg leste innelegget ditt! Store-snuppa mi har også Ichtyose, hun har arvet det. Her er det fler i fam som har det og ingen bruker kortison, så ble litt overrasket over det. Her har anbefalingene vært karbamid krem for huden produserer for lite karbamid. Disse barna skifter hud 7 ganger oftere enn det vi andre gjør - blir mye død hud som slenger rundt! Og det syntes! Karbamid kan jo svi om man er skikkelig sår i huden, men anbefaler alikevel det vi har landet på. Karbabid krem her i landet er DYRT! Locobase LPL er god, men koster mye. I danmark er det en kjede som heter MAtas, er omtrent overalt. (finnes også noen stederi Sverige). De har en egen hudpleie serier med MASSE produkter. 500 ml Karbamidkrem (som den heter) koster ca 79 dkk. Dan kan man velge mellom 5 el 10%. Vi har også kjøpt en hårshampo i samme serie. Apotekene i Sverige har også en pumpeplaske på 500 ml som heter Karbaderm - den koser ca 270 kr flasken. Er også god, men når vi var i Danmark og kom over Matas så ble det favoritten. Men en voksen og et barn som smøres minst 2 g om dagen så går det MYE krem.
emiliesinmamma Skrevet 1. mars 2010 #30 Skrevet 1. mars 2010 Kan anbefale APOBASE (blå) som man kjøper på apoteket. Kremen gir mye fukt uten å være fet og klisset. Trekker fort inni huden. Luktfri. Tar vekk kløe i huden både på meg og min sønn, og man trenger som regel ikke smøre seg så ofte siden kremen holder på fuktigheten. Best av alt er at prisen er til å leve med Lykke til, håper du finner noe som funker for deg:)
2+snart3 Skrevet 2. mars 2010 #31 Skrevet 2. mars 2010 2småsnuppiser! Skal kanskje ikke si at det er gøy vi er flere, men vi har følt oss litt "alene". Er nok ingen vanlig diagnose. :/ Ser jeg har skrevet litt klønete ang. kortison og smøring.. Siden hun har eksem, må hun smøre utbruddene/flekkene med kortison for å "slå dem tilbake". Fuktighetskremene klarer ikke å holde eksemet i sjakk, og siden huden fort sprekker og hun får vonde sår, bruker vi kortison. Smører ikke hele kroppen med kortison. Får dere dekket fuktighetskremene via NAV, eller må dere betale alt selv?? Hudlegen "vår" skrev en anbefaling til NAV om at vi skulle ha alt dekket (fra første kr.) pga. mengdene som brukes.. Har prøvd karbamidkrem vi også, men det ble ingen favoritt. Blander nå en stor dæsj Apo Base, en dæsj Karbamidkrem, og en liten sprut Aloe Vera lotion.. Fungerer ganske bra!!
alvefrøken Skrevet 4. mars 2010 #32 Skrevet 4. mars 2010 Decubal er en ganske rimelig og veldig god krem. Gutten min som hadde veldig tørr og atopisk hus, er blitt nesten fin av den
Luca80 Skrevet 4. mars 2010 #33 Skrevet 4. mars 2010 Elocon brukes det her. Men inntil videre kan du kjøpe en olje på apoteket som heter "badeolje". Det er en hvit flaske med grønn og hvit etikket på. Sønnen har atopisk eksem, og får slike "sår" på hendene om han ikke blir smurt når utbruddet starter. Badeoljen ble anbefalt av hudlegen, Bland den først i så varmt vann som mulig, (dette for at oljen skal blandes i vannet og ikke bare legge seg på toppen) , deretter bland i slik at han klarer å ha hendene nedi. Etterpå: ikke tørk av hendene, la det tørke selv. Dette fjerner ikke eksemet, men det lindrer det litt. Elocon finnes forøvrig både i salve, krem og liniment. Krem er den beste for kroppen, blir ikke fullt så mye kliss, samt at liniment er best om han har eksem i hodebunnen. Høres ut som om gutten har vondt, så jeg ville presset hardt på for å få akutt time til gutten. Håper det bedrer seg=)
Smurfeline87 Skrevet 5. mars 2010 #34 Skrevet 5. mars 2010 Hadde jo vært kjempeflott om det viser seg at det er denne kremen som har kurert sønnen din, men det har seg nå sånn at stoffskiftet (ved 7 og 14 år) kan endre på om man har det eller ikke. Etter jeg fylte 14 (har hatt det siden jeg var nyfødt) og fremdeles hadde det, sa hudspesialisten min at jeg måtte belage meg på å ha det resten av livet ettersom ikke stoffskiftet hadde endret på det. Bruker forøvrig flutivate styrkegrad 3 selv.. Men pass på at dere får riktig type. Kremen kan brukes med godt resultat om sommeren, mens salven må benyttes når det er kaldt og tørt ute. Om kremen benyttes i kulden vil den kunne gjøre vondt verre, og i hvertfall ikke hjelpe.
Ariel_80 Skrevet 5. mars 2010 #35 Skrevet 5. mars 2010 Zona, kjøpes på helsekost. Kjempefin krem! Og så kan det være lurt å "smøre" kroppen fra innsiden også, ved å ta tilskudd av omega 3. Har også hørt at aloe-vera- juice skal være bra å drikke. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå